HJÄLP! Ingen internet access till mitt nätverk

Permalänk

HJÄLP! Ingen internet access till mitt nätverk

Hej!
Börjar bli väldigt förbannad på mitt nätverk, min dator hittar nätverket men ingen "internet access". Vi har andra datorer i nätverket (dock med XP installerat, jag har W7) och dem här datorerna funkar utmärkt.
Började undra om det var mitt nätverkskort som gett upp så jag testade med en bärbar dator med W7 installerat och funkade inte på den heller:/
Enda som händer är att det kommer upp en gul liten triangel med ett "!" i och så står det "no internet access:(

Om någon har någon aning om vad det är för fel så skulle jag vara väldigt tacksam!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Antec 300 | Gigabyte MA770-UD3 | AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz | Sapphire 5770 | 500W | 4 gig Corsair Value ram| Samsung 1Tb| LG DVD Burner | Razer Deathadder |22" Fujitsu Siemens|

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste beskriva hur nätverket ser ut för att vi ska kunna hjälpa dig.

Permalänk

Okej, menar du att jag har ett modem som är kopplad till en switch vilket därifrån går nätverkskabeln till min respektive dem andra datorerna

Var det så du menade?

Visa signatur

| Antec 300 | Gigabyte MA770-UD3 | AMD Phenom2 X2 550 3,1Ghz | Sapphire 5770 | 500W | 4 gig Corsair Value ram| Samsung 1Tb| LG DVD Burner | Razer Deathadder |22" Fujitsu Siemens|

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsson944:

Okej, menar du att jag har ett modem som är kopplad till en switch vilket därifrån går nätverkskabeln till min respektive dem andra datorerna

Var det så du menade?

Han vill veta vad du har för grejjer mer exakt. Alla routrar/modem/switchar arbetar olika, det är som olika bil modeller. Du kan inte gå in i ett forum och säga att din bil inte fungerar utan att skriva märket (om man gör en dålig jämförelse)

Om du har modem på en switch så har du max 1 surf ip. ska du då ha fler datorer på det så kommer det inte fungera utan att du behöver en router. När du kommer hem skriv ner märker samt namn på de produkter du har hemma och hur du har det kopplat så hjälper vi dig!

Permalänk

Aha nu förstår jag, väldigt grön så därför jag behöver hjälp.

Först går det en kabel från telefonjacket till modemet som är ett thomson speedtouch 546v6 modem, därifrån en nätv.kabel från ingång 1 på modemet till första ingången på en D-link DGL-4100 (switch eller router vet jag inte) och så därifrån utgång 2-4 till andra datorer i nätverket min i utgång 4 som lyser blått vilket den ska göra.

Vill bara tillägga att den här uppsättningen har funkat innan!

Tack På förhand!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du använder någon av datorerna där internet fungerar och går in på Start -> Kör -> skriver CMD och sedan ipconfig i kommandofönstret som kommer upp. Vilken IP-adress får du?

Börjar IP-adressen på 192.168? Om så är fallet agerar din dgl-4100 som en router, är den däremot inställd på att agera som en switch kan felet bero på att din operatör endast ger ut ett begränsat antal IP-adress (ex Telia ger ut 2 adresser) och du måste du konfigurera din router korrekt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av karlsson944:

Först går det en kabel från telefonjacket till modemet som är ett thomson speedtouch 546v6 modem, därifrån en nätv.kabel från ingång 1 på modemet till första ingången på en D-link DGL-4100 (switch eller router vet jag inte) och så därifrån utgång 2-4 till andra datorer i nätverket min i utgång 4 som lyser blått vilket den ska göra.

Tack På förhand!

Nätv.kabeln från modem ska sitta i WAN porten på routern och inte port 1.

EDIT: Såg att det kanske var en switch och inte en router. Om det är en switch är förmodligen problemet att du inte får fler ip adresser från din ISP som någon ovan sa. Då får du köpa en router istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsson944:

Tack På förhand!

Din speedtouch har en router inbyggd i sig. Varför det är viktigt med router är att dom gör så att du kan surfa med fler datorer samtidigt. annars kan du bara surfa med 1 dator smatidig.t Tekniskt sett behöver du inte switchen. prova datorerna utan den och kör igen. enl google ska din speedtouch ha internet för datorer på portar 1 - 4:a, testa samtliga och återkomm.

Permalänk

På datorn som funkar börjar ip-adressen 192.168.
Tror bara den ska agera switch därför den är kopplad till port 1.
Gjorde som du sa Rock_son och testade alla i modemet och när jag testade port 1 fick min dator internet så då satte jag kabeln till switchen i port 2 på modemet och nu funkar allt perfekt verkar det som!
MÅste bara säga TACK:) inte haft
Någon aning om varför det inte har funkat, vet någon varför det blir såhär?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsson944:

På datorn som funkar börjar ip-adressen 192.168.
Tror bara den ska agera switch därför den är kopplad till port 1.
Gjorde som du sa Rock_son och testade alla i modemet och när jag testade port 1 fick min dator internet så då satte jag kabeln till switchen i port 2 på modemet och nu funkar allt perfekt verkar det som!
MÅste bara säga TACK:) inte haft
Någon aning om varför det inte har funkat, vet någon varför det blir såhär?

Då kan felet ligga i swtchen, du borde prova att koppla fler enheter till Speedtoutchen istället för switchen, använd bara switchen om du måste. Får du återkommande problem med switchen så är den trasig. Då ska du köpa en ny om du behöver en