Macbook air 2011, spela 1080p?

Permalänk
Medlem

Macbook air 2011, spela 1080p?

Hej!

Är mycket sugen på att gå över från trogen windows användare tilll Osx.
Jag har nu möjlighet att komma över en macbook air 2011 med intel i5 1,6ghz.

Är detta en dator som klarar av att spela upp film på 1080p? Inser att intel 3000 grafiken inte är en höjdare

Permalänk
Medlem

i3000 chippet klarar 1080p finfint. Är dock lite oroad över det där snacket om att gå över till Mac...

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Hedersmedlem

Både CPU och GPU klarar det utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Ja självklart. En dator med 5 år gammal processor klarar av att spela upp 1080p. Märkligt att folk fortfarande frågar om det tycke jag.

Permalänk

Antar att du är väl medveten om det, men skärmens upplösning är inte i närheten av 1920x1080, men antar att du menar att streama eller via extern skärm

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

tack, anledningen att jag frågade då andra verkar ha lite problem med 1080p på andra forum med samma dator. Men hoppas jag kan lite på er, då blir det en sådan Det har säkert mer med mjukvara o göra än hårdvaran

Meningen är självklart inte att titta på 1080p på den lilla skärmen utan till extern tv.

Permalänk
Medlem

Då vet jag inte vad de gör för fel för om jag kan köra 1080p med Plex på min mac mini från 2007 så borde rimligtvis en air från 2012 inte heller ha några problem. i5 1.6Ghz borde rimligtvis vara rätt mycket snabbare än en 1.83Ghz Core 2 Duo.
Om du är osäker så ta med en fim på ett usbminne till en macförsäljare och prova vetja.

Permalänk
Medlem

Har ovannämnda Macbook Air 2011 med samma processor och för min del flyter åtminstone 1080p på utan problem

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Använd rätt spelare så ska det inte vara några problem. Använder du en gammal version av VLC så vet man aldrig vad som kan hända men åtminstone Plex, VLC version 2+ och QuickTime* klarar det utan att CPUn går över 10%.

*) Givet att filmen är packad i en ".m4v" fil och kodad med h.264 om du spelar upp med QuickTime

[font] -> [size]
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jepp äldre versioner av VLC använder bara en kärna så det kan förklara varför vissa har problem. Mplayer Extended är en trevlig spelare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

i3000 chippet klarar 1080p finfint. Är dock lite oroad över det där snacket om att gå över till Mac...

Av ren nyfikenhet, varför?

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Antar att du är väl medveten om det, men skärmens upplösning är inte i närheten av 1920x1080, men antar att du menar att streama eller via extern skärm

....

Är ju inte så att man sitter och kodar om x antal TB data bara för att aktuell enhet inte har en skärm med tillräckligt hög upplösning.

Permalänk
Medlem

Det enda problemet jag kan komma på är nog fläktljudet. Vet inte hur pressad den blir av 1080p. Men youtube klipp går ju knappt titta på med en air då den flåsar på riktigt ordentligt.

Permalänk
Medlem

OSX och flash verkar fungera lite luddigt då det verkar vara extremt stor skillnad från dator till dator hur mycket prestanda tex youtube kräver. Min MBP låter som en gasturbin efter ca 5 minuter med stream sammtidigt som en bekants burk knappt blir fisvarm. Dags för en ominstallation och damblåsning antar jag.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av TorrentKatten:

....

Är ju inte så att man sitter och kodar om x antal TB data bara för att aktuell enhet inte har en skärm med tillräckligt hög upplösning.

Nej, vem har sagt något om det?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

OSX och flash verkar fungera lite luddigt då det verkar vara extremt stor skillnad från dator till dator hur mycket prestanda tex youtube kräver. Min MBP låter som en gasturbin efter ca 5 minuter med stream sammtidigt som en bekants burk knappt blir fisvarm. Dags för en ominstallation och damblåsning antar jag.

Spela upp Youtube via HTML5 så kommer fläktarna inte ens gå igång, använd http://www.verticalforest.com/2010/10/27/youtube5-version-2/ för bästa resultat. Stäng av Flash helt sen och du kommer få en mycket bättre upplevelse.

Skrivet av Polomononen:

Det enda problemet jag kan komma på är nog fläktljudet. Vet inte hur pressad den blir av 1080p. Men youtube klipp går ju knappt titta på med en air då den flåsar på riktigt ordentligt.

Spelar man upp filmen i Plex så brukar inte mina fläktar gå igång (Macbook Air 2011). Kör jag filmerna i VLC så börjar datorn däremot agera som en dammsugare. Så det gäller att välja rätt spelare bara.