Stream & Gaming PC [20 000 - 23 000 kr]

Permalänk
Medlem

Stream & Gaming PC [20 000 - 23 000 kr]

Hej hopp, nu är det som så att jag den närmsta tiden kollat runt lite vad som finns ute på marknaden, läst runt lite om det ena och det andra samt kollat upp lite tester och recensioner.

Känner att det börjar bli dags att införskaffa (eller i alla fall sätta ihop en inköpslista) den efterlängtade rigg som då är anledningen till att jag lagt ned tid på att kolla runt lite extra.

Jag har plockat ihop det mesta på Inet men kommer såklart inte att beställa allt därifrån.

Moderkortet i sin tur fanns inte i deras sortiment så här har ni länken till moderkortet (+ externt ljudkort) på Webhallen istället.

Kan vara värt att nämna att jag prioriterar kylning före tystnad, därav chassit som jag hört är ett mycket bra val för den som tänkt köra SLI.

När det kommer till kringutrustning så kommer jag att använda mig av följande (ej inräknade i den givna budgeten).
Alienware OptX AW2310 Monitor
QPAD MK-85 Keyboard
Tritton AX Pro 5.1 Dolby D Headset / SteelSeries Siberia v2 Headset
Saitek Cyborg R.A.T 5 Mouse
Qpad CT Pro - Battlefield 3 Limited Edition Mousepad

Skulle uppskatta om någon mer erfaren tog sig en titt på hela paketet och låter mig veta vad som tycks, om något borde ändras eller kan göras bättre.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Har inte så mycket att säga förutom att Siberia v2 ljudet är inte det bästa, men det är viktigt att det passar på huvudet med. Dock skulle jag inte lägga så mycket på en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Ser bra ut! Har inte så mycket att säga förutom att Siberia v2 ljudet är inte det bästa, men det är viktigt att det passar på huvudet med. Dock skulle jag inte lägga så mycket på en skärm.

Har inte riktigt hunnit bestämma mig för vilket headset jag vill köra med så jag listade de jag funderar på, lutar mer åt Tritton då de är kompatibla med mitt 360.

Anledningen till att jag inte valt Alienware skärmen är för att den är 120hz, 3ms och tydligen har bättre färgåtergivning än t.ex. BenQ som påstås ska ha en "urtvättad"-look när det kommer till färg biten. :/

Någon kanske vet mer om detta än jag?

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på ifall något kommer flaska eller om det är all set?

Jag kommer att OC'a min cpu mer eller mindre men gpu'n behöver man väll kanske inte OC'a mer än fabriksOC'n den kommer med?

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Medlem

Jag har på senaste tiden kollat runt rätt mycket vad det gäller mekaniska tangentbord och dem flesta föredrar http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5125 framför Qpad ser det ut som. Många verkar ha haft olika knapptryckningsproblem gällande Qpad men det kanske bara var ett antal engångsfall.

Bara en rekommendation hur som helst, förövrigt ser det bra ut trotts min inte alltför stora erfarenhet utav hårdvara!

Permalänk
Moderator
Moderator

Förslag på två ändringar..

Bättre än 932
http://cdon.se/hemelektronik/cooler_master_haf_x_fulltower_no...

Större SSD, 120GB är rätt lite särskilt i den här prisklassen på bygge.
http://cdon.se/hemelektronik/samsung_830_series_desktop_256gb...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derwin:

Jag har på senaste tiden kollat runt rätt mycket vad det gäller mekaniska tangentbord och dem flesta föredrar http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5125 framför Qpad ser det ut som. Många verkar ha haft olika knapptryckningsproblem gällande Qpad men det kanske bara var ett antal engångsfall.

Bara en rekommendation hur som helst, förövrigt ser det bra ut trotts min inte alltför stora erfarenhet utav hårdvara!

Jag har faktiskt hört något liknande från en vän som använder MK-50.. Däremot vill jag använda de där Cherry MX Red brytarna, de blå låter för mycket för min smak.. Kanske letar runt lite, borde ju finnas något liknande tangentbord med samma brytare.

Skrivet av TheDaemon:

Förslag på två ändringar..

Bättre än 932
http://cdon.se/hemelektronik/cooler_master_haf_x_fulltower_no...

Större SSD, 120GB är rätt lite särskilt i den här prisklassen på bygge.
http://cdon.se/hemelektronik/samsung_830_series_desktop_256gb...

Satt och kollade lite på det chassit, vad gör det bättre?

Anledningen till att jag kör på 120GB är för att jag hellre lägger pengarna på grafikkortet, har dock pendlat lite emellan Intel 520 och Samsung 830 serierna.. Lite rädd för att allt ska överskrida min ganska fasta budget, däremot så kommer beställningen av datorn inte ske innan sena augusti eller en bit in på september (om jag inte orkar vänta längre då dvs).

Jag sitter nämligen för det mesta vid datorn när det är vinter, på sommaren prioriterar jag ofta annat före spel. Så att vänta kanske inte blir några problem och därmed kanske priserna sjunkit nån krona hit eller dit, eller så kanske några kampanjer hinner kicka in under tiden och i så fall får jag väll beställa den enskilda komponenten under de kampanjen.

Vore ju väldigt trevligt med större lagringskapacitet på SSD'n.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av iGtfo:

Jag har faktiskt hört något liknande från en vän som använder MK-50.. Däremot vill jag använda de där Cherry MX Red brytarna, de blå låter för mycket för min smak.. Kanske letar runt lite, borde ju finnas något liknande tangentbord med samma brytare.

Satt och kollade lite på det chassit, vad gör det bättre?

Anledningen till att jag kör på 120GB är för att jag hellre lägger pengarna på grafikkortet, har dock pendlat lite emellan Intel 520 och Samsung 830 serierna.. Lite rädd för att allt ska överskrida min ganska fasta budget, däremot så kommer beställningen av datorn inte ske innan sena augusti eller en bit in på september (om jag inte orkar vänta längre då dvs).

Jag sitter nämligen för det mesta vid datorn när det är vinter, på sommaren prioriterar jag ofta annat före spel. Så att vänta kanske inte blir några problem och därmed kanske priserna sjunkit nån krona hit eller dit, eller så kanske några kampanjer hinner kicka in under tiden och i så fall får jag väll beställa den enskilda komponenten under de kampanjen.

Vore ju väldigt trevligt med större lagringskapacitet på SSD'n.

Chassit HAF X är mer eller mindre en uppdaterad uppföljare till HAF 932. HAF 932 saknar vad jag läst mig till vissa rätt viktiga saker som exempelvis dammfilter.

Finns definitivt andra ställen att skära på innan du går ned i storlek på SSDn imo
Men ja om några månader så lär priserna på en hel del av komponenterna se bättre ut.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.