Får inte ut allt utrymme på HDD'n

Permalänk
Medlem

Får inte ut allt utrymme på HDD'n

Utan att göra vidare efterforskningar tänkte jag göra det lätt för mig och höra mig för här om det är någon som stött på problemet tidigare och vet en eventuell lösning på det.

Det är så här att jag har en 500GB hårddisk men får enbart ut 448 GB av den. Det vore härligt att kunna få ut det hela utrymmet, men det är dock ingenting jag verkligen lider utav.

Mvh

Visa signatur

dell vostro 3350, bra skit helt enkelt! typ 2 gigabyte räääm, integrerat skitgrafikkort och nån 250 gigabytare till hårddisk. duger helt klart till surf :)

Permalänk
Medlem

Lite skumt är det, för du borde få 465Gb totalt av den inte 448, (om du kör NTFS filsystem på den) du kanske har nån ytterligare partiton på den

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Ett par olika möjligheter:
Filer i papperskorgen?
Om det är en lite äldre disk skulle det kunna vara så att en del sektorer blivit BAD-markerade vid diskkontroll varvid tillgängligt utrymme minskar.
Finns säkert fler orsaker men detta är vad jag kan komma på utan att kunna undersöka disken själv.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kott3n:

Det är så här att jag har en 500GB hårddisk men får enbart ut 448 GB av den. Det vore härligt att kunna få ut det hela utrymmet, men det är dock ingenting jag verkligen lider utav.

Som tidigare sagt kommer du aldrig att få Windows att visa 500 GB utan det kommer alltid att säga 465 GB, men det beror inte på att det saknas utrymme utan på att Windows använder sifferbasen 2^10 (1024) istället för vårat mer normala 10^3 (1000).

500 GB omvandlat mellan 10^3 och 2^10 blir 465,66 GB (eller mer exakt, GiB).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync