Ivy Bridge - integrerad grafik.

Permalänk
Medlem

Ivy Bridge - integrerad grafik.

Hejsan, behöver lite tips inför ett nybygge - ska ej användas till spel utan till surf och video, redigering (ej pro utan hemma) och uppspelning. Jag har svårt att jämföra integrerad grafik med ett "standard" grafikkort.

Är det någon som läst en utvärdering där man jämför integrerad grafik med ett "standard" grafikkort?

Tacksam för tankar och idéer.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns några recensioner direkt men ska du bara ha den till att surfa och video redigering klarar du dig utan problem på den integrerade grafiken.

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet inte om det finns några recensioner direkt men ska du bara ha den till att surfa och video redigering klarar du dig utan problem på den integrerade grafiken.

Mina tankar gåt åt det hållet - men det vore bra med någon som har erfarenheter, alternativt någon bra artikel...

Permalänk

Din rubrik antyder att du vill satsa på Ivy Bridge. Den kretsen har ännu inte släppts och därför är det svårt att få korrekta prestandasiffror. Om du väntar ca 1 månad så kommer informationen att bli mycket bättre.

Däremot kan det vara värt att tänka på att Ivy Bridge kommer i många olika utföranden!

Följande kombinationer kan förekomma:

2 kärnor (Core i3)
2 kärnor med ytterligare 2 virtuella HT (Core i3 och i5)
4 kärnor (Core i5)
4 kärnor med ytterligare 4 virtuella HT (Core i7)

samt att varje kombination dessutom kommer med alternativen

HD3000 grafik
HD4000 grafik

Den sistnämnda kan vara upp emot dubbelt så snabb och har stöd för multipla Full-HD-uppspelning.

Utöver ovan finns skillnader i klockfrekvenser och busshastigheter.

I ditt fall skulle jag titta närmare på följande modeller, som alla har HD4000, ifall du nöjer dig med integrerad grafik:

Core i3 3225: 2 kärnor på 3,3GHz och 1050MHz grafik med "prislapp" kring 138 dollar
Core i5 3475S: 4 kärnor på 2,9GHz och 1100MHz grafik med "prislapp" kring 195 dollar
Core i5 3570K: 4 kärnor på 3,4GHz och 1150MHz grafik med "prislapp" kring 225 dollar

Tyvärr har Intel gjort årets produkter lite mer komplicerade än tidigare, det gäller att hitta rätt bland siffror och modeller!

Visa signatur

DreamLighter has spoken...

Permalänk
Medlem

@DreamLighter

Intressant!

Du har helt rätt i att den inte kommit ännu - men det var mer principen - om hur kraftfull en integrerad grafikdel kan var i jämförelse med ett traditionell grafikkort.

Bra - även jag lutar åt HD4000 och i5 3570 är den jag siktat in mig på.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@DreamLighter

Precis den typen av jämförelser är intressant.

Tackar!

Permalänk

Jag vet dock inte hur korrekt den jämförelsen är med tanke på att kretsen ännu inte lanserats. Håll tummarna!

Visa signatur

Permalänk

Alternativet vi värderar

--------------------------------------------------------------------------------

Till min polare har vi valt ut följande paket som vi nu försöker utvärdera och eventuellt beställa:

999kr Gigabyte GA-Z77X-D3H (DustinHome)
2179kr Intel Core i5 3570K (ej lanserad än, 29 april, uppskattat cirkapris)
778kr Corsair Vengeance 4*4GB DDR3 1600MHz (CDon.com med 5% SWEC1203-rabatt)
892kr NZXT Phantom 410 White (CDon.com med 5% SWEC1203-rabatt)
569kr OCZ ModXStream Pro 600W (CDon.com med 5% SWEC1203-rabatt)
1179kr WD Caviar Green 3TB (CDon.com med 15% SWECMARS-rabatt)
166kr Sony Optiarc DVD-RW 24x White (CDon.com med 5% SWEC1203-rabatt)
280kr Arctic Freezer 13 Pro CPU-fläkt (CDon.com med 5% SWEC1203-rabatt)
xxxxkr Grafikkort (resten av budget, ju mer desto bättre)
---------------------------
7042kr utan Grafikkort

Nu är ju rabattkoderna ogiltiga, men jag tror att det fortfarande blir ett billigt och snabbt paket. Vill man hålla en låg budget och samtidigt vara redo inför framtiden så passar detta bra. Moderkortet stödjer PCIx 3.0 med upp till x16 single eller x8 x8 i SLi/Crossfire, tillräckligt med grafikkraft även för dagens tuffaste grafikkort. Hör av dig och säg vad du tycker, alla åsikter är uppskattade

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@DreamLighter

Låter ju som ett bra paket - får se vad som händer mot slutet av april (då Intel Core i5 3570K lanseras).

Postar här när jag kommer närmare beslut.

Permalänk
Medlem

@DreamLighter

Såg artikeln här på Swec om AMD Trinity - vad tror du om den?

Permalänk

Vet faktiskt inte. Har bara läst om Intel. Så vitt jag vet är AMD's processorer prissatta så att du alltid ska få mer värde per krona än motsvarande Intel-processor. Nöjer du dig med en oöverklockad processor så kan du nog välja fritt mellan Intel och AMD. AMD's processorer ska dessutom ha en kraftigare grafikdel som jag tror att man kan kombinera med deras Crossfire-teknik, men är lite osäker där. Inte helt fel om man kan använda inbyggda grafiken för physics-effekter

Visa signatur