Kamera för youtube, trummor?

Permalänk
Musikälskare

Kamera för youtube, trummor?

Hallå!

Spelar trummor och de vore skoj att lägga upp några låtar på youtube ^^

Videokvalite kan komma i andra hand då utrymme för minne och batter/el-kabel är viktigast så jag inte behöver mecka med det för mycket vid inspelning

Har inte så stor budget men 2-3k kanske kan bli nått, vet inte

EDIT: Har stativ å alllt sånt sen innan till min 5D etc.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hallå!

Spelar trummor och de vore skoj att lägga upp några låtar på youtube ^^

Videokvalite kan komma i andra hand då utrymme för minne och batter/el-kabel är viktigast så jag inte behöver mecka med det för mycket vid inspelning

Har inte så stor budget men 2-3k kanske kan bli nått, vet inte

EDIT: Har stativ å alllt sånt sen innan till min 5D etc.

Dold text

Finns relativt billiga HD-kameror (hyfsat bra ljudkvalité), men är det mer avancerad ljudinspelning du är ute efter (kanske inte med tanke på din budget dock) så är det diverse mikrofoner vad jag förstår.

Permalänk
Musikälskare

nae0: Ska kolla upp tack

borgona: Kan inget om videokameror men känns som de blir bäst att köpa allt i ett, är ju inget super-duper seriöst projekt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ang. Gopro så kan det väl bero lite på vad det är för ljusförhållanden. Den blir snabbt rätt usel i lite sämre ljus, vad jag sett. Sen är det ju inte säkert att man vill ha fisheyeeffekten...

Annars filmar ju de flesta vanliga kompaktkameror med rätt vettig kvalitet. Beroende på vad du har för krav på bildhastighet osv så filmar ju Canon S95 bra även i sämre ljus. Kostar 1990kr på elgiganten just nu (nästan så jag blir sugen på att lägga en beställning).

Jämförd med 7D:
http://www.youtube.com/watch?v=449eSdi4z0M&feature=related

Permalänk
Medlem

Köp INTE en 7D eller liknande för detta ändamål. De har problem med snabba rörelser på grund av deras sk rolling shutter, vilket kort innebär att den fångar varje bild uppifrån och ned, vilket gör att saker som rör sig snabbt ser ut som gummi. Och trummpinnar är ett exempel på något som inte skulle se bra ut där.

Exempel på detta fenomen: http://www.youtube.com/watch?v=GJozM55HrsM

Permalänk

Även jag är trummis och har lagt upp en del filmer på youtube och har definitivt hittat det jag sökt efter när jag var ute efter samma sak som du.
Om det är bra ljud utan någon extra utrustning som du är ute efter så är det en Zoom Q3HD du ska ha, låter riktigt bra och tål det massiva ljudtrycket som det blir av ett trumset, livekonsert osv. Klart och fint ljud i hela registret. Kameran är helt ok också, men fokus ligger på ljudet.

Här kan du se bildkvalitén på en drumcover som jag lade upp tidigare iår.
http://www.youtube.com/watch?v=sHDIGhrmhwI

Själva kameran kostar drygt 2000:-. Köp till tillberhörspaketet för drygt 250:- så får du med praktiskt fodral, HDMI-kabel, puffskydd, strömadapter mm.
Grymt prisvärt paket!

Edit: Den drivs med vanliga AA-batterier, vilket är ett stort plus enligt mig. Det tillsammans med strömadaptern i tillbehörspaketet, smidigare än så blir det nog inte.

Visa signatur

MOBO: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING CPU: i7 10700K (Corsair Hydro H100x)
MEM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB TUF GAMING OC
SSD: Kingston A2000 1TB + 2TB Lagring
PSU: Corsair RM750 CASE: Taurus Gaming Elite
MONITOR: Samsung 34" 3440x1440 1000R + 2x 24" 1920x1080 KEYBOARD: Xtrfy K4 TKL Retro MOUSE: Xtrfy M42 Retro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Köp INTE en 7D eller liknande för detta ändamål. De har problem med snabba rörelser på grund av deras sk rolling shutter, vilket kort innebär att den fångar varje bild uppifrån och ned, vilket gör att saker som rör sig snabbt ser ut som gummi. Och trummpinnar är ett exempel på något som inte skulle se bra ut där.

Exempel på detta fenomen: http://www.youtube.com/watch?v=GJozM55HrsM

Typ alla kameror/videokameror för "konsumenter" har detta problem i olika omfattning. MAn får gå upp en bra bit i pris och köpa en kamera med CCD-sensor om man ska slippa problem med rullande slutare, eftersom ALLA (iaf mig veterligen) kameror med CMOS-sensor har rullande slutare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Typ alla kameror/videokameror för "konsumenter" har detta problem i olika omfattning. MAn får gå upp en bra bit i pris och köpa en kamera med CCD-sensor om man ska slippa problem med rullande slutare, eftersom ALLA (iaf mig veterligen) kameror med CMOS-sensor har rullande slutare.

Är det så alltså? Trodde 3ccd fortfarande användes även i konsumentkameror, men det verkar tydligen inte vara så.

Okej, då omformulerar jag mitt tips; när du hittat en kamera som verkar intressant, youtubea "(kameranamn) rolling shutter" eller liknande och se hur stort problemet är med den kameran.

Permalänk
Medlem

Att hitta en kamera som duger är nog inga problem! Tycker att kvaliteten har ökat offantligt på vanliga kameror de senaste åren. Jag skulle ha lagt mycket av pengarna på 1 eller 2 mikrofoner!

jag köpte en http://www.seelectronics.com/se-x1-microphone begangnat för 500 kr, kanonljud, krävs ljudkort med fantommatning för denna just dock...

Permalänk

Har han redan en 5D? Då kan han väl kasta in magic lantern i den för att få kontroll över ljudet och köpa till en bra ectern mic till den. Tkr jag låter som en bra idé iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."