HJÄLP! Gräl med pappa (ex Ericsson-ingenjör) angående hårdvara/nätverk

Permalänk
Medlem

i vanliga svensson hemmet, så är kabel det stabilaste och oftast snabbaste valet.
Läste tidigare om vakuk bla. det må stämma rätt väl, men ingenting en vanlig svensson har i sitt hem!;)

Din pappa har "fel", trådlöst går att få stabilt, men det är inte stabilare än trådat

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navi97:

Men vad i...

Det är ju exakt samma fenomen med en radiovåg som med det synliga ljuset; bara olika frekvenser. Visst, ska man vara språkpolis så säger man ju inte "radioljus" och "synlig strålning" men det är fortfarande samma sak. Eftersom man i teorin skulle kunna se alla radiovågor ifall vi hade ögon gjorda för det, så kan man kalla dem för ljus.

Nöjd nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inte helt, även om ljus och radiovågor båda är elektromagnetisk strålning så är det totalt felaktigt och säga "radioljus".
Det är ett påhittat ord, närmaste du kan komma en när-radio kanal i Ljusnarsberg som heter "Radio ljus".

Det var nån som saxade från wikipedia innan de olika formerna av elektromagnetisk strålning:

Radiovågor (våglängderna kan vara kilometerlånga)
Mikrovågor
Infrarött ljus
Synligt ljus
Ultraviolett ljus
Röntgenstrålning
Gammastrålning (pikometerlånga våglängder)

De som är ljus, har ljus benämnt i namnet.

De övriga formerna av strålning är inte ljus.
Skulle du vilja ha ett benämningsnamn för alla dessa vågor, säg då elektromagnetisk strålning, eller strålning.

Du kan kalla vatten för en vätska, men du kan inte kalla alla vätskor för vatten.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Master of Overkill

VI har trådlöst på jobbet.l FUNKAR 100% hela tiden enda sen vi skaffa det men då har vi 2 stycken 10giabit fiber kablar från backbone till trådlösa modulen.
Till 17 stycken APs i hela huset och från varje switch är det 10gigabit mellan alla våningar till backbone.

Alla APs har 450 megabit, men även om jag sätter HTTP till max 100 megabit och testar kabel till switchen direkt eller står brevid en AP så får jag cricka 10-20 % Sämre ping och sämre hastighet via trådlöst och detta är när INGEN är på nätverket.

Så trådlöst är BRA men då måste man ha rätt hårdvara och mjukvara för att det ska bli bra.

I Vårt hem tex så funkar TRÅDLÖST helt sämst man får max lokal hastighet 20/30 megabit, medans kabel får vi 1gigabit hela tiden.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Administrativ avgift

Men säg åt din vän och hans pappa att skaffa riktiga saker ? Ni sitter nog på någon 100kr router.... skriv en annan tråd om förslag till trådlöst nätverk. Hans pappa vill ju ha trådlöst fixa då en kompromiss att ni har bra täckning osv..... sitter på 8/1 adsl pingar 10-30 i cs trådlöst...

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har alltid hört att pingen blir ca 500ms med satelit om man räknar ut det på avståndet till sateliterna.

Stämmer rätt bra. Här får du källa på det också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Geostationary_orbit#Communicatio...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

VI har trådlöst på jobbet.l FUNKAR 100% hela tiden enda sen vi skaffa det men då har vi 2 stycken 10giabit fiber kablar från backbone till trådlösa modulen.
Till 17 stycken APs i hela huset och från varje switch är det 10gigabit mellan alla våningar till backbone.

Alla APs har 450 megabit, men även om jag sätter HTTP till max 100 megabit och testar kabel till switchen direkt eller står brevid en AP så får jag cricka 10-20 % bättre ping och bättre hastighet och detta är när INGEN är på nätverket.

Så trådlöst är BRA men då måste man ha rätt hårdvara och mjukvara för att det ska bli bra.

I Vårt hem tex så funkar TRÅDLÖST helt sämst man får max lokal hastighet 20/30 megabit, medans kabel får vi 1gigabit hela tiden.

Har det trådlösa lägre latens än det trådade så är det en pajas till nätverkstekniker på den trådade sidan, inget annat.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Funkar inte satelit uppkoppling så att den skickar via Telefonlinje och tar emot via parabol?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Funkar inte satelit uppkoppling så att den skickar via Telefonlinje och tar emot via parabol?

Finns säkert många olika varianter, men det ändrar inte faktum att en minimal latens via en satellit är 0,23ms i ena riktningen. Och det förutsätter att signalen inte dessutom går genom massa switchar och/eller routrar, utan direkt från sändare till mottagare.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Nu kanske någon redan har nämnt detta, men det han menar med att "trådlöst" i hans mening är stabilare och snabbare än "trådbundna" _telefonledningar_, stämmer nog i hans värld:

Gamla kopparluftledningar går av, gamla (och nya) markledningar går av, men den redundans och pålitlighet som exempelvis basstationer innebär för att täcka stora avstånd i stad såväl som landsbygd är överlägsen tråddragning i exempelvis Ericssonvänliga Indien, Thailand och Kina.. ni har kanske sett bilder på hur dom löser kabeldragning där?
http://static.neatorama.com/images/2008-09/bangkok-wires-thom...

\Trollpappe-advokaten

Man kan säga att trådlös är stabilare men du kan inte få det till snabbare. En ethernet kabel till datorn med hastighet till 1 gigbit är snabbare än vilken trådlös koppling som helst.

Stabilare kan det vara i den meningen att det finns större chans att en kabel går sönder än en mast. Speciellt om det är flera tusen kablar i samma område. Dock får man ju tänka att varje mast har en trådbunden koppling för att kunna få en bra hastighet.

Permalänk
Medlem

Ok, antag att alla abstraktionlager är likadana för trådat och trådlöst. Enda implementationsskillnaden är överföringsmediet. Tiden det tar för den elektromagnetiska vågen att komma fram vid samma sträcka är praktiskt likadan för trådat och trådlöst.

Ok, antag att omgivningen inte är vakuum, det finns andra trådlösa nätverk som ger interferens på samma band och det finns en uppsjö elektromagnetiska vågledare(kablar) som ger störningar.

Vid långa koaxialkablar fås en icke försumbar kapacitans, men dessa används heller inte längre (i Sverige i någon stor skala för hemnätverk). Hemnätverk använder så kallade partvinnade kablar vilket innebär att vågen som kommer av ledare och återledare interfererar destruktivt vilket då ger mindre störningar. Den ömsesidiga induktansen vid vanligt Ethernet tillsammans med andra Ethernetkablar och vanliga elledningar är försumbar vid alla normala hemsituationer(dock inte i industrier hur som helst)

Signalerna vid vanligt trådlöst nätverk har en frekvens på 2,4 GHz och 5 GHz varför den har svårt att penetrera tjockare hinder så som betongväggare. Resultatet blir lägre SNR. Vid för låg SNR blir det som du vet omöjligt att överföra information.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anden12:

Har det trådlösa lägre latens än det trådade så är det en pajas till nätverkstekniker på den trådade sidan, inget annat.

Sämre ping tänkte jag säga via trådlöst skrev fel ^^

Pingar jag backbone via kabel får jag 1ms 1ms 1ms 1ms via Ping i CMD och avearge ping 0 MS / 0% packet loss

Via trådlöst får jag 3-5 ms och 0 % packetloss och average 4 ms detta är med en väldigt bra laptop med bra trådlöst nätverkskort och trådat nätverkskort.

Jag skulle säga så här trådlöst blir BRA när man har riktikgt bra saker och oftast finns dom inte på konsument marknaden, men dom går att få tag på men det kostar därefter.

Så skaffa en riktig router och så kommer han fattat skilnaden på den och den gammla routern

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Ok, antag att alla abstraktionlager är likadana för trådat och trådlöst. Enda implementationsskillnaden är överföringsmediet. Tiden det tar för den elektromagnetiska vågen att komma fram vid samma sträcka är praktiskt likadan för trådat och trådlöst.

Ok, antag att omgivningen inte är vakuum, det finns andra trådlösa nätverk som ger interferens på samma band och det finns en uppsjö elektromagnetiska vågledare(kablar) som ger störningar.

Vid långa koaxialkablar fås en icke försumbar kapacitans, men dessa används heller inte längre (i Sverige i någon stor skala för hemnätverk). Hemnätverk använder så kallade partvinnade kablar vilket innebär att vågen som kommer av ledare och återledare interfererar destruktivt vilket då ger mindre störningar. Den ömsesidiga induktansen vid vanligt Ethernet tillsammans med andra Ethernetkablar och vanliga elledningar är försumbar vid alla normala hemsituationer(dock inte i industrier hur som helst)

Signalerna vid vanligt trådlöst nätverk har en frekvens på 2,4 GHz och 5 GHz varför den har svårt att penetrera tjockare hinder så som betongväggare. Resultatet blir lägre SNR. Vid för låg SNR blir det som du vet omöjligt att överföra information.

Du glömmer det kanske allra viktigaste: i ett trådlöst nät kan det bara vara en sändare åt gången på samma frekvens. I ett trådat nät ligger begränsningen i antalet kablar och all modern trådad kommunikation sker "enkelriktat".

Skrivet av tvelander:

Sämre ping tänkte jag säga via trådlöst skrev fel ^^

Tur det, men man vet aldrig.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anden12:

Du glömmer det kanske allra viktigaste: i ett trådlöst nät kan det bara vara en sändare åt gången på samma frekvens. I ett trådat ligger begränsningen i antalet kablar och all modern trådad kommunikation sker "enkelriktat".

Tur det, men man vet aldrig.

Då jobbar jag nog på fel ställe om jag hade trott de då jag / medarbetare och konsulter har satt upp detta nätverket ^^

Men trådlöst kan inte ersätta trådat inte en så länge inte iallafall på vårat jobb.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon146897:

Ajdå.. kommer ihåg när detta började hända min farsa.. jo, det är inget kul att deala med.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Demens

Personligen dock tror jag att trådlöst har bättre potential för framtiden. Kommer ni ihåg när man pratade i telefoner som satt fast i väggen via kabel? Sedan går nästan all teknik mot mobilt och trådlöst. It's the wave of the future. Visst, behöver man extrem bandbredd med mera så kommer man använda fiber. Men jag tror att om ett par år sitter vi alla med internet via >4g wifi med våra smartphones ändå och routrar med ethernet kablar kommer bara användas vid väldigt speciella tillfällen.

NÄ! i framtiden använder vi fiber... -.- snabbare än 4g som dessutom kräver att du har en atenn nära

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

NÄ! i framtiden använder vi fiber... -.- snabbare än 4g som dessutom kräver att du har en atenn nära

Fiber är garanterat framtiden gentemot konsument. Vem är beredd att dra fiber till varje hus när man för en bråkdel av pengarna kan sätta upp en antenn istället och dessutom täcka större yta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Fiber är garanterat framtiden gentemot konsument. Vem är beredd att dra fiber till varje hus när man för en bråkdel av pengarna kan sätta upp en antenn istället och dessutom täcka större yta?

Skickades från m.sweclockers.com

hur kan du tro att en liten adapter ska klara alla framtida prylar som ska ha internet?
och vet varför man stsar så stort på 4g? för att 3g klarade inte av det längre.
förresten byggde dom in fiber i min farbrors lägenhet och alla husen brevid.
sen är tråddat bättre för elalergiker.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad gäller stora dyra AP system så är nog trådlöst oslagbart i.om att du inte behöver dra kablar överallt, men kablar är ju givetvis snabbare och mer stabilt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

Vafan sätt dig hemma och gör ett tp-test med wifi 10m från routern. Ta sedan en tpkabel och kör tptest igen 10m från routern. Kommer utan att tveka bli bättre resultat med tp-kabel. End of discussion.

Ah, nae... Om du inte har en vägg av Mikrovågsugnar i vägen så vill jag påstå att responstiden blir "<1 ms" på bägge.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Kan inte ta detta seriöst, sorry.

Serverhall med trådlöst *dör av skratt*

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

hur kan du tro att en liten adapter ska klara alla framtida prylar som ska ha internet?
och vet varför man stsar så stort på 4g? för att 3g klarade inte av det längre.
förresten byggde dom in fiber i min farbrors lägenhet och alla husen brevid.
sen är tråddat bättre för elalergiker.

Men dom som är rädda för fiber då? Då är det ju bättre med trådlöst för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Men dom som är rädda för fiber då? Då är det ju bättre med trådlöst för dom.

tar dej som ett troll... och elalergiker finns -.-

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Trådlöst snabbare än tråd? Inte sist jag kontrollerade....

Ok, kontroll 2012-08-13
Bredbandskollen på dator med tråd: 94.54 Mbit/s (ta emot) 10.44 Mbit/s (skicka)
Bredbandskollen på laptop: 18.25 Mbit/s (ta emot) 9.62 Mbit/s (skicka)

Inte nu heller

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Kan inte ta detta seriöst, sorry.

Serverhall med trådlöst *dör av skratt*

inte jag heller. men jag förstår även min väns frustration

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

Men dom som är rädda för fiber då? Då är det ju bättre med trådlöst för dom.

Du verkar ju inte direkt förstå vad en elalergiker är för något..

http://sv.wikipedia.org/wiki/El%C3%B6verk%C3%A4nslighet

Läs och kom tillbaka sen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du verkar ju inte direkt förstå vad en elalergiker är för något..

http://sv.wikipedia.org/wiki/El%C3%B6verk%C3%A4nslighet

Läs och kom tillbaka sen.

Jo jag har en granne som hävdar sig vara elöverkäsnlig och är orolig för mitt trådlösa nät.

Vet inte riktigt när jag ska tala om för homom att han har en 10KV ledning under sin gräsmatta . (matningen till byns transformator går ca 5-6 meter från hans sovrum.)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

tar dej som ett troll... och elalergiker finns -.-

Jepp. Men majoriteten är inte överkänsliga för det dom tror dom är utan andra saker, eller fantasifoster. Att dom känner något obehag tvistar jag inte om. Därför är det småknasigt att ta överdriven hänsyn till dessa personer enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Jepp. Men majoriteten är inte överkänsliga för det dom tror dom är utan andra saker, eller fantasifoster. Att dom känner något obehag tvistar jag inte om. Därför är det småknasigt att ta överdriven hänsyn till dessa personer enligt mitt tycke.

förklarar inte varför personen jag känner inte behöver se att tex en dator är på. för att känna det.
nä nu börjar tråden gå ifrån frågan tycker jag.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du verkar ju inte direkt förstå vad en elalergiker är för något..

http://sv.wikipedia.org/wiki/El%C3%B6verk%C3%A4nslighet

Läs och kom tillbaka sen.

Jag *skummade* igenom artikeln i "hopp" om att hitta något nytt men det verkar vara så att majoriteten inte kan skilja på ON eller OFF och många får sina problem från andra källor än själva magnetfälten åsom flimmer osv. Ja du vet säkert det själv om du läst igenom den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Jo jag har en granne som hävdar sig vara elöverkäsnlig och är orolig för mitt trådlösa nät.

Vet inte riktigt när jag ska tala om för homom att han har en 10KV ledning under sin gräsmatta . (matningen till byns transformator går ca 5-6 meter från hans sovrum.)

tänk på att det inte nödvändigtvis är spänning som avgör vad som skulle kunna påverka en biomekanism, det kan likaväl vara frekvenser eller magnetfält som genereras sekundärt av strömmen i sig. i vilket fall är det som att avfärda äpplen med bananer, trådlösa signaler är gjorda för att stråla medan man helst skärmar elinstallationer aktivt eller passivt, några dm jord skärmar också mer än man tror, pröva gräv ner routern.

observera att jag dock inte heller avfärdar hypokondri för att det inte alltid är så lätt att bevisa.

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint