Ljud hackar efter byte av grafik kort

Permalänk

Ljud hackar efter byte av grafik kort

Hej

Införskaffade mig ett nytt grafik kort för några dagar sen, ett Asus HD7950 3GB Direct CU II TOP. Efter att jag satt i kortet och startat datorn så märkte jag att ljudet hackar lite men bara ibland t.ex. när man går till en ny sida på internet så hackar ljudet när sidan laddar och ibland när man scrollar på sidan. Men det är inte alltid det gör det. Jag märker detta väl efter som Spotify är på största delen av tiden.

Jag har inte märkt av något när jag spelar olika spel (BF3, Metro 2033, mm.) är det någon som vet vad det kan vara för fel?
Har förövrigt ett Asus xonar Dx och har aldrig tidigare haft problem med det.

Permalänk
Medlem

Kan va att du har kommit åt ljud kretsen på moderkortet?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk

Vet inte riktigt vad du menar, men jag kanske inte var tillräckligt tydlig. Jag har ett ljudkort Asus Xonar DX så jag använder inte ljudet på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne1992:

Vet inte riktigt vad du menar, men jag kanske inte var tillräckligt tydlig. Jag har ett ljudkort Asus Xonar DX så jag använder inte ljudet på moderkortet.

Missade att det stog "Asus xonar Dx" Ta ut ljudkortet och kolla om det fortsätter hålla på så.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk

Alltså det är ljudet från Asus Xonar DX som hackar, men jag ska nog testa att ta ur och sätta i det igen så att det sitter ordentligt, jag kan nog varit på det lite för jag gjorde om kabeldragningen när jag bytte grafik kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne1992:

Alltså det är ljudet från Asus Xonar DX som hackar, men jag ska nog testa att ta ur och sätta i det igen så att det sitter ordentligt, jag kan nog varit på det lite för jag gjorde om kabeldragningen när jag bytte grafik kortet

-----------------
Fasen, lite roligt att denna tråd skulle komma upp (tur i oturen eller nåt)
Jag hade ett udda problem här när jag byggde min sekundära rigg, som påminner om ditt
Jag har ett Asusmoderkort, ett P8P67 Pro och det har ju ett pci-e 2x ovanför grafikkortet, där jag inte haft mitt ljudkort innan pga det grafikkortet jag hade satt en kylare på som omöjliggjorde det

Jag hade då ljudkortet i pci-e 2x port 2 nedanför (närmast grafikkortet underifrån) och jag upplevde exakt samma sak som du gör
Sen bytte jag gfx och då blev kylaren mindre, flyttade då ljudkortet (eftersom jag aanvände usblurar brydde jag mig inte om problemet med ljudet innan så mycket) och satte då tillbaka kortet först i sloten nedanför och ljudproblemet var kvar
Sen, drog jag om alla kablar för jag bytte chassi och tänkte att nej, nu flyttar jag upp ljudkortet till den övre porten -voila, problemet försvann!

Jag har ett annat ljudkort än du har visserligen, ett creative pci-e kort men tänkte, att kanske kan detta vara ditt problem ifall du har ett pci-e ljudkort, värt att prova iallafall om inte annat

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Nu har jag tagit ur och satt i kortet och tagit ort alla kablar från kortet och satt tillbaka dem. Än så länge har jag inte märkt något men det var ju lite till och från innan så man vet ju inte, men man får ju hoppas på det bästa.

Får i alla fall tacka för alla svaren.