Permalänk
Medlem

Hjälp i chassi-djungeln!

Tänkte jag skulle införskaffa mig i ett bättre chassi, när jag insåg att jag inte vet ett dugg om vad man ska köpa eller vad man ens ska leta efter. Sitter nu med ett chassi som jag köpte för ett tag sen för runt 300kr. Det rasslar och har sig när mitt grafikkort drar igång fläkt på runt 60%.

Jag hade tänkt ett ATX midi tower för max 800kr, jag är inte chassi entusiast så jag lägger prislappen ganska lågt. Men är det så att man inte får tag i någonting vettigt i den prisklassen så länka gärna din favorit iaf.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

NZXT H2 slår jag ett slag för, lite över din budget men klart värt det

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk

Jag köpte ett Bitfenix chassi sist. Är riktigt nöjd med det!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

NZXT H2 slår jag ett slag för, lite över din budget men klart värt det

Riktigt snygga chassin. Lådan från fractal var riktigt nice, men jag måste säga att NZXT lådan var bättre men ack så dyr...
Men man kanske får lägga en slant för att slippa missljud och värme.
Tack så mycket för svaren

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk

Jag har tvärtom haft ganska dyra chassin (2-3k) men ville ha ett nytt nu till en dator jag byggde för nån vecka sen, mest på grund av att chassin nuförtiden har kabeldragning bakom plåten, bättre layout och ofta hål i bakplåten så man kan byta cpufläkt utan att det tar en hel dag.

Hade riktigt ont om pengar denna gång, så jag köpe ett Fractal Design Define r3

Ok det är inte helt i aluminium, men det är otroligt välbyggt för pengarna.
Det sitter i 2st fläktar med fläktkontroller.
Lådan har bra genomströmning och den är ljuddämpad och väldigt tyst.

Jag är helnöjd för det låga priset!!

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R3 = + fin design , lätt att bygga i .diskret

- .dålig `kvalitet . blir väldigt varm. o det e tack vara isoleringen ,så ett måste e flera fläktar = bra fläktar kostar pengar så slutsats lägg pengarna på något annat ....skriver detta för har en själv med (tyvärr)

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Kollade precis på en unboxing av Fractal Design Define R3, och jag måste säga att det var ett påkostat chassi för en riktigt bra peng. Jag vill att datorn ska vara så tyst som möjligt och det verkar den kunna bli i det chassit.

Tror jag har bestämt mig faktiskt. Får bli en R3!

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk

Jag hade ett isolerat chassi innan så jag var van med det, men ja det blir givetvis varmare än utan isolation, dock tycker jag det är värt det eftersom jag hatar högljudda datorer.

Det enda negativa som skedde mig är att jag har en plats under skrivbordet för datorn, och detta chassi är ganska högt så jag kan inte använda usb och ljudutgångarna fram eftersom dom typ slår i....får nätt och jämnt in ett finger för att starta datorn. Så se på måtten om det spelar roll i din setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

Fractal Design Define R3 = + fin design , lätt att bygga i .diskret

- .dålig `kvalitet . blir väldigt varm. o det e tack vara isoleringen ,så ett måste e flera fläktar = bra fläktar kostar pengar så slutsats lägg pengarna på något annat ....skriver detta för har en själv med (tyvärr)

Du säger någonting som jag faktiskt funderade över. Om det nu blir såpass varmt så kanske det inte är värt det. Jag har ett XFX 6970 kort i min burk idag och det springer iväg till 89grader när jag lirar BF3 och jag hade gärna fått ner tempen lite, vilket jag tror blir svårt i detta chassit isf.

Jag vill ju ha ett tyst chassi som man kan ha bra kylning i eftersom jag inte har vattenkylning. Som du säger en bra 120 går på runt 300 spänn. Har du något förslag på en låda som både kan hålla kyla och vara tyst?

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Du säger någonting som jag faktiskt funderade över. Om det nu blir såpass varmt så kanske det inte är värt det. Jag har ett XFX 6970 kort i min burk idag och det springer iväg till 89grader när jag lirar BF3 och jag hade gärna fått ner tempen lite, vilket jag tror blir svårt i detta chassit isf.

Jag vill ju ha ett tyst chassi som man kan ha bra kylning i eftersom jag inte har vattenkylning. Som du säger en bra 120 går på runt 300 spänn. Har du något förslag på en låda som både kan hålla kyla och vara tyst?

Så länge du skaffar ett par bra fläktar så är det inga problem med tempen i ett Define R3. En bra fläkt kostar inte alls 300kr, det finns billigare som är bättre än t.ex. Noctua som är en av de som kostar mycket. T.ex. är Scythes Gentle Typhoon eller Slip Stream fläktar bra, GT mer till kylflänsar då de har högre statiskt tryck.

89 grader är inte alls högt heller för ett grafikkort. Fläktarna är förmodligen också programmerade för att hålla det i den temperaturen, så du kommer kanske inte får ner det men du får istället ett tystare kort då fläktarna på GPUn går saktare.

Permalänk
Skrivet av itkoll:

Fractal Design Define R3 = + fin design , lätt att bygga i .diskret

- .dålig `kvalitet . blir väldigt varm. o det e tack vara isoleringen ,så ett måste e flera fläktar = bra fläktar kostar pengar så slutsats lägg pengarna på något annat ....skriver detta för har en själv med (tyvärr)

Jag har r2:an och är supernöjd, har billiga fläktar, två fd i fronten två akasa i topp och en scythe på min h50 ibak, aldrig varmt i chassiet, bra dammfilter i fronten, rasslar aldrig eller vibrerar, vilket jag tror är ljudisoleringens förtjänst, ett planerat bra luftflöde och fd är ett självklart val.

tycker deras r serie är jättebra för det låga priset! (Y)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Så länge du skaffar ett par bra fläktar så är det inga problem med tempen i ett Define R3. En bra fläkt kostar inte alls 300kr, det finns billigare som är bättre än t.ex. Noctua som är en av de som kostar mycket. T.ex. är Scythes Gentle Typhoon eller Slip Stream fläktar bra, GT mer till kylflänsar då de har högre statiskt tryck.

89 grader är inte alls högt heller för ett grafikkort. Fläktarna är förmodligen också programmerade för att hålla det i den temperaturen, så du kommer kanske inte får ner det men du får istället ett tystare kort då fläktarna på GPUn går saktare.

När jag sa 300 spänn så tog jag faktiskt i (du har rätt). En noctua 120 som går i 1300rpm ligger faktiskt bara på 249:- och då finns det även dom som inte går lika högt i rpm som kostar mindre.
Fick för mig att 89 grader låg runt gränsen för vad ett kort ska klara av. Vet du förresten om ett XFX 6970 går i en sån låda ? ryktades om att lådan i sig var ganska liten vilket gjorde att man fick se upp med vilket grafikkort man försökte stoppa i.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Vill inte vara elak (detta är bara en smaksak). Men skulle jag komma hem med det chassit och min sambo fick se det så hade jag fått sova på soffan tills jag lämnat tillbaka det.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Inaktiv

Skulle Säga Fractal Arc, Som kyler bra, kostar 800 tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

När jag sa 300 spänn så tog jag faktiskt i (du har rätt). En noctua 120 som går i 1300rpm ligger faktiskt bara på 249:- och då finns det även dom som inte går lika högt i rpm som kostar mindre.
Fick för mig att 89 grader låg runt gränsen för vad ett kort ska klara av. Vet du förresten om ett XFX 6970 går i en sån låda ? ryktades om att lådan i sig var ganska liten vilket gjorde att man fick se upp med vilket grafikkort man försökte stoppa i.

Ett XFX 6970 går garanterat in i ett Define R3. Alla kort förutom 6990 går i den.

Runt 100 grader är max för ett grafikkort, under 90 är normala temperaturer. Mitt XFX 6870 kommer från fabrik med en fläktprofil som låter kortet gå upp i runt 80-90 grader, oavsett vilket chassi jag använder, även i ett Silverstone RV02 vilket är ett av de bästa luftkylda lådorna för att kyla grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Vill inte vara elak (detta är bara en smaksak). Men skulle jag komma hem med det chassit och min sambo fick se det så hade jag fått sova på soffan tills jag lämnat tillbaka det.

hahahaha okej det får du tycka men jag är rätt nöjd med det och jag skulle inte byta på ett tag

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hardvara/150764-fractal_design_defin...
http://www.webhallen.com/hardvara/153177-fractal_design_defin...
http://www.webhallen.com/hardvara/153176-fractal_design_defin...

699:- och du får med två 1000RPM 120 fläktar och en 140 600RPM. Jag var och hämtade ut ett svart i tisdags och jag vart fruktansvärt glad när jag fick se det i verkligheten! Till det köpte jag två nexus 120mm för 69:-/st

Jag har inte fått alla delar än för att starta upp lådan så jag kan inte säga något om värme och luftflöde dock.. men utseendemässigt är det jävligt fint!

EDIT: Känns väldigt robust, 13kg, fläktkontroll för 3 fläktar. Jag har tilloch med köpt en dvd eftersom den ändå inte syns bakom dörren!
Att filtrena är dåligt placerade tycker jag inte, visst dom kunde ha suttit bättre men då ökar ju priset också. Priset ökar faktiskt också pga antalet funktioner och inte bara material.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Tack!

Detta är varför jag älskar Sweclockers forum, man får hjälp direkt av många olika och det är få doucebags som bara skriker att man är en sopa för att man frågar saker.
Jag tror faktiskt att det blir ett Fractal Design Define R3. Med anledning att det håller tyst, det är stilrent, det har bra med ventilation möjligheter, prislappen är outstanding. MEN, framförallt har jag fått godkänt av regeringen att köpa ett med motiveringen: Det ser väll ok ut.

Tack som fan för all info och hjälp i detta ämnet!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Tack!

Detta är varför jag älskar Sweclockers forum, man får hjälp direkt av många olika och det är få doucebags som bara skriker att man är en sopa för att man frågar saker.
Jag tror faktiskt att det blir ett Fractal Design Define R3. Med anledning att det håller tyst, det är stilrent, det har bra med ventilation möjligheter, prislappen är outstanding. MEN, framförallt har jag fått godkänt av regeringen att köpa ett med motiveringen: Det ser väll ok ut.

Tack som fan för all info och hjälp i detta ämnet!

anledningen på mitt gnäll på Fractal Design Define R3 ....är att jag gick från http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631842 till de nuvarande och skilnaden är super stor kört med 2 grafik kort med så det bygger på värmen rejält

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk

Men det kostar ju så mycket mer så det går inte att jämföra. Har man så mycket pengar så tar man ju lätt ett Antec 280 eller så......skulle iaf jag gjort

Permalänk

Jag spanade på chassin för ett tag sedan, Fractal Design Arc verkar riktigt bra, kostar 800kr och har bra kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Men det kostar ju så mycket mer så det går inte att jämföra. Har man så mycket pengar så tar man ju lätt ett Antec 280 eller så......skulle iaf jag gjort

behöver ej kosta om man köper från marknaden sålde mitt för 300kr till någon lycklig här inne

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Define r3 eller ARC? Har samma budget 800kr. Men vill ha ett chassi somkyler bättre än är tyst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks

Permalänk
Inaktiv

Arc=Kylning
R3=Tyst

Permalänk
Medlem

Fractal design ARC är klockrent - jag har ett R3 och ett ARC.

R3 till servern som är igång mycket men med låg last - tyst och bra.

ARC till speldatorn - mycket bra kylning och rimlig ljudnivå. Har satt de medföljande fläktarna så att två i fronten blåser inåt och en i botten som också blåser inåt så får luften leta sig ut där den kan, dvs baktill och i taket samt pci-plåtarna. Dessutom är den snygg och man slipper luckan framtill.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Arc=Kylning
R3=Tyst

okej blir ett ARC!

Skrivet av Micke O:

Fractal design ARC är klockrent - jag har ett R3 och ett ARC.

R3 till servern som är igång mycket men med låg last - tyst och bra.

ARC till speldatorn - mycket bra kylning och rimlig ljudnivå. Har satt de medföljande fläktarna så att två i fronten blåser inåt och en i botten som också blåser inåt så får luften leta sig ut där den kan, dvs baktill och i taket samt pci-plåtarna. Dessutom är den snygg och man slipper luckan framtill.

Okaj! aa håller med om att det ser riktigt bra ut! ARC blir det för att jag vill ha bra luft flöde. Jag kommer köra 2 st 140mm i fram som intake och 2st 140mm i taket som utblås samt en 140mm bak som utblås kommer bli grymt flöde!

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks