Missing or Corrupt ntoskrnl.exe

Permalänk
Medlem

Missing or Corrupt ntoskrnl.exe

Hejsan Alla

Jag har nu fått en blue screen med följande felmeddelande två gånger :"Missing or Corrupt ntoskrnl.exe " och jag undrar om det finns någon bra och relativt enkel fix för att bli av med problemet .

Lite system information :

använder mig av windows 7 ultimate edition 64 bits versionen med som senaste uppdateringarna installerade (fråga gärna om det är något annat ni vill veta)

när jag kör programmet whocrashed får jag ut följande information :

On Wed 2012-05-02 09:29:26 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\050212-17097-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7CC80)
Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFFFA8008B45003, 0x2, 0x0, 0xFFFFFA80055EFD0F)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

On Wed 2012-04-18 10:40:18 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\041812-17019-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7CC80)
Bugcheck code: 0xA (0x0, 0x2, 0x0, 0xFFFFF800030D7F42)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

I "datorhanteringen" så hittar jag följande i loggarna :

Nivå : Fel

EventData

MsiExec.exe
5.0.7601.17514
4ce792c4
MSI3CA8.tmp
2.0.0.9
4d4b089c
c000000d
00019d88
1394
01cd284701c3e5fb
C:\Windows\syswow64\MsiExec.exe
C:\Windows\Installer\MSI3CA8.tmp
439d3ab6-943a-11e1-a382-e0cb4e64bec7

ovan inträffade precis innan blå skärmen

Om någon vet ett bra ställe man kan lägga upp windows dmp filen så att ni kan läsa den så kan även detta ordnas (eller om ni kan ge tips om hur man öppnar filen så skulle även detta uppskattas väldigt mycket)

Edit : har nu kört windows egna memory test och där hittades inga fel har även kört Intel SSD Toolbox och även där hittas inga fel på min SSD disk (har SSD disken som primär disk för operativet)

Edit 2: kommer ihåg nu att även Steam hade ballat ur helt i samband med krashen idag , tyvärr så kommer jag inte ihåg vad felmeddelandet var (glömde skriva ner den informationen dum som jag va) men jag var tvungen att döpa om ClientRegistry.blob och låta steam uppdatera sig själv igen innan programmet fungerade igen

MVH : Framer

mer information bifogad
Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

ta bort msi relaterade drivrutiner med tex drivesweeper eller liknande och installera om dom
är 99% säker på att det är drivrutins relaterat

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

ta bort msi relaterade drivrutiner med tex drivesweeper eller liknande och installera om dom
är 99% säker på att det är drivrutins relaterat

hur gör jag detta på ett bra sätt , inte 100% säker hur jag ska gå till väga

Permalänk
Medlem

uttryckte mig lite konstigt i förra inlägget
men
"MsiExec.exe" indikerar att det är en installations fil som felar eller ställer till det
så med andra ord ta bort det senaste program du installerade och installera om det

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

uttryckte mig lite konstigt i förra inlägget
men
"MsiExec.exe" indikerar att det är en installations fil som felar eller ställer till det
så med andra ord ta bort det senaste program du installerade och installera om det

tackar för tipset ska prova att installera om Desura på en gång