Speedlight 430EX II + Canon EOS 550D

Permalänk
Medlem

Speedlight 430EX II + Canon EOS 550D

Hej!

Införskaffade mig nyligen en blixt till kameran och har lite frågor angående hur den fungerar...
Som jag har förstått finns det en form av Zoom i blixten som ska styras med automatik, vilket jag inte tror att den gör...

Manuellt kan jag ändra zoomen, och hör/känner även hur blixten reagerar, men i automatiskt läge händer inget allt. Det står bara Zoom -- -- mm i fönstret. Ska det vara så eller har jag missförstått något rejält?
Har försökt läsa i manualen men förstår inte allt som står där måste erkännas, blixten är den första jag haft så rätt ny på detta.

Mvh Andrée

Permalänk

Reagerar blixten på om du zoomar ut/in med kameran?

Permalänk
Medlem

Nej, bara genom att använda den manuella inställning och knappa för hand.

Testade först med 24mm, och sen 105 och blixten gör inte ett ljud ifrån sig, den släpper dock ljus ifrån sig när jag väl trycker in knappen.

Permalänk

Hur har du huvudet vinklat?
Mina Canon blixtar kör enbart auto-zoom om huvudet inte är vinklat.
Dom går till och med ut ur auto-zoomen om man bara trycker in knappen som man vinklar med, även fast huvudet är riktat rätt fram.

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katten_BoB:

Hur har du huvudet vinklat?
Mina Canon blixtar kör enbart auto-zoom om huvudet inte är vinklat.
Dom går till och med ut ur auto-zoomen om man bara trycker in knappen som man vinklar med, även fast huvudet är riktat rätt fram.

Tack!

Hade det vinklat i 45 grader och det var tydligen därför det inte fungerade, logiskt när man tänker efter.

Permalänk
Medlem

Samma sak händer om man inte skjuter in den lilla inbyggda diffusern ordentligt.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"