Är det emot reglerna att lämna in samma arbete flera gånger?

Permalänk
Medlem

Är det emot reglerna att lämna in samma arbete flera gånger?

Hej

Har för tillfället löjligt mycket att göra i skolan, bl.a. ska ett jag lämna in ett arbete i Historia A.
Då jag har ett mycket fint arbete som jag gjort under Historia B kursen undrar jag om det är fel att lämna in detta?
Är en annan lärare, men samma skola. Dem kan väl knappast anklaga mig för plagiat på mig själv..?

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk

http://www.eki.mdh.se/Kurshemsidor/foretagsekonomi/robhan/Utr...
Högskoleförordningens 10 kap. behandlar fusk. I § 1 av detta kapitel definierar man fusk som att "med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars skall bedömas..

Men sin egen text från en tidigare uppsats får man väl använda? Enligt vår och åtskilliga andras åsikt ska man behandla eget produkt som vilken källa som helst och således referera den. Genom att inte göra detta gör man fel på två sätt:
- "autoplagiarism" som innebär att man glömmer referera till sin egen tidigare uppsats.
- "selfplagiarism" som innebär att studenten försöker använda samma material i två kurser.

Nu kan detta variera på olika skolor, gå och prata med din lärare som garanterat ger dig ett nej. Du kan dock göra ett nytt arbete som refererar till det gamla.

Alltså förtydligande, du får inte ens använda en figur från en gammal uppsats utan att referera till denna om man ska vara petig. Att använda hela uppsatsen och utge den för att vara en ny är då såklart mycket värre.

*edit*
Det fanns visst redan en tråd om ämnet:
http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack, missade den tråden.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |