[GUIDE] Konsten att bete sig fint på intranätet.

Permalänk
Medlem

[GUIDE] Konsten att bete sig fint på intranätet.

Den här guiden går igenom hur man ska, och inte ska uppföra sig på internet!

Kapitel ett - internet

Ok, så här är det, Internet ska vara en plats för alla.
Sprid inte massa skit överallt på intranätet! Ingen gillar att få virus via sin mejl!
Samma sak med dåliga rykten, Sprid heller inte kopierade filmer, sånger mm, Så kallat "Piratkopiering"
Det är inte bra! visst, det är inte samma sak som att gå in på Konsum och stoppa in ett ketchupflaska under jackan men ändå!
Piratkopiering är aldrig bra, Inte ens för den som kopierar/Sprider. Den personen kommer till slut bli upptäckt, konsekvenserna talar vi inte om.

Glöm heller inte att det inte är bra att "hatea" på allt och alla du hittar på ett forum/sajt.
Du kan skriva, tycka och tänka hur du vill i vårt fria land men du behöver inte säga allt.
tex: DUUUHHH!!! DUU SUUGEEER PÅ ATT GÖRA VIIDEEEÅÅKLEEEPP PÅ YOUTUBE!! JAG HATAR DIG!!!

Tro mig... Dessa ord har skrivits i en youtube kommentar. Kommer inte skriva villken.

Om du ser någon som "Hatear" på någon du gjort(Tex, ett videoklipp), tänk bara:
Haters Gonna Hate.

Helt enkelt, Totalskit i alla onödiga kommentarer. Kritik är bra till en viss gräns. glöm inte det.

Kapitel 2 - Stavning

Stavning är något som många på internet verkar glömma helt och hållet.
Stavning är en jätteviktig faktor tex om du just träffat någon på internet:
tex:
Den andre: Hello! My name is Den Andre! What is your name?
Du: sup mah name is du

Vem skriver bäst? Vem är trevligare att chatta med?
jag skulle säga att Den Andre är roligare att chatta med.

Samma sak händer på forum:

Hej! Min dator funkar inte längre! Jag vet inte vad jag ska göra. Den kommer förbi BIOS och POST men inte längre!
Dessa ord kan också skrivas såhär:

hej min dator finkar inte. ja vet inte vad ja ska göra den komer förbi bios å post men inte längre

Vem är bättre?
#1 helt klart.

Kan du inte stava? Lär dig. Det är det första man lär sig i skolan. Se på mig, jag är 12 år gammal snubbe från Sveriges skärgård. Jag kan stava.
Det är inte svårt man måste bara försöka.

Kapitel 3 - sociala medier

Sociala medier.
Får jag säga det själv så är det bara twitter som håller måttet. Men det är bara jag.
Först av allt: Facebook.
Hatad och älskad av många men ändå en av de mest besökta sajterna som finns.
Enligt mig så ska man se upp för att lägga upp för mycket information om sig själv.
Du behöver inte skriva precis vart du bor, vad dina barn heter, vilken politisk åsikt du har, religion osv.
Allt hamnar i händerna på vår älskade Zuckerberg.
Jag vände mig till twitter för att slippa alla jävla applikationer men det är en annan femma. Nu pratar vi om beteende.
På facebook ser jag väldigt mycket negativa kommentarer om Tex religion eller politik. Snälla, var försiktig med sånt. Ingen gillar att bli kallad "Turk"

Jag kan inte säga att detta inte finns på andra medier men ändå.

Kapitel 4 - yttrandefrihet

I Sverige får man tycka och tänka som man vill.
Men glöm inte att det inte är så i alla länder.
Skriv till exempel inte något som "ÖÖHH KADAFFI SUUGEER BRA ATT GUBBJÄVELNN Ä DÖÖD" På ett öppet forum. Det finns människor i andra länder som har helt andra åsikter. Och som jag har sagt ovan så behöver man inte säga allt.
Det är heller inte ok att reta eller jävlas med någon i ett land utan yttrandefrihet. Det är kränkande.
En kränkning gör ont.
"Dont do it"
Tex:
Du: heej... hur är det? eller förlåt! Du kanske inte får säga det?

Det är diskriminering på hög nivå.
Du kan lika gärna gå bitchslapa personen i fråga rätt i ansiktet.

Kapitel 5 - språkval

Det är lätt att börja svära på The Interwebz.
Särskilt om man bråkar med någon man inte känner eller aldrig ska träffa. Då behöver man ju inte vara juste?

JO DET BEHÖVER MAN!

Om du är arg på att någon stal din idé eller liknande, skriv inte:

F**K YOU! YOU STOLE MY IDEA YOOU SON OF A B***H

Inte OK.

Däremot kan du skriva:
Hello.
did you invent that yourself or did you find it on the intrawebz?
If so, You have stolen my buissnes idea and i will have to contact my federal agent.

Antagligen lite dåligt skrivet men ändå. Inte bäst på Engelska.

Jag måste säga att det var allt jag hade att skriva om för nu.
Jag hoppas att ni har lärt er något från denhär guiden och respekterar andra människor på nätet.

Tack och hej, mvh

xapa112

Gillade ni min guide? KLICKA PÅ "GILLA" KNAPPEN NEDAN!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Varför blanda ihop Intranet och Internet? Det är 2 olika saker även om de kör på samma protokoll.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

"Piratkopiering är aldrig bra, Inte ens för den som kopierar/Sprider. Den personen kommer till slut bli upptäckt, "

Det finns siffror på hur stor del av svenskarna som piratkopierade... 2006 tror jag att det var. Kolla upp dem skulle alla de få böter motsvarande tex vad piratebay-killarna fick per låt de har laddat upp eller ner, så skulle nog hela sverige gå i konkurs eller nåt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Varför blanda ihop Intranet och Internet? Det är 2 olika saker även om de kör på samma protokoll.

Iintranet kan användas som slang för internet

Skrivet av _MmattiasS_:

"Piratkopiering är aldrig bra, Inte ens för den som kopierar/Sprider. Den personen kommer till slut bli upptäckt, "

Det finns siffror på hur stor del av svenskarna som piratkopierade... 2006 tror jag att det var. Kolla upp dem skulle alla de få böter motsvarande tex vad piratebay-killarna fick per låt de har laddat upp eller ner, så skulle nog hela sverige gå i konkurs eller nåt...

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Var det inte någon i Usa eller England som åkte fast och fick betala typ några hundra mindre än om han skulle köpte materialet lagligt ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

"hatea" borde väl ändå skrivas "hata" och dess former.

Permalänk
Skrivet av Bjebbosten:

Var det inte någon i Usa eller England som åkte fast och fick betala typ några hundra mindre än om han skulle köpte materialet lagligt ?

Bara folk som laddade upp filerna från början som har åkt dit vad jag vet, men jag kan ha fel

Permalänk
Medlem

Froppalippaleppa kan också användas som slang för internet, det gör det inte mer rätt. INTRAnet och INTERnet är båda ord som används och ska därför inte bytas ut mot varandra

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro