Kan ha gjort årets tabbe med Truecrypt. Behöver er hjälp. Påbörjad formatering..

Permalänk
Medlem

Kan ha gjort årets tabbe med Truecrypt. Behöver er hjälp. Påbörjad formatering..

Har undrat ifall det går att lösenordsskydda en hårddisk utan att kryptera. Tråd här:

Fick då svaren att kryptering nog är den bästa lösningen.
Sagt och gjort, jag valde att kryptera min D:\
Funkar kalasbra tills jag provar att klicka på D:\ i utforskaren och rutan "Enheten är inte formaterad, vill du formatera den?" dyker upp..

Undrar om det är möjligt, ifall det skall vara så när man krypterar, så jag testar att klicka på Ja, bara för att se ifall den kommer påbörja formateringen (något som jag var 100% säker på att den inte skulle), eller inte.
I vilket fall som helst så får jag panik när jag ser att den faktiskt GÅR att formatera, så jag trycker frenetiskt på avbryt. (En snabb formatering!! Såg till att klicka ur den rutan)

Nu provar jag att Mounta/Avmounta disken, utan att lyckas. Får meddelandet om att "Antingen är det angivna lösenordet fel, eller så är den valda filen inte en Truecrypt enhet"

Kollar nu under "Hantering" i utforksaren och Lagringsenheter, och ser att D:\ är i RAW format.

Undrar nu, hur jag skall göra för att återställa detta, så att jag kan Mounta den disken igen, och aldrig mer trycka på "Formatera nu" när den dyker upp, eller så kanske man ändrar enhetsbeteckning så att denna försvinner? Har läst att det skall funka på något vis, dvs att man gömmer enheten.

Iallafall, mitt största problem är nu alla bilder som fanns på disken, dvs.. OM det inte går att fixa, kan man då Köra något recoveryprogram med tanke på att disken är krypterad?

Uppskattar era svar till tusen.

Permalänk
Medlem

Det är nog recovery som gäller för din del, då det du gjort inte direkt kan återställas av truecrypt.

Jag kör en hel del externa diskar med truecrypt, i enhetshanteraren har jag tagit bort deras enhetsbeteckningar och den får istället K: och liknande när jag mountar i truecrypt.

Ja, årets tabbe får du nog ta åt dig av
Men med rätt recovery kan du nog ta tillbaka det mesta, såvida du inte håller på och skriver till disken innan du kör recovery.
Du kan behöva använda truecrypt-recoveryn (för du skapade väl en sådan ) om återställningen inte blir 100, så att disken kan hanteras eftersom du tydligen krypterat allt färdigt en gång.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Det är nog recovery som gäller för din del, då det du gjort inte direkt kan återställas av truecrypt.

Jag kör en hel del externa diskar med truecrypt, i enhetshanteraren har jag tagit bort deras enhetsbeteckningar och den får istället K: och liknande när jag mountar i truecrypt.

Ja, årets tabbe får du nog ta åt dig av
Men med rätt recovery kan du nog ta tillbaka det mesta, såvida du inte håller på och skriver till disken innan du kör recovery.
Du kan behöva använda truecrypt-recoveryn (för du skapade väl en sådan ) om återställningen inte blir 100, så att disken kan hanteras eftersom du tydligen krypterat allt färdigt en gång.

TACK TACK TACK!!!
Åh helvete vad jag var nära på att skita ner mig..
Tänkte aldrig på att kolla efter Truecrypts egna säkerhetskopia, så jag drog igång en återställning av volymhuvudet och det ser ut att funka!!
Sitter uppkopplad via teamviewer på jobbet nu och ser att allt har dykt upp i utforskaren!
Underbart!
Påbörjade en backup på bilderna direkt.

Tack som fan för svaret!