Hur ser jag om mitt moder kort stödjer SLI?

Permalänk
Medlem

Hur ser jag om mitt moder kort stödjer SLI?

Hej!

Jag har ett Nvidia ASUS GTX 580 och funderer på att köpa ett till.
Moderkortet är ett ASUS P8P67 B3 och min fråga är hur vet jag om mitt moderkort stödjer ett till GTX 580?

Om jag skulle köpa ett MSI GTX 580 vad händer då?
Blir ett av grafikkorten underklockat då?

Permalänk
Medlem

Hej, Buthch3r. Lättast ser du det på asus hemsida. Du kan också riva fram kartongen som moderkortet kom med och kolla om det står att moderkortet stöder sli eller crossfire. Sen kan du också skruva upp sidopanelen på ditt chassi, när du sedan ser moderkortet borde dett finnas en till plats för ett grafikkort om ditt moderkort stöder sli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0ski:

Hej, Buthch3r. Lättast ser du det på asus hemsida. Du kan också riva fram kartongen som moderkortet kom med och kolla om det står att moderkortet stöder sli eller crossfire. Sen kan du också skruva upp sidopanelen på ditt chassi, när du sedan ser moderkortet borde dett finnas en till plats för ett grafikkort om ditt moderkort stöder sli.

Jag har en till plats för ett till grafikkort fast det är nog precis ett till grafikkort får plats.

Permalänk
Medlem

Enligt Inet så verkar kortet inte stödja SLI. Dock stödjer det CF
http://www.inet.se/produkt/1901983/asus-p8p67-b3

Permalänk
Medlem

Då får man byta ut GTX 580 mot 2st radeon,
Eller köpa nytt moderkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butch3r:

Då får man byta ut GTX 580 mot 2st radeon,
Eller köpa nytt moderkort!

Det är väl en väg att gå Personligen känner jag att ett nytt moderkort + grafikkort är billigare än 2 nya grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Det är väl en väg att gå Personligen känner jag att ett nytt moderkort + grafikkort är billigare än 2 nya grafikkort.

Jag hade också samma dilemma som du, hade också ett ASUS P8P67.
Sålde mitt på Sweclockers marknad under vårutförsäljningen och fick 600 kr, och sen köpte jag en ASRock P67 Extreme4 REV B3 (http://www.inet.se/produkt/1902089/asrock-z68-extreme4-gen-3)
Mycket bra moderkort i min mening, billigare också än 2 nya graffe

Permalänk
Skrivet av Butch3r:

Då får man byta ut GTX 580 mot 2st radeon,
Eller köpa nytt moderkort!

anledningen till att det stödjer CF och inte SLI är för att Nvidia har högre kvar än AMD.
Nvidia kräver att båda korten ska jobba i 8x hastighet, medan AMD tycker det går bra med 4x, och ditt nuvarande moderkort klarar tydligen bara att köra det andra kortet i 4x.

Du borde i så fall köpa nytt moderkort, dels för att du inte kommer få lika hög prestanda i 4x hastighet, men också för att det kommer bli mycket billigare att köpa ett nytt moderkort

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

anledningen till att det stödjer CF och inte SLI är för att Nvidia har högre kvar än AMD.
Nvidia kräver att båda korten ska jobba i 8x hastighet, medan AMD tycker det går bra med 4x, och ditt nuvarande moderkort klarar tydligen bara att köra det andra kortet i 4x.

Du borde i så fall köpa nytt moderkort, dels för att du inte kommer få lika hög prestanda i 4x hastighet, men också för att det kommer bli mycket billigare att köpa ett nytt moderkort

Detta vore intressant att veta mer om. Det är inte så att det fungerar att köra SLI ändå? 4x hastighet tappar man ju lite prestanda på men inte så mycket att det gör ont på något sätt.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

anledningen till att det stödjer CF och inte SLI är för att Nvidia har högre kvar än AMD.
Nvidia kräver att båda korten ska jobba i 8x hastighet, medan AMD tycker det går bra med 4x, och ditt nuvarande moderkort klarar tydligen bara att köra det andra kortet i 4x.

Du borde i så fall köpa nytt moderkort, dels för att du inte kommer få lika hög prestanda i 4x hastighet, men också för att det kommer bli mycket billigare att köpa ett nytt moderkort

Men mitt nuvarande kort körs i 8X?

Permalänk
Skrivet av frilansare:

Detta vore intressant att veta mer om. Det är inte så att det fungerar att köra SLI ändå? 4x hastighet tappar man ju lite prestanda på men inte så mycket att det gör ont på något sätt.

Nej, det funkar inte. De skriver inte att moderkortet inte stödjer det för skojs skull. Det är möjligt att det skulle kunna gå att ta sig förbi på något sätt om man är kunnig, men går inte bara genom att stoppa i korten.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Butch3r:

Men mitt nuvarande kort körs i 8X?

Nej, troligen körs det i 16x, den översta PCI sloten på ditt moderkort stödjer en hastighet på 16x, det andra en hastighet på 4x.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Fråga din moder

Sorry, men jag kunde inte hålla mig från den extrema särskrivningen i rubriken

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.