Nytt Intel-system (prisvärt men flexibel budget)

Permalänk
Medlem

Nytt Intel-system (prisvärt men flexibel budget)

Tja, vore tacksam för litet hjälp! TL;DR? Skippa citaten.

Citat:

Bakgrund: Avsikten är att bygga ett nytt fyrkärnigt system med en SSD (äntligen!) och överlåta mitt befintliga vidare i kedjan. Bygger själv, men har inte hängt med i utvecklingen de senaste åren, så litet (läs mycket) hjälp med komponentvalen skulle uppskattas, tack!

Nuvarande burk var främst avsedd att vara tyst. Den här gången tänker jag istället stoppa datorn i städskrubben (:D) och borra ett kabelhål i väggen, i förhoppningen att därmed öppna upp för ett visst ljudmässigt spelrum (är extremt ljudkänslig, tyvärr).

Användningsområden: Mest vanliga kontorsprogram, surf, och videouppspelning. Vill ha möjligheten att spela (förutsatt en framtida grafikkortsuppgradering). Viss programutveckling i Visual Studio. Ingen benching, rendering, encoding, eller video-/bildredigering. För spel gäller 1920x1080 eller 1920x1200 (men inte samtidigt).

Befintliga komponenter: Zalman ZM-850HP (mycket långt nätagg på 850W). Fem mekaniska hårddiskar (3.5"). Creative X-Fi Elite Pro (PCI). Intel NIC (PCIe, oväsentligt). HD 4870 (1GB, PCIe).

Märkespreferenser: Fyrkärnig Intel av prestandaskäl, inga andra. Ointresserad av krimskrams. Hellre "real-world"-prestanda och stabilitet än teoretiska poäng i syntetiska test.

Överklockning? Vet inte. Vad är prisskillnaden (inklusive moderkort)? I städskrubben borde oljudet inte vara några problem, men det verkar inte riktigt behövas idag (imorgon kanske?) och i ärlighetens namn är risken överhängande att man känner sig nöjd med "stock" och hellre använder än stabilitetstestar datorn.

Behov: Intel quad-core CPU, 16 GB RAM, moderkort, SSD, chassi, kylning, DVD-brännare. Detaljer:

Citat:

CPU: Vet inte om jag behöver någon i7, en i5 borde väl räcka? Sandy eller Ivy?

Moderkort: Tror inte att 6 SATA-portar räcker (5 HDD + 1 SDD + 1 ODD = 7), om det inte finns någon IDE-port för DVD-brännaren. Helst 8 SATA-portar alltså (men inte till ockerpriser, i värsta fall kanske något kontrollerkort?). Hur mycket skiljer det i pris mellan ett "vanligt" moderkort och ett för "normal" överklockning?

SSD: Stabil SSD (inget osäkert/buggigt märke eller styrkrets som krånglar mycket). Osäker på om ~120 GB räcker eller om jag ska slå på stort (~250 GB). Tänker att det borde fungera att installera större spel på min nuvarande systemdisk (WD6400AAKS, 640GB, 7200RPM)? Förslag på SSD i respektive storlek?

Chassi: Funktion framför form. Utseende och storlek spelar mindre roll, den är trots allt ämnad för städskrubben! Helst plats för åtta hårddiskar (eller mer). Inget onödigt dyrt designerchassi utan anledning.

Kylning: Vet inte om jag vågar mig på vatten (drygt om pumpen dör)? Orkar inte bygga någon "custom loop" just nu i alla fall. Jag har förvisso redan två Iwaki-pumpar som ligger och samlar damm någonstans (en RD-20 och en RD-30), men inga andra vattenkylningskomponenter. Det kanske vore bäst att köra på luft tillsvidare, med eventuell uppgraderingsmöjlighet till vatten i åtanke.

Budget: Datorn skall vara prisvärd. Budgeten är egentligen flexibel, men vi säger 15k som övre gräns. Det är ett tak och inte ett mål att nå upp till! Det är ofta klokare att spara och vid behov uppgradera i framtiden (ångrar en hel del tidigare onödigt dyra köp).

Citat:

Brukar handla på http://www.norek.se (Komplett distribution, typ, Pick-Up-Point är trevligt), men får intrycket av att Inet och CDON blivit populärare. Om de senare är billigare borde det också gå.

När? Så snart som möjligt vore trevligt. Kan vänta någon vecka eller ett par, om skäl finns, men jag ångrar att jag överhuvudtaget väntade på Ivy.

edit: Råkade skicka i förtid (via tangentbordet), men jag tror att inlägget är klart, heh.