Permalänk
Medlem

Märkligt problem

När jag startar upp datorn har bildskärmen ingen signal sedan några dagar!?
När jag flyttar kabeln från grafikkortet till moderkortets interna grafikkort fungerar det, jag får signal och jag ser det som skall finnas på skärmen.
Nästa gång jag startar upp datorn får jag ingen signal från grafikkotet på moderkortet då flyttar jag tillbaka kabeln till det andra grafikkortet och jag får bild igen.
Dvs, jag måste flytta kabeln mellan de två grafikkorten vid varje uppstart.

Vad kan detta vara för lustigt fel?
Har aldrig variit med om detta tidigare!

Permalänk
Medlem

komponenterna är ?

kika i bios och stäng av ena grafikkortet det interna såklart

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

komponenterna är ?

kika i bios och stäng av ena grafikkortet det interna såklart

Kan det ha ändrat sig själv, dvs kopplat på det interna grafikkortet?
Jag har aldrig rört de grejerna. Dessutom är det svårt att ändra i Biosen
när jag inte ser något.

Upptäckte idag att det inte alls räcker med att byta till det andra grafikkortet.
Jag får ofta också tvinga fram en avstängning när jag inte ser något och hålla
inne F8 nästa start. Då kommer jag till där man väljer reparation osv.

Det är en Acer Aspire.
Vet inte vad den innehåller.

Permalänk
Medlem

Jag vet nu vad felet berodde på!

Hårddisken pajade!
Det är helt enkelt så att datorn tappade hårddisken någon sekund ibland vid uppstart. Den fortsatte att fungera men den laddade inte in allt vid uppstart. den tappade till slut mer ooch mer för att, efter några dagar, visa blåskärm då och då. Till slut fick jag inte igång den alls. Fick meddelandet att det saknas startsekvens på disken.
Fram med min reservdator och installerar allla min program där. Jag var tvungen att koppla in disken från den trasiga datorn via USB för att kunna plocka ur det jag behövde från den. Jag viste inte då att det var fel på disken. Förde över en del filer men så plötsligt fick jag felmeddelande att den tappat disken. Ur med USB-pluggen och in med den igen ocu tankade ur disken i några minuter för att återigen få felmedelande. Höll på en hel dag för att mjölka ur 10 gigg ur den. Var sedan tvungen att köra reperation på min resrvdator-disk för att få bort alla ej färdigskrivena data.

Reservdatorn fungerar bar men är lite slö.

Nu skall jag bygge en egen dator men för det skapar jag en ny tråd. Vi syns där!