HJÄLP! Gräl med pappa (ex Ericsson-ingenjör) angående hårdvara/nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

förklarar inte varför personen jag känner inte behöver se att tex en dator är på. för att känna det.
nä nu börjar tråden gå ifrån frågan tycker jag.

Om personen i fråga klarar av ett dubbellbindtest så faller den inte in i den majoriteten jag syftade på.

Permalänk
Medlem

Varför försöka övertyga någon som redan har bestämt sig och som inte är mottaglig för andra åsikter? Det finns bättre saker att slösa bort sin tid på.

Han har bestämt sig för att det skal vara så, och då är det så!

Dumt för dig som bor hemma kanske men, det skal du väl inte göra hela livet. När du flyttar för dig själv kan du väl dra en massa kablar bäst du vil.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Till slut och sist, så måste all trådlöst nät termineras i en tråd bunden koppling eller hur. Om trådlöst fungerar så bra, vad är grejen med all fiber som går under vatten etc. Använd logiken.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

förklarar inte varför personen jag känner inte behöver se att tex en dator är på. för att känna det.
nä nu börjar tråden gå ifrån frågan tycker jag.

Samma gäller för mig, direkt jag kommer hem till någon kan jag "känna" om TV/dator är på, lättare med TV av någon anledning (kan vara helt ljudlös etc) men även datorer känns. Dock så är jag inte "elallergiker" eller stör mig på det, sitter framför datorn hyfsat mycket utan problem ^^
Men att känna av när tyngre elektronik är på är lätt, blir lite som ett ljud/en laddning i luften som både hörs och känns., svårt att förklara. Men som sagt, inget som ger några som helst problem så det är mer en kul sak, partytrick, än något annat ^^

OnT:
Tja, man kan väl helt enkelt säga att om man ska skicka något i en sluten miljö borde mer komma fram, mindre förlust, än om du skickar trådlöst som sprider åt alla håll. Större spridning = större förlust, känns ju ganska så logiskt...

Permalänk
Hedersmedlem

Farsan har ju helt rätt!

Tänk er att han med trådlöst menar kabel utan tråd i. Alltså fiber. Isåfall stämmer ju i stort sett alla av dennes argument jämfört med metallkabel ("trådad")! Säkert inte så han resonerade, men fiber är ju tekniskt sett trådlöst, det är ju bara en slang utan ledtråd i.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Farsan har ju helt rätt!

Tänk er att han med trådlöst menar kabel utan tråd i. Alltså fiber. Isåfall stämmer ju i stort sett alla av dennes argument jämfört med metallkabel ("trådad")! Säkert inte så han resonerade, men fiber är ju tekniskt sett trådlöst, det är ju bara en slang utan ledtråd i.

Fotonerna leds i fibern. Med ditt resonemang så är en kopparkabel trådlöst eftersom det inte finns någon sytråd i den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iXam:

Fotonerna leds i fibern. Med ditt resonemang så är en kopparkabel trådlöst eftersom det inte finns någon sytråd i den.

Sa aldrig att det var mitt resonemang, utan ett lite halvkomiskt försök att ge faderns åsikter en vettig grund.

Dessutom får du ju medge att koppartråd är betydligt "trådigare" än fiber!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

hur kan du tro att en liten adapter ska klara alla framtida prylar som ska ha internet?
och vet varför man stsar så stort på 4g? för att 3g klarade inte av det längre.
förresten byggde dom in fiber i min farbrors lägenhet och alla husen brevid.
sen är tråddat bättre för elalergiker.

Det där argumentet håller ju inte.
Ja, fiber är många gånger bättre, men 4G är mer än tillräckligt för de allra flesta användarna och därför kommer vi se efterfrågan på fiber minska och en ökning av 4G.

Dessutom går vi mot en minskning av stationära enheter och ökning av bärbara enheter - vilket ytterliggare minskar behovet av trådade nät, och efterfrågan på 4G, WiMAX och liknande ökar kraftigt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Sedan kan jag berätta att Dreamhack använder sig av fiber, inte satellit eller vad de vill få det till. Med satellit skulle latensern vara BETYDLIGT högre än vad den är i dag.
Räkna lite på det, en satellit befinner sig ~35kkm över jordytan. För att skicka data måste den alltså "studsa" mot satelliten vilken innebär en sträcka på 70kkm... vilket innebär en latens på 0,23s i en riktning OAVSETT avstånd vilket vore totalt oacceptabelt.

Du får gärna utveckla "För att skicka data måste den alltså "studsa" mot satelliten vilken innebär en sträcka på 70kkm... ". Såvitt jag förstår har det inget med nån "studs" (?) att göra utan skälet till att 35kkm blir 70kkm beror på att 35kkm är ett perfekt förhållande om du står just på ekvatorn, medan en mer praktisk/realistiskt uppskattning är ungefär det dubbla, 70kkm.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Du får gärna utveckla "För att skicka data måste den alltså "studsa" mot satelliten vilken innebär en sträcka på 70kkm... ". Såvitt jag förstår har det inget med nån "studs" (?) att göra utan skälet till att 35kkm blir 70kkm beror på att 35kkm är ett perfekt förhållande om du står just på ekvatorn, medan en mer praktisk/realistiskt uppskattning är ungefär det dubbla, 70kkm.

Datan gör ingen nytta i satelliten.
Sändaren skickar data till satelliten, satelliten skickar datan till mottagaren.
Sträckan för sändaren till satelliten - 35kkm, sträckan från satelliten till mottagare - 35kkm... = 70kkm för att skciak från sändare till mottagare genom en satellit.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Vad gäller stora dyra AP system så är nog trådlöst oslagbart i.om att du inte behöver dra kablar överallt, men kablar är ju givetvis snabbare och mer stabilt.

Till alla trådlösa system måste trådat dras. Jag räknar inte repeaters som knytpunger i detta samanhang då vi inte prataar om hur man ska komma ifrån problem med trådlös komunikation.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

Jag *skummade* igenom artikeln i "hopp" om att hitta något nytt men det verkar vara så att majoriteten inte kan skilja på ON eller OFF och många får sina problem från andra källor än själva magnetfälten åsom flimmer osv. Ja du vet säkert det själv om du läst igenom den.

Så du menar att folk inbillar sig saker? Hur kan du veta det? För just nu sitter du och gissar.. Sedan skulle jag vilja se statistik över hur många som "fejkar".. som du påstår.. För just nu ser det ut som att du har ett exempel och generaliserar något enormt!

Skrivet av Grumbledock:

Samma gäller för mig, direkt jag kommer hem till någon kan jag "känna" om TV/dator är på, lättare med TV av någon anledning (kan vara helt ljudlös etc) men även datorer känns. Dock så är jag inte "elallergiker" eller stör mig på det, sitter framför datorn hyfsat mycket utan problem ^^
Men att känna av när tyngre elektronik är på är lätt, blir lite som ett ljud/en laddning i luften som både hörs och känns., svårt att förklara. Men som sagt, inget som ger några som helst problem så det är mer en kul sak, partytrick, än något annat ^^

OnT:
Tja, man kan väl helt enkelt säga att om man ska skicka något i en sluten miljö borde mer komma fram, mindre förlust, än om du skickar trådlöst som sprider åt alla håll. Större spridning = större förlust, känns ju ganska så logiskt...

Har samma "problem..".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Det där argumentet håller ju inte.
Ja, fiber är många gånger bättre, men 4G är mer än tillräckligt för de allra flesta användarna och därför kommer vi se efterfrågan på fiber minska och en ökning av 4G.

Dessutom går vi mot en minskning av stationära enheter och ökning av bärbara enheter - vilket ytterliggare minskar behovet av trådade nät, och efterfrågan på 4G, WiMAX och liknande ökar kraftigt.

tror du att stationära kommer dö ut? 4g håller kanske nu men om några år då?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

fyi kör ericsson trådat över allt typ

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Säg till din pappa att hans mamma är trådlös. Då vinner du diskussionen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

tror du att stationära kommer dö ut? 4g håller kanske nu men om några år då?

Nej, jag tror inte att stationära kommer dö ut. Det krävs inget geni för att lista ut att stationära kommer minska drastiskt med tanke på bärbara enheters framsteg, folk har helt enkelt inte samma behov av en stationär enhet när man kan utföra samma uppgifter på en bärbar sådan och varför begränsa sig till att enbart surfa på det egna trådlösa nätet hemma när man för ungefär samma pengar kan surfa var man än befinner sig i Sverige?

När 4G inte håller längre kommer det snabbare tekniker men vi ska inte glömma att vi idag inte tar ut ens en bråkdel av den hastighet som 4G kan leverera - så 4G står sig nog ett par år till.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Till alla trådlösa system måste trådat dras. Jag räknar inte repeaters som knytpunger i detta samanhang då vi inte prataar om hur man ska komma ifrån problem med trådlös komunikation.

Fast det där är inte sant.
Det finns vass teknik för att skicka trådlöst mellan två basstationer och således slippa dra kablar till båda. Och det används till viss del "ute på landet" där man helt enkelt inte anser att det är värt att dra kablar.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

När 4G inte håller längre kommer det snabbare tekniker men vi ska inte glömma att vi idag inte tar ut ens en bråkdel av den hastighet som 4G kan leverera - så 4G står sig nog ett par år till.

Problemet är ju att operatörerna kan ju inte ens hantera 3G klokt. Minns när jag för många år sedan skaffade 7,2 Mbit mobilt bredband när det var det snabbaste som gick att få. Då kom jag upp i över 6Mbit både hemma, men även på andra ställen. Sen allt eftersom det blev mer populärt så sjönk hastigheten mer och mer. Nu idag med samma gamla modem och abonnemang så ska jag vara glad om jag kommer upp i 3Mbit, men oftast får jag nöja mig med 1-2Mbit.

Operatörerna har under flera års tid klagat på en explosion i användare och att utbyggningen inte hunnit ikapp, men flera år senare har de samma problem... tyvärr. Samma sak gäller väl med 4G. Så länge inte så många hoppat på det så går det fort, sen kan man glömma fina hastigheter.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Kör både trådlöst och trådbundet här hemma och när jag jämför så får jag 1 ms bättre ping, 0,01 Mbit/s bättre downstream och 0,03 Mbit/s bättre upstream med kabel. Har testa flertalet gånger och fått samma värden hela tiden.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

testade lite själv för skojs skull

Bredbandskollen på dator med tråd: 53.93 Mbit/s (ta emot) 10.28 Mbit/s (skicka) ping 10
Bredbandskollen på dator med tråd: 56.04 Mbit/s (ta emot) 10.37 Mbit/s (skicka) ping 9
Bredbandskollen på dator med tråd: 53.93 Mbit/s (ta emot) 10.28 Mbit/s (skicka) ping 8
Bredbandskollen på dator med tråd: 54.20 Mbit/s (ta emot) 10.05 Mbit/s (skicka) ping 9
Bredbandskollen på dator med tråd: 50.40 Mbit/s (ta emot) 10.06 Mbit/s (skicka) ping 11

Bredbandskollen på macbook air : 62.11 Mbit/s (ta emot) 10.62Mbit/s (skicka) ping 13
Bredbandskollen på macbook air : 51.71 Mbit/s (ta emot) 10.33Mbit/s (skicka) ping 13
Bredbandskollen på macbook air : 53.19 Mbit/s (ta emot) 10.22Mbit/s (skicka) ping 11
Bredbandskollen på macbook air : 63.25 Mbit/s (ta emot) 12.71Mbit/s (skicka) ping 14
Bredbandskollen på macbook air : 55.27 Mbit/s (ta emot) 10.38Mbit/s (skicka) ping 14

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

testade lite själv för skojs skull

Bredbandskollen på dator med tråd: 53.93 Mbit/s (ta emot) 10.28 Mbit/s (skicka) ping 10
Bredbandskollen på dator med tråd: 56.04 Mbit/s (ta emot) 10.37 Mbit/s (skicka) ping 9
Bredbandskollen på dator med tråd: 53.93 Mbit/s (ta emot) 10.28 Mbit/s (skicka) ping 8
Bredbandskollen på dator med tråd: 54.20 Mbit/s (ta emot) 10.05 Mbit/s (skicka) ping 9
Bredbandskollen på dator med tråd: 50.40 Mbit/s (ta emot) 10.06 Mbit/s (skicka) ping 11

Bredbandskollen på macbook air : 62.11 Mbit/s (ta emot) 10.62Mbit/s (skicka) ping 13
Bredbandskollen på macbook air : 51.71 Mbit/s (ta emot) 10.33Mbit/s (skicka) ping 13
Bredbandskollen på macbook air : 53.19 Mbit/s (ta emot) 10.22Mbit/s (skicka) ping 11
Bredbandskollen på macbook air : 63.25 Mbit/s (ta emot) 12.71Mbit/s (skicka) ping 14
Bredbandskollen på macbook air : 55.27 Mbit/s (ta emot) 10.38Mbit/s (skicka) ping 14

Det är inte rättvist att jämföra två olika datorer. Testa istället med både kabel och trådlöst på samma dator.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

kan jag iof inte men samma nät och samma router

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

kan jag iof inte men samma nät och samma router

Fast du måste testa på samma dator för att kunna dra några korrekta slutsatser utifrån mätningen.

Permalänk
Medlem

ok så macen speedar/slöar ner eller upp signalen då eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Din pappa har inte blandat ihop tråd med trådlöst?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Sen så är satelite internet skit (typ sämre än adsl) så där har han fel

Du tänker nog på parabol och telefonlösningen. Annars så är satelit lösningen Microsofts jobbat på riktigt bra.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Jo jag har en granne som hävdar sig vara elöverkäsnlig och är orolig för mitt trådlösa nät.

Vet inte riktigt när jag ska tala om för homom att han har en 10KV ledning under sin gräsmatta . (matningen till byns transformator går ca 5-6 meter från hans sovrum.)

Berätta och ring sedan ambulansen å hans vägnar, han lär nog inte vara kapabel till det!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Vilken härlig diskussion när motparten endast går på sin subjektiva och utdaterade åsikt. Sådana människor går oftast inte att resonera med. Speciellt inte när personen i fråga anser sig själv vunnit diskussionen i och med att han hävdat att han vet bättre, eftersom att han är äldre/har mer kunskap/bättre erfarenhet/längre pung/bättre planeter i omlopp till sitt stjärntecken, eller något annat som inte spelar någon roll för argumentationen.

Till fördel till det trådlösa nätverket finns bara en punkt, och det är att det är TRÅDLÖST.

De negativa sidorna kan summeras till ett fåtal, men ack så viktiga punkter. Jag har inte lika mycket erfarenhet som denna farsa har, men jag misstänker att min kunskap är snäppet mer uppdaterad(med tanke på vad han hävdar). Den utrustningen jag använder är Cisco E4200 som både har stöd för 1 Gbit trådat och 802.11n(300Mbit trådlöst).

Trådlöst förlorar på alla dessa punkter till trådat:
- Stabilitet
- Fördröjning/Ping
- Sekventiell överföringshastighet

Hälsa honom att han kanske ska köpa en bok och lära sig ett och annat om nätverksteknik.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Kör både trådlöst och trådbundet här hemma och när jag jämför så får jag 1 ms bättre ping, 0,01 Mbit/s bättre downstream och 0,03 Mbit/s bättre upstream med kabel. Har testa flertalet gånger och fått samma värden hela tiden.

Var tacksam för att du har minimalt med störningar Bor du i en villa med många meter till närmsta granne kanske?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att folk inbillar sig saker? Hur kan du veta det? För just nu sitter du och gissar.. Sedan skulle jag vilja se statistik över hur många som "fejkar".. som du påstår.. För just nu ser det ut som att du har ett exempel och generaliserar något enormt!
Har samma "problem..".

Men för i helvete. *Du bad mig* läsa en wikipediasida där det stod att många inte passerar en test av vad dom säger sig vara allergiska av. Jag har ALDRIG påstått att någon fejkar utan jag har sagt att jag inte misstror att folk känner av obehag. Det enda jag påstår, och det får jag medhåll av artikeln DU refererade till, är att *majoriteten* (av dom som beskriver sig själva som elallergiker/överkänsliga) faktiskt får sina problem från andra orsaker, psykosomatiska (en fysisk reaktion på en psykiskt fenomen) eller exempelvis (jag skriver exempelvis då jag vill visa att det finns andra orsaker än just TVÅ) ljusflimmer.
Och det är klart att jag kan generaliserar när jag pratar om en majoritet. Dock är det du som läser in att jag påstår att alla fejkar och är galna.