Permalänk
Medlem

Volvo s80 Car pc

Nu när mitt förra projekt börjar närma sig slutet är det dags för nästa projekt. Idén kommer från farsan som tycker att vi "växt" ifrån att ha hans eee pc som gps i bilen. Så det är pappa och jag som bygger tillsammans. Bilen är en Volvo s80 modell -00 med kärringmotorn. Det första ångrar man när man ska parkera och det andra vid omkörningar, speciellt för en noob som mig:( Annars är den riktigt trevlig att köra.

En vanlig gps kräver dubbla glasögon och förstoringsglas för att vara användbar om du frågar oss. Tidigare var skärmen i datorn på 11 tum Den här blir något mindre, men priset blev helt rätt för den begagnat så det fick accepteras. De där pekpanelerna fungerar välldigt bra som dammagneter så ha överseende med det.

Sju tums resistiv pekskärm med vga, och två komposit in för att ansluta tex. back-kamera och ljud. USB-används för pekpanelen. Ljudet är faktiskt inte heller så dåligt som vi trodde från början. Ljud och komposit ansluts med "bläckfisk" som inte finns med på bilden.

Moderkortet, ett Intel DN2800MT med atom N2800 cpu. Nästan överdrivet med prestanda faktiskt. Eee pc'n klarade det precis under Windows XP. Den här nya generationens Atom cpu'n ska kunna mäta sig med AMD Llano.

Kylflänsnen är nästan lite mesigt. Men chassit som kommer användas hade inte klarat mycket högre med standard vaggan för dvd och hdd. Ni förstår senare.

Det trådlösa instickskortet kommer från orginal lådan vi bygger i. Atheros något, duger säkert bra synd att det inte var något blåtand integrerat dock. Ram-minnena är 2x2gb Kingston 1066MHZ DDR3 SODIMM. När det kommer till andra expansionsmöjligheter på moderkortet så finns det att gödsla med, man vet knappt vad man har möjlighet att koppla in för roligt. Integrerad nätdel är värt att nämna iaf.

Kanske ska introducera lådan, har ingen bättre bild för tillfället. En Asrock ion 330 eller något. Spelar ingen roll när grafiken i moderkortet är död och ligger på skroten. Men lådan med en del tillbehör var värd att spara och nu kommer den till användning.

Fronten. Bakom ventilationshålen har det även huserat en IR-motagere men den går inte ansluta till vårt moderkort. Strömknappen har väldigt kort slaglängd så förhoppningsvis har vi en sådan brytare liggandes i en låda.

Tog mig frihten och vände bilden. Hårddisken kommer från en gammal laptop där strömkontakten misshandlats. 160gb Samsung 5200rpm. Duger här även om en SSD är optimalt för datorn så är det inte optimalt för plånboken. DVD-läsaren är också "orginal" annars hade vi hoppat den. Men den gör sig bättre här än på hyllan.

Strömmen till diskarna kommer från moderkortets s-ataströmkontakt, vilket den inte gjorde orginal Asrock, då var det en 4-pin atx. Så det ordnades med lödkolven

Så här ser ändan av kablarna ut som man kopplar till diskarna. Lagom långa kablar, perfekt.

Sladdarna som är tänkta att användas. Strömknapp, pwr-led, intern USB för blåtand och 4-pinnarn från den gamla lådan. Antennerna till det trådlösa satt tidigare i fronten, men nu räcker inte de kablarna så de får hamna någon annan stans i lådan.

Då lådan är "onödigt" bred men inte tillräckligt djup för standard mini-itx fick fronten flyttas fram. På bilden är inte plastfronten monterad.

Den monterades med lödtenn. Hade ingen aning om att det fungerade, men det var pappas idé. 1mm marginal är det nu till moderkortet.

Med custom-size moderkort så är såklart inte distanserna på rätt plats. Så nya fick tillverkas och de gamla fräsas bort. De sitter nu monterade med m3-skruv.

Bakplåten fick sig en omgång i fräsen. Inte så snyggt med de gamla hålen kvar men de får ses som ventilation. Intel var förövrigt trevliga och skickade med en lågprofilsplåt tillsammans med den vanliga så mindre spån i fräsen.

Nu lägger vi locket på för idag.

Permalänk
Medlem

Helgens arbete

Lördagens och söndagens arbete

Planen var först att ha blåtandsmottagaren i lådan. Men risken fanns då att täckningen skulle bli markant sämre.

Vi ville inte ha den kopplad där bak för då blir den inte integrerad riktigt, man ska ha möjligheten att koppla bort allt som sticker ut och ta in datorn utan att förlora några funktioner. Så det fanns en liten springa mellan fronten och lådan där den precis fick plats. Så jag hade en intern USB-sladd i två korta bitar som blivit över från ett annat bygge så jag demolerade. Plastskalet till blåtanden tog jag också bort för annars hade den varit för tjock. Monteringen med buntband vid USB-kontakten skyddar den från kortslutning eftersom den kommer ut en millimeter eller två från plåten.

Vi hittade en strömknapp på ett gammalt kretskort som passade helt ok. Så pappa fräste ut en bit plast att montera den med.

Strömknapp och indikeringsleds lödda.

Original satt lysdioderna vi strömknappen. Vi valde en alternativ lösning som inte ser helt fel ut. I styrhålen som används när man monterar fronten ar det hål som vi gjorde om till genomgångshål och stack in dioderna. En för power och en för hårddiskaktivitet. Skulle vara trevligt att bli av med Asrock-loggan också men det blir nog svårt utan att göra mer skada än nytta. Dvd'ns montering behöver också trimmas lite ser jag.

Processorn håller ständiga 60 grader utan fläkt vilket känns lite högt speciellt när temperaturen går upp varma sommardagar i bilen. Så vi provade men en liten fläkt och den gör märkbar skillnad både i ljudnivå och temperatur. Men nu när den ska sitta monterad i bilen är nog inte det något större problem.

Insidan av lådan. Det är i princip bara fläkten som ska monteras samtidigt borrar vi upp mer hål för den just nu har den bara en tredjedel fritt att ta luft ifrån. En krage ska göras som täcker djupökningsmodden i fronten. Det återstår att bestämma var och hur den ska monteras i bilen. Vi har två val, i eller utanför handskfacket.

Den förra eee pc'n hade pappa gjort en hållare till. Den monteras där det tidigare satt en täckplåt för platsen där deluxe 5.1 systemet (som vi inte valde till) har sin center högtalare. Träbiten är från en fin gammal träbricka som fått nytt liv efter en massa putsning. Samma fästen som eee pc'ns ställning fästs i kommer användas för skärmen vilket kommer bli stadigt och bra.

edit: Kollade stavfel. Glömde nämna att mjukvaran har börjats med i helgen för att se så att allt verkligen fungerar utan doa. Installerat Windows 7, drivrutiner och lite programvara som inte hör till bilpc och sedan ghostat den med paragon backup and recovery som förövrigt är gratis.

stavfel + mer info
Permalänk
Medlem

Intressant ide
Ska bli kul att se slutresultatet.

Gillar att du har mycket innehåll i uppdateringen och inte bara en bild med lite text

Men en sak jag tänkte på, vart ska ni ha själva datorn och varför inte färga om chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Intressant ide
Ska bli kul att se slutresultatet.

Gillar att du har mycket innehåll i uppdateringen och inte bara en bild med lite text

Men en sak jag tänkte på, vart ska ni ha själva datorn och varför inte färga om chassit?

Blir främst gps. Lite obd (felkoder och driftinformation) övervakning av bilen. Hade vart trevligt att kunna spela musik men fm-sändare är kasst, bilen har ingen aux in och vill jag koppla in kan man dels löda själv eller köpa (dyrt) en cd-växlar emulator. Vi har inte klart för oss hur allt ska bli än men målet är först att få det att fungera och sedan göra det snyggt. Gömmer vi den i handskfacket så känns det onödigt med jobb för något man inte ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Blir främst gps. Lite obd (felkoder och driftinformation) övervakning av bilen. Hade vart trevligt att kunna spela musik men fm-sändare är kasst, bilen har ingen aux in och vill jag koppla in kan man dels löda själv eller köpa (dyrt) en cd-växlar emulator. Vi har inte klart för oss hur allt ska bli än men målet är först att få det att fungera och sedan göra det snyggt. Gömmer vi den i handskfacket så känns det onödigt med jobb för något man inte ser.

Låter väl som att det är det vettigaste att ha den till istället för att exempelvis kolla på film när man kör, haha.
Oja, Fm sändare har man provat och det var ju verkligen ingen hit.
Visst musiken kom ju fram men tyckte det var värre än kvalitén på själva radion.

Tänkte det med att du skrev att du ville bli av med loggan i fronten på chassit och tänkte då att då är det väl smartare att färga chassit till någon valfri diskret färg och eventuellt montera in den (om sladdarna räcker) under exempelvis passagerar sätet.
Då är den dold samt att man kan då lätt komma åt dvdspelaren samt att man kan ta bort den lätt om man "bygger in" den på rätt sätt under sätet.
Man blir ju inte heller av med utrymmet i handskfacket där man oftast lägger en massa saker, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Låter väl som att det är det vettigaste att ha den till istället för att exempelvis kolla på film när man kör, haha.
Oja, Fm sändare har man provat och det var ju verkligen ingen hit.
Visst musiken kom ju fram men tyckte det var värre än kvalitén på själva radion.

Tänkte det med att du skrev att du ville bli av med loggan i fronten på chassit och tänkte då att då är det väl smartare att färga chassit till någon valfri diskret färg och eventuellt montera in den (om sladdarna räcker) under exempelvis passagerar sätet.
Då är den dold samt att man kan då lätt komma åt dvdspelaren samt att man kan ta bort den lätt om man "bygger in" den på rätt sätt under sätet.
Man blir ju inte heller av med utrymmet i handskfacket där man oftast lägger en massa saker, haha.

Hm, tror dock inte platsen under sätet räcker till, men tack för tipset. En annan nackdel är ju att den suger in smuts lättare när de hamnar på golvet. Men som du säger att måla löser ju loggan. Jag funderade på att klä den med nålfiltsmatta (och montera den under handskfacket) men då har man ju isolerat den. Fan, alla lösningar har ju en tråkig baksida. Men det blir lite plats kvar i handskfacket, vi förvarar mest saker permanent där ändå som vi lika gärna kan hitta en ny plats till.

Permalänk
Medlem

Fläkten monterad med en grill. Det gjorde susen på temperaturen faktiskt.

En närbild på träbrickan.

Långsida

Kortsidan. Monitorn har fått ett fäste i svart plast.

Framifrån

Bakifrån. Har dock inte provkört, så vi får se om vinkeln duger. Skärmens betraktningsvinklar var ingen höjdare.

Hålet för sladdarna

Här är en möjlig monteringsplats

Handskfacket är helgjutet. Så vi vill inte modifiera det. Kanske får vi tag i ett begagnat.

Permalänk

Om ni inte har ett måste att kunna köra med dvd enkelt så montera datorn i backluckan och dra fram vga & usb fram till skärmen & stereon...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Om ni inte har ett måste att kunna köra med dvd enkelt så montera datorn i backluckan och dra fram vga & usb fram till skärmen & stereon...

om han ändå har fram usb till en hub i famänden på bilen kan han ju slå till och koppla in en USB dvd-läsare också och monera nånstans lämpligt.

typ att man gör ett lite tjockare chassi till skärmen så att dvd'n kan monteras bak på skärmen mellan skärmen och fästet med öppningen åt ena sidan eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Om ni inte har ett måste att kunna köra med dvd enkelt så montera datorn i bakluckan och dra fram vga & usb fram till skärmen & stereon...

Skrivet av Rouge of Darkness:

om han ändå har fram usb till en hub i famänden på bilen kan han ju slå till och koppla in en USB dvd-läsare också och monera nånstans lämpligt.

typ att man gör ett lite tjockare chassi till skärmen så att dvd'n kan monteras bak på skärmen mellan skärmen och fästet med öppningen åt ena sidan eller nått.

Dvd'n är inget måste. Den används mest eftersom chassit har plats och för att den gör sig bättre där än på hyllan. Visst det är smidigt att montera datorn där bak, för att slippa den där fram. Men det är smidigare att dra en elkabel genom bilen och sedan köra korta sladdar till allt där fram. Har heller ingen bra erfarenhet av USB-hubbar, men just körs bara skärmen på USB men senare kanske det blir mer utrustning.

Permalänk
Medlem

Kabeldragningar, ström och säkring

Vi började måndagen med att dra kablarna från batteriet i bagage till framändan av bilen. Vi använde oss av 2,5 mm2 kabel.

Vi hittade en 4 amperes automatsäkring vilket kommer vara lagom för vårt projekt. Sparar man på allt och rotar i alla skrotlådor har man lite av varje. Vi har dock bara vanliga säkringar i huset.

Här ska den sitta, bredvid brytaren till gps-mottagaren. Brytaren är på 10 ampere 220 volt och används för att stänga av så att datorn inte ligger på och drar ut batteriet, den drar alltid lite även om den inte är igång.

Säkringen monterades med buntband och hålet klipptes snyggt ut. Dock hade vi för lite kabel vilket gör att färgkodningen inte stämmer hela vägen.

Så här blir det på utsidan. Om man bortser från buntbanden ser det faktiskt original ut.

Vi byter raskt ämne till gpser. Ansluts via blåtand och kommunicerar via com-port. Den fjärde sitter i bilen. Jag tror det är en nokia så det är bra skit.

Vi drog ytterligare några kablar. Så vi fick montera bort skärmen och drog kablarna. Tre bilder på hålet.

Kabelhärvan. Efter det så provade vi datorn i bilen och det fungerade med pekpanel och gps. Men ljudet går inte igång, något som sedan visar sig vara för att det endast fungerar med av-ingångarna och inte vga. Stendumt. Jag passade på att prova ljudet samtidigt som jag provade av-portarna och märkte inte det förrän nu. Så en plan B på ljudet tyvärr. Andra högtalare antagligen.

Permalänk

bilens inbyggda ljussystem? koppla den på line in/AUX på stereon och om den inte har en sån köp en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Antenn/Digital-FM... och koppla in nånstans där det är smidigt att hitta antennkabeln till stereon samt en +12v. Har själv en sådan och den fungerar riktigt bra fast jag delade min antennkabel och lödde totarna direkt på kretskortet i den.

och kostar bara en bråkdel av vad en orginaladapter för aux in till stereon gör

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Ni skulle ju kunna lägga datorn bak i skuffen, så slipper den sitta dumt till fram (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Snyggt bygge! Ni skulle ju kunna lägga datorn bak i skuffen, så slipper den sitta dumt till fram (:

Tidigare svar, du är inte först med förslaget. Då det är smidigare av flera anledningar att koppla den fram.

Skrivet av jocke92:

Dvd'n är inget måste. Den används mest eftersom chassit har plats och för att den gör sig bättre där än på hyllan. Visst det är smidigt att montera datorn där bak, för att slippa den där fram. Men det är smidigare att dra en elkabel genom bilen och sedan köra korta sladdar till allt där fram. Har heller ingen bra erfarenhet av USB-hubbar, men just körs bara skärmen på USB men senare kanske det blir mer utrustning.

Skrivet av Rouge of Darkness:

bilens inbyggda ljussystem? koppla den på line in/AUX på stereon och om den inte har en sån köp en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Antenn/Digital-FM... och koppla in nånstans där det är smidigt att hitta antennkabeln till stereon samt en +12v. Har själv en sådan och den fungerar riktigt bra fast jag delade min antennkabel och lödde totarna direkt på kretskortet i den.

och kostar bara en bråkdel av vad en orginaladapter för aux in till stereon gör

Finns ingen aux utan en dyr pryl som emulerar en CD-växlare. Se länken för en som inte är original, http://www.auxadapter.se
Är du nöjd med ljudkvalitén på den fm-mottagaren? Hur fungerar frekvenserna med störningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tidigare svar, du är inte först med förslaget. Då det är smidigare av flera anledningar att koppla den fram.

Finns ingen aux utan en dyr pryl som emulerar en CD-växlare. Se länken för en som inte är original, http://www.auxadapter.se
Är du nöjd med ljudkvalitén på den fm-mottagaren? Hur fungerar frekvenserna med störningar?

Vad jag förstår så skickar den inte fm signlarer utan kopplas direkt in på stereon så kvalitén som jag förstår så ger det ett bra ljud

Permalänk

Ser schyst ut, men tänk om planen att köra på HDD. Den slits enormt pga alla vibrationer och påverkar prestandan&strömförbrukningen enormt. Snabb uppstart (kallstart väl under 10sekunder) är ju nästan ett måste, då man vill snabbt knappa in på gpsen.

Själv kör jag SSD i alla 3 datorsystem jag har för tillfället. Välspenderade pengar!

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Tidigare svar, du är inte först med förslaget. Då det är smidigare av flera anledningar att koppla den fram.

Finns ingen aux utan en dyr pryl som emulerar en CD-växlare. Se länken för en som inte är original, http://www.auxadapter.se
Är du nöjd med ljudkvalitén på den fm-mottagaren? Hur fungerar frekvenserna med störningar?

tycker det fungerar bra med biltema adaptern inga störningar alls vad jag märkt iaf. och den kopplas in på antennen till stereon så signalen behöver aldrig transporteras trådlöst utan matas direkt in i kabeln.

ungefär som RF modulatorn till Nintendo 8 bit

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalathegreat:

Ser schyst ut, men tänk om planen att köra på HDD. Den slits enormt pga alla vibrationer och påverkar prestandan&strömförbrukningen enormt. Snabb uppstart (kallstart väl under 10sekunder) är ju nästan ett måste, då man vill snabbt knappa in på gpsen.

Själv kör jag SSD i alla 3 datorsystem jag har för tillfället. Väl spenderade pengar!

Jo jag överväger lite SSD för boot-tiden.

Skrivet av Rouge of Darkness:

tycker det fungerar bra med biltema adaptern inga störningar alls vad jag märkt iaf. och den kopplas in på antennen till stereon så signalen behöver aldrig transporteras trådlöst utan matas direkt in i kabeln.

ungefär som RF modulatorn till Nintendo 8 bit

Då kanske det blir en sådan om vi har vägarna förbi biltema. Dock verket det inte vara någon sådan kontakt. Men man kan kanske fixa det med lödkolven.
Såhär ska den se ut på baksidan. Kan inte polska men anten, gsm och går att utläsa.

Permalänk

Finns ju en aux adapter att köpa så du lurar bilen att en cd-växlare är ansluten. Så slipper du strula med fm-mojängen...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

bilens inbyggda ljussystem? koppla den på line in/AUX på stereon och om den inte har en sån köp en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Antenn/Digital-FM... och koppla in nånstans där det är smidigt att hitta antennkabeln till stereon samt en +12v. Har själv en sådan och den fungerar riktigt bra fast jag delade min antennkabel och lödde totarna direkt på kretskortet i den.

och kostar bara en bråkdel av vad en orginaladapter för aux in till stereon gör

kan man fortfarande använda radion?

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dapink:

kan man fortfarande använda radion?

Svar ja, då antennen fortfarande är inkopplad.
Om jag förstått det rätt, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Finns ju en aux adapter att köpa så du lurar bilen att en cd-växlare är ansluten. Så slipper du strula med fm-mojängen...

Det vet jag redan ioch har även nämnt i tråden. Men jag tycker den lösningen är för dyr.

Skrivet av dapink:

kan man fortfarande använda radion?

Eftersom man kopplar den mellan den vanliga antennen och radion så känns det logiskt att man kan göra det.

Permalänk
Skrivet av dapink:

kan man fortfarande använda radion?

japp det kan du. den skickar bara ut signal på 85,7 eller 87,5 mhz om ja inte minns åt helvete totalt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kan nästan garantera att du kommer få anmärkning el i värsta fall 2:a på besiktningen på datorns placering om hänger den under handskfacket då det ses som en skaderisk för passagerares ben/knän vid en ev kollision.

Permalänk
Medlem

Monteringsfästet är bockat. Det kommer färg på det.

Här ser ni lådan från en annan vinkel. Samtidig ser vi den tillfälliga högtalaren som tidigare är modifierad att köras från 5v istället för två aa batterier.

Vi kontrollerade hur mycket ström datorn och skärm egentligen drar. Avstängd drar det 0,3 ampere och igång runt 2 ampere det vill säga 3,6 watt och runt 24 watt. Det är inte jag som övningskör, det är min bror.

Vi provade vår OBD2 adapter som ansluts via bluetooth. Den fungerade.

Vi provkör med mapfactors navigationsprogramvara.

En bonusbild på insidan som jag missat att visa innan. Om ni undrar varför kvalitén på bilderna ändras så är det för att jag dels fotar med telefonen och ibland med en systemkamera hybrid. Båda kör 5 megapixlar, men telefonen komprimerar tyvärr bilderna hårdare och har såklart sämre optik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Jag kan nästan garantera att du kommer få anmärkning el i värsta fall 2:a på besiktningen på datorns placering om hänger den under handskfacket då det ses som en skaderisk för passagerares ben/knän vid en ev kollision.

Jo det kan nog stämma. Blir nog att man monterar bort den för besiktningen eller funderar på något annat tills dess. Vi har nästan ett år tills nästa.

Permalänk
Medlem

gött och se en car-pc igen, va ett tag sen:( Riktigt bra jobbat, snygg finish enda saken är att man kunde monterat själva datorn lite mer gömt:)

Permalänk
Medlem

älskar verkligen dina projekter detta var riktigt coolt ide och blev ännu fetare med gps, fortsätt så swec behöver nya saker, börjat tröttna på alla "mitt första bygge" eller "min första riktiga speldator"

Permalänk
Medlem

Instrumentbräda och tangentbordskontroller

Hade ett budget lumatron tangentbord som fick sätta livet till. Tanken är att kunna använda kontrollern till att skicka kommandon till datorn och sedan med hjälp av ahk (autohotkey) köra skript. Som att byta programvara, låt eller ställa in gpsen på hemkordinaten.

Panelen kommer sitta under skärmen. Jag mörkade skärmen i gimp så det är inget fel på den.

Den är något bredare tillfälligt för att hålla lysdioden som indikerar om huvudströmbrytaren är på eller inte, den lyser även för skarpt och ska dimmas med mer motstånd. Knapparna ligger på annan ort och kommer från ett begagnad knappsats till en cnc-maskin som används för reservknappar. Så just den delen står still.

De knappar som ska sitta där är sex knappar kopplade till tangentbordet, strönknapp, huvudströmsdiod, datorns strömdiod och en USB-port. Bilden visar bara konceptet och återspeglar kanske inte den slutliga positioneringen och ordningen.

Permalänk
Medlem

Trådlöst suger och extern frontpanel

Vi monterade en kontakt som ska användas för att koppla ihop datorn med panelen. Det finns möjlighet att med rätt nätdel få datorn att starta med tändningen av bilen. Men vi vill ha kontroll på datorn separat.

Glömde bilder under arbetets gång. Men vi använde oss av en ide-kontakt från ett gammalt moderkort för att tillverka en förgreningsdosa till frontpanelskontakterna. Vi vill ha kvar kontakterna/lamporna som sitter i chassit för att kunna starta datorn utanför bilen, vilket förgreningen möjliggör.

Vi fick äntligen antennerna för wifit från kina. Men signalen blev inte mycket bättre och kortet började krånga ytterligare. Så gissningsvis tog kortet skada under åskan som dödade datorn som kortet kommer från. Kunde inte testa det i min laptop eftersom HP inte tillåter vilka kort som helst i datorn(bootar med felmeddelande).