Windows 11 orsakar inte SSD-fel, enligt Microsoft

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 orsakar inte SSD-fel, enligt Microsoft

Uppdateringen KB5063878 sägs enligt vissa användare orsaka SSD-fel. Nix pix, säger företaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Nix pix" är en fantastisk fras!

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Det va skönt 👍
Folk har väl inte läst qvl listan över vilka diskar som är kompatibla med moderkortet. 🙂

Permalänk
Medlem

Tur att jag har alla spel på en egen SSD, då ryker bara spelen och alla saves ligger ju i molnet numera. Jag lär göra en stor uppdatering snart då jag införskaffat DLC:et till Elden Ring.

Permalänk
Medlem

Microsoft har slutat med att göra nån slags seriös software quality assurance.
Dom har nog inte råd.
Dom gör vinster på hundratals miljarder som ska räcka till allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Microsoft har slutat med att göra nån slags seriös software quality assurance.
Dom har nog inte råd.
Dom gör vinster på hundratals miljarder som ska räcka till allt

Enkla svaret är väl tyvärr mycket enkelt - Det är ersatt med AI…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Det va skönt 👍
Folk har väl inte läst qvl listan över vilka diskar som är kompatibla med moderkortet. 🙂

lol

Permalänk
Medlem

Jag får inte riktigt ihop följande:
"... uppdateringen skulle ha förstört användares SSD:er. "
Och
"I vissa fall går det att återställa disken genom omstart eller partitionreparation, men vissa användare har tvingats rensa sina enheter helt."

Förstörs SSDn, eller bara filsystemet? Det är ändå ganska stor skillnad på hur allvarligt det är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

"uppdateringen skulle ha förstört användares SSD:er. "
Och
"I vissa fall går det att återställa disken genom omstart eller partitionreparation, men vissa användare har tvingats rensa sina enheter helt."

Förstörs SSDn, eller bara filsystemet? Det är ändå ganska stor skillnad på hur allvarligt det är..

Mestadels låter det utifrån vad som rapporterats som att SSDns firmware kraschar (eller något åt det hållet*) och att SSDn sedan fungerar igen efter omstart. I undantagsfall verkar det ha hänt värre grejer.

*) Vad exakt som händer är ju dock inte fastslaget.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Viktigt med backuper av viktiga dokument, bilder och så vidare. Kör med Google Drive för allt sånt. Borde egentligen ha en till backup någon annanstans men just nu så är det på två platser i alla fall.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
LG UltraGear 45GR95QE 45" OLED - Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

"... uppdateringen skulle ha förstört användares SSD:er. "
Och

Det verkar som att det vanligaste man upplever är en blåskärm sen en omstart efter det.
Vissa modekort gör inte en "hel omstart" där strömmen bryts helt, och då kan du inte ens se disken i BIOS.
Gör man dock en fulständig avstängning (kanske tom med nätagget) så brukar den dyka upp igen.

Men det här är bara ett av problemen. Andra har haft andra problem som att filsystemet blir kaput.
Jag har dock inte läst något om att själva SSDn går sönder dock.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det verkar som att det vanligaste man upplever är en blåskärm sen en omstart efter det.
Vissa modekort gör inte en "hel omstart" där strömmen bryts helt, och då kan du inte ens se disken i BIOS.
Gör man dock en fulständig avstängning (kanske tom med nätagget) så brukar den dyka upp igen.

Men det här är bara ett av problemen. Andra har haft andra problem som att filsystemet blir kaput.
Jag har dock inte läst något om att själva SSDn går sönder dock.

Tack för förtydligande. Känner att Swec har blivit lite slarviga med hur de formulerar sig, vilket skapar mycket förvirring.. :/

Permalänk
Medlem

"Jag har efter noga övervägande och funderade konstaterat att det är inte mitt fel!"
"Ert fel nu!"

Permalänk
Medlem

Korrelation respektive kausalitet är samma sak! Det är sen gammalt.

Permalänk
Medlem

Borde isf vara lika återkommande problem vid varje Windows update.

Var något liknande problem för några år sedan när första gen4 m2 diskar kom, kördes dessa utan tillräcklig kylning ledde det till att dom koppla ifrån eller började ha sönder data. Kanske optimering som piskar SSD'n ännu hårdare än tidigare vilket leder till problem för underdimensionerade kyllösningar?

Permalänk
Medlem

Jag tror som Microsoft, det är kontrollen som hänger sig och det är väl oavsett en bugg i kontrollen. Sen vad som som triggar denna bugg är väl svårare att ta reda på men det räcker säkert med små skillnader i timing.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Hade det här problemet med en Samsung 990 Pro i jobbdatorn, som kör Windows 10 Enterprise, så rent anekdotiskt misstänker jag att de har rätt i att det inte är något Windows 11-specifikt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Nu har Microsoft officiellt sagt att de inte gjort något.
Därför överlåter vi med varm hand problemet med trasiga SSD:er till konspirationsteoretikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Jag tror som Microsoft, det är kontrollen som hänger sig och det är väl oavsett en bugg i kontrollen. Sen vad som som triggar denna bugg är väl svårare att ta reda på men det räcker säkert med små skillnader i timing.

Det låter konstigt om man beaktar att det är flera typer av controllers som är drabbade och att problemen startade samtidigt som windowsuppdateringen kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Kanske optimering som piskar SSD'n ännu hårdare än tidigare vilket leder till problem för underdimensionerade kyllösningar?

Tror också på en överdriven jakt efter högsta möjliga prestanda där inte hela kedjan hänger med. Allt för att visa fina benchmarks på säljmaterialet.

Var väl någon bugg som handlade om felaktiga buffert/cache-inställningar också?

Tror att många tillverkare tar genvägar och sedan blir förvånade när Microsoft täcker till möjligheten till fortsatt exploit.

Hög värmeutveckling och felaktig spänning brukar också kunna ställa till det för datorer.

Permalänk
Medlem

Så varför kom alla problem just efter den uppdateringen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Så varför kom alla problem just efter den uppdateringen ?

Det är väl fortfarande inte ordentligt fastslaget att det faktiskt är så?

All uppmärksamhet i techpressen kom efter att detta påstods, men sedan när det snackas vidare om det så pratar folk om att de haft "samma" problem tidigare.

Upplevs iaf oklart från mitt håll om det är så mycket mer än en teori att det specifikt hänger ihop med augustiuppdateringen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det borde ju finnas tillräckligt med folk med Linux och den disken vilket borde innebära att det skulle finnas rapporter om att den rasar även på de systemen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Jaha hur var det då, gällde det specifika SSD:er? Enbart OS-disken eller även sekundära?
Jag har berörd version men har klarat mig fint hittills, trots stora spelinstallationer (om det nu var en trigger för detta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

"Jag har efter noga övervägande och funderade konstaterat att det är inte mitt fel!"
"Ert fel nu!"

Så du läste rubriken och inte längre?
För vad MS egentligen sa är att "hittills har vi inte hittat något men rapportera in fel om ni får dem för vi fortsätter felsöka".

Men inte lika spännande rubrik kanske...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Lite åsikter från ThioJoe

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Det var ju spännande eftersom detta hände mig igår, tråden från det finns fortfarande uppe.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Det va skönt 👍

QVL listan är dock inte en lista över vilka diskar som är kompatibla, utan är en lista på vilka diskar som har testats och bekräftats vara kompatibla med moderkortet, av moderkortstillverkaren.

QVL listor är en utgångspunkt, inte ett slutgiltigt svar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Det va skönt 👍

Skrivet av Alexraptor:

QVL listan är dock inte en lista över vilka diskar som är kompatibla, utan är en lista på vilka diskar som har testats och bekräftats vara kompatibla med moderkortet, av moderkortstillverkaren.

QVL listor är en utgångspunkt, inte ett slutgiltigt svar.

Sedan när finns en QVL för lagringsenheter?

Permalänk
Medlem

Detta betyder att Microsoft har fortfarande ingen fix för detta problem i sikte och inte vill ta något ansvar genom att ens stoppa uppdateringen på windows update från att pushas ut.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB