Bakgrund: Det vore kul att slå fart på en dedikerad foldingrigg, men jag är inte sugen på att spendera tiotusentals kronor på en. Så därfär kollar jag på ett budgetalternativ. Det kommer ju inte i närheten av prestandan för ett G34 system såklart, men priset är ju enormt mycket lägre. Möjligheten finns att jag får ställa den i nått hörn på jobbet. Elen torde ingå i hyran, men det där med Internetanslutning är ju en annan fråga som även det borde gå att lösa på ett eller annat vis.
Men nåväl, hårdvaran är väl det som alla vill titta på?
Som moderkort har jag hittat detta:
Arima AMD Opteron Quad Core Socket F 3000 series Server
Det är lite special men enligt denna guiden så ka det gå utmärkt att använda med lite moddande och våld.
Och vad gäller CPUer så tänkte jag att det får bli 4st AMD Opteron 8380 2.50GHz Quad Core. Ska man ens ha 100MHz snabbare så sticker priset upp 50% direkt. Så dessa känns som mest prestanda per krona i det här segmentet.
Minnet får nog bli 4st 4GB PC5300 DDR2 667MHZ 240 Pin ECC Reg 2X2GB kits. Det borde räcka va? Eller behövs det mer än 16GiB?
För att få fast vanliga kylare så måste man ju modda dit dem på nått vis, t.ex som de gjorde i guiden jag länkade. Jag skulle ju kunna slänga ihop nått själv, men det känns bättre att bara trycka fast kylaren i en riktig Heatsink Retention Bracket.
Sen sånna saker som kylare och nätagg köper jag nog nått från nån nätbutik här i landet. Det lutar åt ett 600W, alternativt att parallellköra 2st nätagg jag redan har ligger, om de orkar dvs. Alternativen för kylare är att antingen köra på AMDs orginalkylare som jag troligen har några utav, eller några CM Hyper TX3, eller en kombination.
Chassi ... ja där är det nog bygga själv som gäller. En botten i plåt och ett lock i polycarbonat tänker jag mig. Och ventilationsgaller i nån form av perfplåt kanske.
... eller är jag helt ute och cyklar? Det kanske är bortkastade pengar?
Edit: Kräver socket F att man kör ECC Reg eller kan man ha vanliga minnen till dem?
Edit2: Hittade just på wikipedia att de kräver ECC Reg minnen.