Värdering på Commodore 128D

Permalänk
Medlem

Värdering på Commodore 128D

Hej!

Idag när jag höll på att städa ut lite förråd så hittade jag min brors gamla Commodore 128d i originalförpackning. Nån som vet hur mycket en är värd? Har ingen använding av den själv och min bror är i grekland så han bryr sig nog inte så mycket om den, så jag tänkte försöka tjäna ihop lite pengar till i sommar

Så, min fråga är helt enkelt: hur mycket är en Commodore 128D i originalförpacking värt?

Mvh Saltiiz.

Permalänk
Skrivet av saltiiz:

Hej!

Idag när jag höll på att städa ut lite förråd så hittade jag min brors gamla Commodore 128d i originalförpackning. Nån som vet hur mycket en är värd? Har ingen använding av den själv och min bror är i grekland så han bryr sig nog inte så mycket om den, så jag tänkte försöka tjäna ihop lite pengar till i sommar

Så, min fråga är helt enkelt: hur mycket är en Commodore 128D i originalförpacking värt?

Mvh Saltiiz.

Är det utan skärm och kassetstation? iaf bara commodoret så runt 300kr

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Är det utan skärm och kassetstation? iaf bara commodoret så runt 300kr

vet inte om det är med skärm och diskettstation, den ligger inpackad i originalförpackningen och har inte öppnat och kollat
Hur mycket höjs värdet om det innehåller skärmen och diskettstationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltiiz:

Commodore 128D, alltså med inbyggd diskettstation och externt tangentbord? De har stigit rätt mycket i värde på sistone. Nästan aldrig ser man någon komplett i kartong, eftersom de var så stora och tunga att de flesta nog bara packades upp och kartongen kastades.

Om det verkligen är en 128D i originalkartong skulle jag inte bli förvånad om du får 1000 kr i slutänden efter en omgång på Tradera.

Den andra bedömningen på 300 kr gällde för en ganska sliten C128D utan tillbehör för c:a 2-4 år sedan.

Bildskärm kan vara värt allt från 50-100 kr (vanlig 1084) till 500-700 kr (modellerna 1701, 1702, 1801, 1802, 1902 osv).

Jag vill också tillägga att normalt lämnar jag väldigt låga bedömningar, så min bedömning ovan är inte överdrivet mycket glädjesiffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltiiz:

vet inte om det är med skärm och diskettstation, den ligger inpackad i originalförpackningen och har inte öppnat och kollat
Hur mycket höjs värdet om det innehåller skärmen och diskettstationen?

Är förpackningen verkligen så pass stor och tung att det inte går att avgöra om den innehåller en CRT-skärm eller inte?

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltiiz:

Hej!

Kom igen, var försiktig med brorsans grejer nu Sälja andras grejer känns inte OK...
Även om han inte använder burken, så lär han ändå bli sur om du säljer hans prylar och tjänar nån tusing på det!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jao låt han sälja den själv ist. Värdet ligger nog runt 1000kr

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Sälj inte nostalgi

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kom igen, var försiktig med brorsans grejer nu Sälja andras grejer känns inte OK...
Även om han inte använder burken, så lär han ändå bli sur om du säljer hans prylar och tjänar nån tusing på det!

var lite trött när jag skrev inlägget, det är egentligen min pappas som gett mig den och min bror använde den när han var liten. Jag själv har aldrig använt en sådan och då vi ska flytta så ska allt bort, därför jag säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Sälj inte nostalgi

ska flytta så måste sälja.

Permalänk
Medlem

Vilken modell av C128D är det frågan om?

Det finns som bekant två varianter av C128D. En med plastchassi, den andra med plåtchassi kallad C128Dcr.

Den med Plåtchassi saknar fläkt, och har 64Kb VDC Videominne (för 80 kolumns läget) medan modellen med plastchassi har en högludd fläkt, samt endast 16Kb Videominne (går att bygga ut till 64Kb)
(videominnet har man dock inget användning av om man endast spelar spel i 64läget)

Plåtvarianten är mer eftertraktad än plast varanten. Har du plåt 128:an, så kan du få mellan 1000-2000 kr av samlare. plastvarianten 800-1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltiiz:

Hej!

Mvh Saltiiz.

Jag har blivit erbjuden 3500:- för min 128D trots en massa skönhetsfel. Då har jag visserligen ca 800 spel på
floppy (mest kopior) som fortfarande funkar (Giana Sisters är orginal) samt mus och Final Cartridge III.

Jag är trogen min gamla ungdomskärlek så jag avböjde vänligt men bestämt.

Glömde nämna att likriktarbryggan i agget har brunnit och då jag inte kunde hitta en passande ersättare
blev det en hobbyvariant av 4 hoplödda kiseldioder men det funkar och det visste intressenten om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Jag har blivit erbjuden 3500:- [..] Giana Sisters är orginal

Om du har diskettversionen av Giana Sisters skulle jag bedöma att bara den är värd minst 1500-2000 kr av ovanstående belopp. TFC3 är väl normalt värd 100-200 kr, en 1351 mus kanske ungefär samma. Egeninspelade disketter brukar normalt bara bedömas till värdet för tomma (men begagnade) disketter, kanske 1-2 kr/st.

Permalänk
Rekordmedlem

Kollade lite på ebay, $400 för ett nytt tangentbord, £150 för en beg dator dator i normalskick
Det finns även en ny oanvänd 128D ute där för $ 3200 så nog kan man få pengar för den beroende på skicket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De priser som säljarna begär är ju tyvärr inte samma sak som de priser som köparna är villiga att betala. Utan att ha sett den kan jag säga direkt att $3200 ~= 22000 kr finns det inte en tok i världen som skulle betala för 1 st C128D i nyskick, såvida den inte kommer med en lång rad eftertraktade tillbehör.

Permalänk
Rekordmedlem

Det var inte nyskick, det var ny som i oanvänd, jag tror det är dyrt, men man vet inte, £150 låter däremot rimligt för en fungerande maskin i bra bruksskick.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej!

förlåt för lång inaktivitet, varit på långsemester och lite annat så har inte haft tillgång till internet.
Ska gå ut och knäppa lite kort på den så ni får se skicket på lådan och liknande nu, bilderna kommer upp så fort som möjligt!

Skrivet av raxxor:

Vilken modell av C128D är det frågan om?

Det finns som bekant två varianter av C128D. En med plastchassi, den andra med plåtchassi kallad C128Dcr.

Den med Plåtchassi saknar fläkt, och har 64Kb VDC Videominne (för 80 kolumns läget) medan modellen med plastchassi har en högludd fläkt, samt endast 16Kb Videominne (går att bygga ut till 64Kb)
(videominnet har man dock inget användning av om man endast spelar spel i 64läget)

Plåtvarianten är mer eftertraktad än plast varanten. Har du plåt 128:an, så kan du få mellan 1000-2000 kr av samlare. plastvarianten 800-1000kr.

vet inte riktigt vilken det är, återkommer med svar när jag varit ut och kollat!

Permalänk
Medlem

Hej igen, förlåt för ännu en lång inaktivitet, glömde bort att skaffa bilder. hoppas ni förlåter mig för att ha skrivit i en gammal tråd.

Några bilder på den:

http://minfil.se/w5wfY7a8be

http://minfil.se/x2w3Ybaab0

http://minfil.se/y0w2Yda1b5

http://minfil.se/01w4Y0a5b7

http://minfil.se/15w0Yda4b0

Är lite färgskador på toppen av den, men inget mer vad jag har sett.
Mvh Saltiiz.

Permalänk
Medlem

Känner mig lite konfunderad. Mitt tangentbord ser annorlunda ut och jag är nästan säker på att jag har en extraport
på baksidan av min. Måste kolla det.

I det skicket din burk är i och inga tillbehör följer med så skulle jag betala en tusing, inte mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltiiz:

Hej igen, förlåt för ännu en lång inaktivitet, glömde bort att skaffa bilder. hoppas ni förlåter mig för att ha skrivit i en gammal tråd.

Några bilder på den:

http://minfil.se/w5wfY7a8be

http://minfil.se/x2w3Ybaab0

http://minfil.se/y0w2Yda1b5

http://minfil.se/01w4Y0a5b7

http://minfil.se/15w0Yda4b0

Är lite färgskador på toppen av den, men inget mer vad jag har sett.
Mvh Saltiiz.

Det är c128D med plåtchassi det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Då har jag visserligen ca 800 spel på floppy (mest kopior) som fortfarande funkar (Giana Sisters är orginal) samt mus och Final Cartridge III.

Giana Sisters original, det är sällsynt om något. Dom hann ju inte sälja mer än en handfull av dem innan Nintendo skickade ett lass advokater på dem. Trots det är det ett av dom populäraste C64-spelen nånsin.

128:an blev väl aldrig särskilt populär eftersom den hade ett C64-kompatibilitetsläge. Varför skriva mjukvara för 128:ans bättre hårdvara när man kan skriva för 64:an och täcka båda plattformarna? Och varför då köpa en 128 när man ändå mest låg i 64-läget...

Permalänk
Medlem

släng ut den på tradera, alltid något som vill köpa den :]

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Commodore 128D är en jättefin dator, en riktig klassiker. Tänk ett par gånger till innan du säljer den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Commodore 128D är en jättefin dator, en riktig klassiker. Tänk ett par gånger till innan du säljer den.

Har inte så mycket till val, är mitt uppe i en flytt och har inte plats någonstans för den. Annars hade jag gärna behållt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

släng ut den på tradera, alltid något som vill köpa den :]

Funderar på att göra de, Tror du att man får den såld om man sätter startpris på 600-800kr nånstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltiiz:

Funderar på att göra de, Tror du att man får den såld om man sätter startpris på 600-800kr nånstans?

Ett bra sätt att ta reda på prisbilden för sådana prylar är att söka i avslutade auktioner på tradera, din är med kartong så det kanske höjer värdet lite men du borde få en hyfsad uppfattning iaf.

http://www.tradera.com/retrodatorer-c3_340850?search=128d&end...

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

På Tradera så går det att söka på avslutade auktioner. Var jag kan se har en Commodore 128D i de senaste auktionerna gått för runt 800 - 900 kr.

EDIT: Nirnaeth var före, får skriva lite snabbare nästa gång

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Ett bra sätt att ta reda på prisbilden för sådana prylar är att söka i avslutade auktioner på tradera, din är med kartong så det kanske höjer värdet lite men du borde få en hyfsad uppfattning iaf.

http://www.tradera.com/retrodatorer-c3_340850?search=128d&end...

Okej, tack för tipset! Isåfall lägger jag ut den senare ikväll

Permalänk
Medlem

Kollade bilderna lite mer noggrant. Skillnaden mot min är att jag har den "bärbara" modellen med utfällbart handtag samt plats för antennkabel och ett fäste på undersidan för tangentbordet.