Permalänk
Medlem

Guide byta grafikkort

Byta grafikkort – En översiktlig guide till hur du går tillväga för att byta grafikkort.

1. Bestäm dig för att byta grafikkort
Ett ganska viktigt steg, men inte alltid självklart. Kommer det att vara värt att byta grafik? Är det ett tillräckligt lyft för datorn så att den orkar lite till?
Har du en prestandadator, vill du antagligen kunna spela spel på nästan maxgrafik och är beredd att lägga några tusenlappar på datorn varje år.
Är du en normal gamer har du antagligen haft datorn i 2-3 år och grafiken i de nya spelen gör att den känns lite trög. Då kan det vara ide att kika på ett prisvärt alternativ som tex GTX 560 eller GTX 560Ti, det kostar ungefär 2300 kronor och förlänger troligen datorns livslängd med ca upp till 2-3 år till.

2. Förbered datorn för nytt grafikkort
Du behöver avinstallera drivrutinerna i datorn som gör att grafikkortet fungerar som det skall. Detta gör du i kontrollpanelen i lägg till eller ta bort program. Beroende på vad du har för grafikkort idag skall du titta efter Nvidia eller Radeon rutiner. Ibland kan det vara ett specifikt märke på ditt grafikkort och då har drivrutinerna oftast namn på tillverkaren. Det kan till exempel vara Gainward, MSI, Sapphire, ASUS.
Hittar du fortfarande inte drivrutinerna och inte vet vad du har för grafikkort, kan man enkelt kontrollera detta genom att högerklicka på skrivbordet.
- Välj egenskaper
- Välj fliken inställningar
- Tryck på knappen avancerat
Välj fliken bildskärmskort, där kan du avläsa korttyp och oftast märke.
Med ledning av detta gå tillbaka till kontrollpanelen och avinstallera drivrutinerna. Glöm inte att sedan stänga av datorn ordentligt och dra ut strömsladden.

Ta även en titt på ditt nätaggregat. Desto mer effekt desto tystare dator och framförallt kräver ett grafikkort sin beskärda del av effekten. Nvidia GT 240 kräver från 300W och uppåt och minsta HD5570 jag har hittat kräver 400W. De flesta äldre nätaggregat brukar ligga på 350-450W, därför är det viktigt att kika på det.

3. Hur öppnar jag datorlådan
Detta varierar ifrån datorlåda till datorlåda. Har du en märkesdator sök upp den på nätet och titta i manualen för hur du skall gå tillväga. Generellt skall man lossa på 2-4 skruvar på baksidan och sedan tar man loss ena sidan. Det är oftast små häktor som kan vara knepiga att få loss, därför får man ibland ta i lite, så ha datorn på golvet eller på en oöm arbetsyta när du öppnar chassit.

4. Datorlådan är öppen
Nu är det hög tid att sätta på sig sitt antistatarmband (köp det ihop med grafikkortet, en billig livförsäkring för dina komponenter) Sedan tar du fram en torr handduk. För nu skall vi damma inne i datorn, den har troligen agerat dammsugare under några år. Torka varsamt upp damm som sitter och ligger i chassit.
Har du en luftblås använd den. Blås inte själv i datorn, fukt och elektronik är ingen bra kombination.
Torka även av fläktarna i chassit. Det kan vara en bra investering att lägga 100 kronor på en ny chassifläkt. Den kommer att kyla bättre och är troligen tystare än den du har idag. Varför inte passa på när du ändå är inne i datorchassit.

5. Plocka ut det gamla grafikkortet

Nu skall vi äntligen plocka ur det gamla grafikkortet. Om du mot förmodan är osäker på vilket kort som är grafikkortet, titta på baksidan av datorn. Den sladd som går mellan datorskärmen och datorn sitter i en kontakt på datorns grafikkort. Du kan nu ta loss den sladden från grafikkortet, om du inte gjort det innan.
Innan du kan plocka loss kortet måste du lossa på en skruv som sitter på insidan längst bak i datorn. Var försiktig när du skruvar ut skruven. På PCI-E kontakten på moderkortet sitter det en liten spärr, öppna spärren. Spärren är för att hålla grafikkort på plats. Sedan är det dags att ta ut själva kortet. Jag brukar ta tag i fästet där jag skruvade ut skruven och med den andra handen ta tag i motsatt hörna. Sedan drar jag i ett hörne i taget tills kortet lossnar. Var försiktig så du inte rycker loss grafikkortet och skadar någon annan komponent inne i datorn. Eller rycker ur någon sladd från någon annan komponent i datorn.

6. Sätta i det nya grafikkortet
Precis som du tog ut det gamla grafikkortet skall vi nu sätt i det nya. Ta tag i samma hörn, lirka in det i datorn och tryck varsamt men bestämt in det i PCI-E kontakten (samma kontakt som du hade det gamla grafikkortet i) Skruva fast grafikkortet längst bak i lådan. Montera fast sidopaneln på datorlådan och sätt tillbaka datorn på sin plats. Kolla en extra gång så alla kontakter sitter där de skall sitta.

7. Först gången med nytt grafikkort.
Nu är det dags att starta datorn. Ta fram cd-skivan som följde med grafikkortet. Du kommer att få installera det nya grafikkortets drivrutiner för att få maximal nytta av det.
Vill du ha de senaste drivrutinerna kan du surfa in på grafikkortstillverkarens hemsida och ladda ner de senaste drivrutinerna istället.
Installera drivrutinerna och ställ in önskad skärmupplösning.
Om nu datorn inte startar kan det finnas lite olika anledningar. Börja med att titta utanför datorn, sitter alla kontakter som de ska? Ifall de gör det får du nog skruva upp datorlådan och känna så att grafikkortet verkligen sitter som det skall. Kolla alla kontakter så att de sitter i, du kan ha kommit åt någon sladd och dragit ut en kontakt halvvägs, vilket räcker för att en komponent inte fungerar korrekt och att datorn inte startar.
Strular det fortfarande kan det vara så att grafikkortet kräver för mycket av ditt näteggregat, testa att sätta tillbaka ditt gamla kort. Fungerar datorn då, behöver du köpa ett nätaggregat också.

Lycka till med ditt byte av grafikkort!

Permalänk

Grym guide! Hoppas den hjälper många!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Bra guide! Kommer troligtvis hjälpa många, inklusive mig själv.

Permalänk
Medlem

Guiden

Kul att ni gillar den och att den verkar hjälpa

Permalänk

Tycker att du missar en viktig del för alla som inte gjort det tidigare när de tar ut grafikkortet. Det är att pci-e platsen har ju alltid denna lilla "spärr" som man måste trycka in för att kunna få ut grafikkortet. Ifall någon inte vet om detta och drar till kanske hela pci-e sloten följer med

Men annars en väldigt bra guide.

Permalänk
Medlem

Bra input, har uppdaterat.

Permalänk
Medlem

Byta

Bra guide funkade klockrent för mig. Fick mig att våga byta och jag har alrdig bytt grafikkort innan!
Tack

Permalänk
Medlem

Du har glömmt nämna plugga i / ur PCI-e strömkablarna

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Hejsan, ITStaff!

Jag har bara en lite fråga angående ett mitt nya grafikkort, som jag hoppas du kan svara på. För att jag hittade inte något svar i denna guiden. :(.

Jo nu är det såhär att jag köpte ett "ASUS 7950HD TOP", häromdagen och det kom på posten idag. Och när jag ska koppla in kortet (Som enligt denna guiden). Det gick smärtfritt och det klickade till m.m. Och jag sätter in strömsladdarna i kortet. Men det mystiska är att när jag startar datorn, så sätts den igång, men dör efter en halv sekund. Jag tycker det är väldigt märkligt....

Och jag misstänker att det inte är mitt nätagg för det är 720w i den, så den borde klara av det kortet?

Jag hoppas du (eller någon annan) som kan svara på detta ser detta och hjälper lilla mig! Tackar och bockar!