Sapphire Radeon X300SE laggar som satan på allt, eller?

Permalänk
Skrivet av hejkk:

Low och 30+ fps.

Och det är det bästa som jag kan uppnå med mina övriga specifikationer? (oavsett vilket grafikkort jag stoppar i)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketnisse:

Och det är det bästa som jag kan uppnå med mina övriga specifikationer? (oavsett vilket grafikkort jag stoppar i)

Japp

Permalänk
Skrivet av hejkk:

Är du säker? Dota 2 är ju fortfarande i beta stadiet, och spelet är inte optimerat än... Men lyckas jag köra över 30fps på low så klarar jag mig då utmärkt.

Jag köper det kortet.

Permalänk
Skrivet av mfm:

De grafikkort du (nästan) kan maxa är Geforce 9600GT eller HD 3850 så kan du hitta något av dessa begagnade billigt så är det bra köp.

Jaha, och det skulle ge mig bättre prestanda i Dota 2 eller?

Permalänk
Avstängd

Varför ens be om råd när du har så taskig attityd mot allting. Puh

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Jaja, jag får väl vänta tills spelet har optimerats riktigt och då uppgradera hela skiten... Det verkar ju inte som om jag har något val :/

Permalänk
Medlem

men du behöver inte lägga ut så mkt pengar på och uppgradera datorn det räcker nog med 5000 kr så får du nätagg, grafikkort, cpu, minnen, och moderkort som kommer funka minst 5 gånger bättre än det du har nu ^^
chassie också om det behövs

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Basketnisse:

Är du säker? Dota 2 är ju fortfarande i beta stadiet, och spelet är inte optimerat än... Men lyckas jag köra över 30fps på low så klarar jag mig då utmärkt.

Jag köper det kortet.

Betastadiet betyder att man letar buggar. Grafikmotorn ändras nästan ALDRIG mellan betastadiet och själva releasen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

men du behöver inte lägga ut så mkt pengar på och uppgradera datorn det räcker nog med 5000 kr så får du nätagg, grafikkort, cpu, minnen, och moderkort som kommer funka minst 5 gånger bättre än det du har nu ^^
chassie också om det behövs

Femtusen för mig är en förmögenhet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketnisse:

Och ett Radeon 4830 flaskar en P4?

Så det ger då bättre effekt att köpa ett sämre grafikkort?

nej ett sämre grafikkort kommer aldrig prestera bättre än ett bra kort.

men har du en klen processor så kommer det finnas ett tröskelvärde du aldrig kommer kunna överstiga.

då är det mer ekonomiskt att köpa ett grafikkort som är innom det tröskelvärdet, eftersom allt över är pengar slängda i sjön, tills du köper en biffigare proccessor.

det varierar från spel till spel också.
vissa spel kräver inte särskilt mycket av processorn, och i det spelet kommer processorn som följd inte strypa grafikkortet lika mycket.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Betastadiet betyder att man letar buggar. Grafikmotorn ändras nästan ALDRIG mellan betastadiet och själva releasen.

Det var inte direkt det jag menade.

Jag menar att om jag nu blir benägen att lägga ut hundratals kronor på att jag ska kunna spela ett spel på datorn, vill jag gärna veta vad som ger vad.
Om jag skulle uppnå 30fps nu, om jag skulle köpa ny processor och allt, kanske jag skulle uppnå 50fps när det är optimerat, eller ja. Jag spekulerar bara...

Jag menar bara att om jag ska köpa en ny processor och ett nytt grafikkort, vill jag veta att jag får jävligt bra prestanda för det då, men jag vill även komma runt så billigt som det bara går. När spelet sedan är klart och har optimerats för lite sämre hårdvara än den senaste, vet jag vad som krävs för att kunna spela spelet på de inställningar och de fps som jag vill ha.

Känns som en gissningslek om jag ska hålla på att köpa grejer nu... Det kanske visar sig att efter att de optimerat spelet, kunde jag kommit runt mycket billigare och fått prestanda som jag är supernöjd med.

Hursomhelst, tack till er som tog er tid och svarade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketnisse:

Det var inte direkt det jag menade.

Jag menar att om jag nu blir benägen att lägga ut hundratals kronor på att jag ska kunna spela ett spel på datorn, vill jag gärna veta vad som ger vad.
Om jag skulle uppnå 30fps nu, om jag skulle köpa ny processor och allt, kanske jag skulle uppnå 50fps när det är optimerat, eller ja. Jag spekulerar bara...

Jag menar bara att om jag ska köpa en ny processor och ett nytt grafikkort, vill jag veta att jag får jävligt bra prestanda för det då, men jag vill även komma runt så billigt som det bara går. När spelet sedan är klart och har optimerats för lite sämre hårdvara än den senaste, vet jag vad som krävs för att kunna spela spelet på de inställningar och de fps som jag vill ha.

Känns som en gissningslek om jag ska hålla på att köpa grejer nu... Det kanske visar sig att efter att de optimerat spelet, kunde jag kommit runt mycket billigare och fått prestanda som jag är supernöjd med.

Hursomhelst, tack till er som tog er tid och svarade.

Det verkar mest som att du är extremt osäker på dina prioriteringar.

Om du vill kunna spela - Sätt budget och skaffa nya prylar.

Annars lever du utan en speldator. Bli inte sur på oss för att vi inte kan trolla fram något som inte finns. Inom datorvärlden är några hundralappar praktiskt taget _inget_. När man pratar SPELDATOR är det x antal tusen som obligatoriskt bränner iväg. En vettig speldator börjar för den riktigt snåle på runt 3k, då beggad och med flera generationer gamla komponenter. En dator som kommer sluta vara en speldator inom 1-2år, och med största sannolikhet inte kommer hålla mer än ett par år.

Kom på vad du vill, och återkom sedan.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Det verkar mest som att du är extremt osäker på dina prioriteringar.

Om du vill kunna spela - Sätt budget och skaffa nya prylar.

Annars lever du utan en speldator. Bli inte sur på oss för att vi inte kan trolla fram något som inte finns. Inom datorvärlden är några hundralappar praktiskt taget _inget_. När man pratar SPELDATOR är det x antal tusen som obligatoriskt bränner iväg. En vettig speldator börjar för den riktigt snåle på runt 3k, då beggad och med flera generationer gamla komponenter. En dator som kommer sluta vara en speldator inom 1-2år, och med största sannolikhet inte kommer hålla mer än ett par år.

Kom på vad du vill, och återkom sedan.

För sista gången, jag är inte sur på "er". Jag blev bara sur på "er" när "ni" trodde att jag trollade... Har för övrigt en sur attityd nästan alltid, jag får ständigt höra om hur jävla sur jag är, och jag behöver inte höra det igen tack.

X antal tusen, om man skall köpa en hel ny dator ja. Men jag vill inte köpa en helt ny dator. Det behöver jag inte.

Punkt slut. men jag kommer säkerligen tillbaka igen när jag så promt vill spela det där dumma spelet...

Permalänk
Medlem

Har inte läst precis allt i tråden så har inte sett om det nämnts ännu, men om det nu är ett 775 moderkort? borde det ju stödja iaf Pentium D (möjligen också core 2) och det är ytterligare en uppgradering som kanske skulle vara värd att titta på (har sett att Pentium D går för runt 100-200:- på tradera vanligtvis)

Sen som många andra redan sagt om du får tag i ett radeon 48xx/gtx 2xx kort för nån/några hundringar så har du ett riktigt kompetent system för dom pengarna.

Slutligen, sluta vara så otrevlig vi kan trots allt inte trolla. Med lite trevligare bemötande hade förmodligen någon donerat nåt gammalt "skräp" till dig redan, just saying ;/

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Har inte läst precis allt i tråden så har inte sett om det nämnts ännu, men om det nu är ett 775 moderkort? borde det ju stödja iaf Pentium D (möjligen också core 2) och det är ytterligare en uppgradering som kanske skulle vara värd att titta på (har sett att Pentium D går för runt 100-200:- på tradera vanligtvis)

Sen som många andra redan sagt om du får tag i ett radeon 48xx/gtx 2xx kort för nån/några hundringar så har du ett riktigt kompetent system för dom pengarna.

Slutligen, sluta vara så otrevlig vi kan trots allt inte trolla. Med lite trevligare bemötande hade förmodligen någon donerat nåt gammalt "skräp" till dig redan, just saying ;/

För i helvete skärp dig!, menar du verkligen att Basketnisse ska behöva lägga ut flera hundra för beggad cpu och grafikkort???
Låt snål Ove vara!

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

För i helvete skärp dig!, menar du verkligen att Basketnisse ska behöva lägga ut flera hundra för beggad cpu och grafikkort???
Låt snål Ove vara!

Ja vet ja vet det kanske är lite mycket begärt, han kan ju alltid ge sig ut på stan och leta bortslängda komponenter?

Permalänk
Avstängd

Två John Silver-paket så får du ett 6600GT och en 775 P4@3GHZ. (Hyperthreadade då).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Ja vet ja vet det kanske är lite mycket begärt, han kan ju alltid ge sig ut på stan och leta bortslängda komponenter?

Närmaste soprum är en bra början, du kan faktist hitta en "trasig dator" som visade sig bara vara att en kabel hade lossnat i chassit.
Senaste fyndet var en Core 2 duoe 2.33Ghz med ett 9800GS tror jag det var och 3 GB ram, felet var att nätdelen var trasig. ;o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Närmaste soprum är en bra början, du kan faktist hitta en "trasig dator" som visade sig bara vara att en kabel hade lossnat i chassit.
Senaste fyndet var en Core 2 duoe 2.33Ghz med ett 9800GS tror jag det var och 3 GB ram, felet var att nätdelen var trasig. ;o

Allt jag brukade hitta i mitt soprum var gamla CRT skärmar :<

Permalänk

Du kan få köpa ett ATi 2600 pro 512MB av mig för billiga pengar

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

För i helvete skärp dig!, menar du verkligen att Basketnisse ska behöva lägga ut flera hundra för beggad cpu och grafikkort???
Låt snål Ove vara!

Hahaha den här tråden levererar verkligen natthumor!

Permalänk
Medlem

Bara jag som ser att han trollar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Bara jag som ser att han trollar ?

Dem har gått igenom det tidigare, jag har svårt att avgöra. Han verkar för seriös för det.

Permalänk