SSD:n säckar ihop vid krävande uppgifter

Permalänk
Medlem

SSD:n säckar ihop vid krävande uppgifter

Jag köpte, som framgår någonstans i denna tråd en verbatim 128GB SSD för snart två veckor sedan. Jag har haft en del problem med den sedan dess - främst genom att den verkar totalt säcka ihop vid vissa installationer (av vad jag kunnat märka händer det främst vid många 'mindre' installationer på en gång, t.ex. med windows update) eller videouppspelningar.

Jag har egentligen ingen aning om vad det är som händer eller vad som orsakar det. Det finns två saker som indikerar att det är SSD:n som är orsaken - till att börja med hade jag aldrig detta problem innan jag skaffade den. I övrigt ser datorn exakt likadan ut, och jag har heller ingen ny mjukvara som kan ställa till det. Dessutom har jag hållit koll på resursövervakaren, aktivitetshanteraren och MSI afterburner vid tillfällena när det säckar ihop. Processorn, och grafikkortet jobbar nästan inte alls, och det finns gott om minne över. Däremot visar SSD:n i resursövervakaren svarstider på 1000-2000ms, och kölängden pendlar mellan 10 och 50. Det verkar inte vara några speciella processer som belastar disken mest när detta händer. Datorn slutar i princip helt och hållet att svara på mina kommandon. Jag kan fortfarande flytta runt fönster och så, men det tar ca 10-20 sekunder innan den registrerar några order om att starta nya processer eller dylikt. Jag har även försökt hitta några tecken på relaterade problem i event viewer, men där har jag kammat noll. Annat än vid sådana här tillfällen verkar disken fungera som den skall.

Jag har ägnat många, långa timmar åt att försöka få rätsida på detta - men har hittills inte fått några resultat. Jag har inte lyckats hitta någon med något liknande problem via internetsökningar, även om det medges att det kan bero på min oförmåga att hitta på passande söktermer.

Datorn innehåller följande delar;
MSI p35 neo-f
intel q6600 (körs i 2.8ghz)
2x2gb corsair xms2 ddr2 (körs i 777mhz)
gigabyte geforce gtx 460 oc (körs i 825mhz)
corsair vx550w
seagate barracuda 300GB 7200rpm
verbatim 128GB SSD

Verbatimen körs numera som systemdisk, på en ICH9R-styrd sata2-port. Den körs även i IDE-läge, då moderkortet inte stödjer AHCI. Det är en ny och ren windows-installation, med väldigt få övriga program ännu installerade. Operativsystemet är vid det här laget fullt uppdaterat med windows update, inklusive SP1. I övrigt är samtliga drivrutiner uppdaterade till senaste version - samma versioner som jag hade innan jag bytte systemdisk till SSD:n, varför jag svårligen kan se att det skulle vara ett drivrutinsproblem. Processor/minnes/grafikkortsfrekvenserna är även desamma som jag körde stabilt innan jag stoppade in SSD:n.

Finns det någon som har några idéer om vad orsaken kan vara, och vad man kan göra åt det?

Tack på förhand!

Lade till modellnamn i rubriken
Permalänk
Medlem

Om din tid inte är helt värdelös, skaffa en bättre SSD. IDE-läge har inte orsakat de problem du beskriver när jag kört det med andra SSDer (Både Intel och Sandforce).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Tja, fast enligt vad jag sett av recensioner tycks denna SSD vara riktigt bra för att vara SATAII - och jag kan ändå inte utnyttja mer än så, då mitt moderkort även det bara har SATAII. Jag har inte sett någon annan med denna SSD som har samma problem - alla andra verkar vara riktigt nöjda. Det antyder att det inte är modellen i sig som är problemet, utan snarare något fel med just mitt exemplar, eller någon bisarr inställning eller hårdvarukombination som inte riktigt fungerar. Å andra sidan har jag ju inte heller sett någon annan sägas köra den i IDE-läge, så jag antar att det kan vara problemet.

Jag överger den dock ogärna, dels på grund av det attraktiva priset, och dels för att det är litet jobbigt att börja om med en ny hårddisk (leveranstid, arbetsinsats för att få allting i ordning o.s.v.). Om det finns något sätt att fixa denna disk skulle det därför vara att föredra...

Permalänk
Skrivet av Genomresa:

Tja, fast enligt vad jag sett av recensioner tycks denna SSD vara riktigt bra för att vara SATAII - och jag kan ändå inte utnyttja mer än så, då mitt moderkort även det bara har SATAII. Jag har inte sett någon annan med denna SSD som har samma problem - alla andra verkar vara riktigt nöjda. Det antyder att det inte är modellen i sig som är problemet, utan snarare något fel med just mitt exemplar, eller någon bisarr inställning eller hårdvarukombination som inte riktigt fungerar. Å andra sidan har jag ju inte heller sett någon annan sägas köra den i IDE-läge, så jag antar att det kan vara problemet.

Jag överger den dock ogärna, dels på grund av det attraktiva priset, och dels för att det är litet jobbigt att börja om med en ny hårddisk (leveranstid, arbetsinsats för att få allting i ordning o.s.v.). Om det finns något sätt att fixa denna disk skulle det därför vara att föredra...

Har du tittat om det finns någon nyare firmware till SSD:n att ladda ner och installera?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Har du tittat om det finns någon nyare firmware till SSD:n att ladda ner och installera?

Jo, och så verkar inte vara fallet. Eller tja, det finns en firmware-uppdatering för en annan SSD med samma styrkrets (MyDigitalSSD) som tydligen skall funka, men där har vi två problem. Det ena är att jag inte tycks kunna hitta vad den faktiskt uppdaterar, vilket ju vore behjälpligt för att avgöra om det skulle hjälpa, och det andra är att man måste kunna köra disken i AHCI för att kunna uppdatera. Vilket jag alltså inte kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Tja, fast enligt vad jag sett av recensioner tycks denna SSD vara riktigt bra för att vara SATAII - och jag kan ändå inte utnyttja mer än så, då mitt moderkort även det bara har SATAII. Jag har inte sett någon annan med denna SSD som har samma problem - alla andra verkar vara riktigt nöjda. Det antyder att det inte är modellen i sig som är problemet, utan snarare något fel med just mitt exemplar, eller någon bisarr inställning eller hårdvarukombination som inte riktigt fungerar. Å andra sidan har jag ju inte heller sett någon annan sägas köra den i IDE-läge, så jag antar att det kan vara problemet.

Jag överger den dock ogärna, dels på grund av det attraktiva priset, och dels för att det är litet jobbigt att börja om med en ny hårddisk (leveranstid, arbetsinsats för att få allting i ordning o.s.v.). Om det finns något sätt att fixa denna disk skulle det därför vara att föredra...

Den är inte särskilt bra för att vara SATA2, tyvärr är det folk som inte har koll och bara jämför max-hastigheten (som på flertalet SSDer inte ens har något att göra med typisk hastighet). Den har låga IOPS och låg hastighet vid slumpmässig 4kB-skrivning, vilket inte är så bra när man skriver många små filer vilket sker ganska ofta i Windows. Andra SSDer för SATA3 som t.ex. Samsung 830 skulle få mycket högre IOPS och 4kB-skrivningar även på SATA2 (och många äldre SATA2-SSDer är mycket bättre än denna Verbatim).

Tror inte man kan fixa en dålig kontroller till att plötsligt bli en bra kontroller, tyvärr.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Den är inte särskilt bra för att vara SATA2, tyvärr är det folk som inte har koll och bara jämför max-hastigheten (som på flertalet SSDer inte ens har något att göra med typisk hastighet). Den har låga IOPS och låg hastighet vid slumpmässig 4kB-skrivning, vilket inte är så bra när man skriver många små filer vilket sker ganska ofta i Windows. Andra SSDer för SATA3 som t.ex. Samsung 830 skulle få mycket högre IOPS och 4kB-skrivningar även på SATA2 (och många äldre SATA2-SSDer är mycket bättre än denna Verbatim).

Tror inte man kan fixa en dålig kontroller till att plötsligt bli en bra kontroller, tyvärr.

Tja... Fast när jag säger recensioner menar jag professionella sådana. Här följer ett urval. Den sista länken är en recension av MyDigitalSSD:n med samma styrkrets. De föregående två är exakt den SSD jag har. Alla tre ger ju mer eller mindre starka rekommendationer att skaffa den. De flesta användare som skrivit om innehavet på forum och dylikt har även varit nöjda - jag tror som sagt inte att det är så enkelt att det bara är en dålig SSD-modell. Jag medger att jag inte kan komma på vad det annars skall vara - annat än inkompatibel hårdvara eller något. Men det känns som sagt mycket konstigt att den skulle prestera så förhållandevis bra i professionella recensioner om det nu bara är en dålig modell.

I vilket fall som helst fungerar den ju inte särdeles väl för mig, i alla fall. Jag har en dag kvar på ångerrätten, som jag nog tänker utnyttja om jag inte hittat en lösning innan kvällen. Tanken med mitt köp var ju att datorn skulle bli bättre, inte sämre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Tja... Fast när jag säger recensioner menar jag professionella sådana. Här följer ett urval. Den sista länken är en recension av MyDigitalSSD:n med samma styrkrets. De föregående två är exakt den SSD jag har. Alla tre ger ju mer eller mindre starka rekommendationer att skaffa den. De flesta användare som skrivit om innehavet på forum och dylikt har även varit nöjda - jag tror som sagt inte att det är så enkelt att det bara är en dålig SSD-modell. Jag medger att jag inte kan komma på vad det annars skall vara - annat än inkompatibel hårdvara eller något. Men det känns som sagt mycket konstigt att den skulle prestera så förhållandevis bra i professionella recensioner om det nu bara är en dålig modell.

I vilket fall som helst fungerar den ju inte särdeles väl för mig, i alla fall. Jag har en dag kvar på ångerrätten, som jag nog tänker utnyttja om jag inte hittat en lösning innan kvällen. Tanken med mitt köp var ju att datorn skulle bli bättre, inte sämre...

Varken bloggen eller Metku-recensionen var särskilt proffsiga...

En site som är mer professionell är de andra tillsammans är: http://www.storagereview.com/patriot_torqx_2_review

Där kommer man fram till "Bottom-of-class performance" och att " the Patriot Torqx 2 SSD is completely outclassed in all areas by previous generation SSDs".

Men ja, att returnera den är väl en bra idé.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Varken bloggen eller Metku-recensionen var särskilt proffsiga...

En site som är mer professionell är de andra tillsammans är: http://www.storagereview.com/patriot_torqx_2_review

Där kommer man fram till "Bottom-of-class performance" och att " the Patriot Torqx 2 SSD is completely outclassed in all areas by previous generation SSDs".

Men ja, att returnera den är väl en bra idé.

Fast nu skriver faktiskt sidorna att prestandan är dålig, inte icke-fungerande, vilket jag skulle påstå att detta problemet leder till. Jag har alltså också en Verbatim 128 gb och upplever extrema kötider vid installationer, nya grafikkortsdrivrutiner (installationsfil på ca 200 mb) tog precis goda 10 minuter att installera och under tiden tog alla nya läsningar av hemsidor, inställningar i Windows etc mycket lång tid.

Upplever rent generellt ingen större förbättring mot min tidigare mekaniska hårddisk, förutom enstaka laddningstider i spel. Det måste finnas någon åtgärd man kan ta för att förbättra detta? Som TS skriver, man vill ju inte byta ned sig från en mekanisk hårddisk.

Alltid trist att bita i det sura äpplet, har alla med denna disken dessa problem? Funkar verkligen ångerrätt om man använd produkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elde:

Fast nu skriver faktiskt sidorna att prestandan är dålig, inte icke-fungerande, vilket jag skulle påstå att detta problemet leder till.

Jepp. Vilken SSD som helst bör ju vara en uppgradering gentemot en vanlig hårddisk, och det kan man ju svårligen säga att denna är. Jag har nu skickat iväg ett mail där jag begärt att utnyttja min ångerrätt. Nästa gång får det bli en SSD av kändare modell, så att man åtminstone kan hitta något om problemen på internet.

För övrigt handlar ju hans länk om en annan SSD med samma styrkrets. Men det är ju inte det enda som påverkar en SSD:s prestanda - i så fall skulle alla sandforce-diskar vara identiska.

Skrivet av elde:

Alltid trist att bita i det sura äpplet, har alla med denna disken dessa problem? Funkar verkligen ångerrätt om man använd produkten?

Ångerrätten skall absolut fungera, så länge du inte väntar mer än 14 dagar. Du får undersöka produkten så mycket som krävs för att du skall kunna avgöra om den motsvarar dina förväntningar. Om det är nödvändigt för att du skall kunna avgöra varans funktion får du till och med i vissa fall ha sönder den, men det bör man nog ändå undvika för att vara säker... Hur som helst är det ju definitivt nödvändigt för oss att använda disken för att avgöra om den motsvarar förväntningarna, speciellt när läget är så osäkert som i detta fall.

Tillämpliga bestämmelser för ångerrätten finner du i distans- och hemförsäljningslagen kap. 2, 9-15§. Det är rätt korta och hyfsat rättframma paragrafer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Jo, och så verkar inte vara fallet. Eller tja, det finns en firmware-uppdatering för en annan SSD med samma styrkrets (MyDigitalSSD) som tydligen skall funka, men där har vi två problem. Det ena är att jag inte tycks kunna hitta vad den faktiskt uppdaterar, vilket ju vore behjälpligt för att avgöra om det skulle hjälpa, och det andra är att man måste kunna köra disken i AHCI för att kunna uppdatera. Vilket jag alltså inte kan.

Jag skumläste igenom kommentarerna till sidan och det verkar som att den senaste FW (enl MyDigitalDiscount) ska åtgärda alla prestandafel som rapporterats. Jag kör AHCI, så jag ska försöka få in den nya FWn imorrn när jag är ledig. Återkommer med resultat.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av elde:

Jag skumläste igenom kommentarerna till sidan och det verkar som att den senaste FW (enl MyDigitalDiscount) ska åtgärda alla prestandafel som rapporterats. Jag kör AHCI, så jag ska försöka få in den nya FWn imorrn när jag är ledig. Återkommer med resultat.

Ja tack gör gärna det. Jag personligen har funderat på att skaffa en av dessa SSD:er men man vill ju inte skjuta sig i foten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag var på god väg att lägga in version 17 av firmware på disken, men det blev inget av det. Jag kollade inte vilken version min nuvarande FW hade innan jag satte igång, så väl i processen så står det att min disk har version 18. En rollback till version 17 lär således inte hjälpa.

Körde CrystalMarkDisk på SSDn och min gamla mekaniska, resultat nedan.

Mekanisk:
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 64.377 MB/s
Sequential Write : 64.452 MB/s
Random Read 512KB : 33.549 MB/s
Random Write 512KB : 38.859 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 0.563 MB/s [ 137.5 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 0.858 MB/s [ 209.5 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 0.770 MB/s [ 188.1 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 0.872 MB/s [ 213.0 IOPS]

Test : 1000 MB [E: 99.2% (499.2/503.3 GB)] (x5)
Date : 2012/08/19 23:21:17
OS : Windows 7 SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

SSD:
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 249.542 MB/s
Sequential Write : 83.049 MB/s
Random Read 512KB : 154.971 MB/s
Random Write 512KB : 12.722 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 8.995 MB/s [ 2196.1 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 4.197 MB/s [ 1024.6 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 67.943 MB/s [ 16587.7 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 6.761 MB/s [ 1650.6 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 73.8% (88.1/119.2 GB)] (x5)
Date : 2012/08/19 23:09:25
OS : Windows 7 SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

Dold text

SSDn är alltså mycket snabbare i alla grenar utom "Random Write 512KB", där den har 33% av min mekaniska disks hastighet...

Valet och kvalet; ska man formatera disken igen och testa "allt nytt" (tidigare har jag alignat och klonat min gamla mekaniska), eller testa lyckan med en mer etablerad kontroller. Vad säger experterna som finns här? Är detta vad som kan förväntas i resultatform eller är det något fel?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av elde:

Jag var på god väg att lägga in version 17 av firmware på disken, men det blev inget av det. Jag kollade inte vilken version min nuvarande FW hade innan jag satte igång, så väl i processen så står det att min disk har version 18. En rollback till version 17 lär således inte hjälpa.

Körde CrystalMarkDisk på SSDn och min gamla mekaniska, resultat nedan.

Mekanisk:
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 64.377 MB/s
Sequential Write : 64.452 MB/s
Random Read 512KB : 33.549 MB/s
Random Write 512KB : 38.859 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 0.563 MB/s [ 137.5 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 0.858 MB/s [ 209.5 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 0.770 MB/s [ 188.1 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 0.872 MB/s [ 213.0 IOPS]

Test : 1000 MB [E: 99.2% (499.2/503.3 GB)] (x5)
Date : 2012/08/19 23:21:17
OS : Windows 7 SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

SSD:
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 249.542 MB/s
Sequential Write : 83.049 MB/s
Random Read 512KB : 154.971 MB/s
Random Write 512KB : 12.722 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 8.995 MB/s [ 2196.1 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 4.197 MB/s [ 1024.6 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 67.943 MB/s [ 16587.7 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 6.761 MB/s [ 1650.6 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 73.8% (88.1/119.2 GB)] (x5)
Date : 2012/08/19 23:09:25
OS : Windows 7 SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

Dold text

SSDn är alltså mycket snabbare i alla grenar utom "Random Write 512KB", där den har 33% av min mekaniska disks hastighet...

Valet och kvalet; ska man formatera disken igen och testa "allt nytt" (tidigare har jag alignat och klonat min gamla mekaniska), eller testa lyckan med en mer etablerad kontroller. Vad säger experterna som finns här? Är detta vad som kan förväntas i resultatform eller är det något fel?

Frågan är ju exakt vad det är som stryps av detta.
Det finns ingen test suite som kör även ännu mindre skrivningar?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Frågan är ju exakt vad det är som stryps av detta.
Det finns ingen test suite som kör även ännu mindre skrivningar?

Jag testade med AS SSD Benchmark, men även där är 4k-skrivningarna de minsta verkar det som. Samtidigt som jag körde testet kollade jag diskens kö-tider i "Resource manager". Pendlade som natt och dag, men det var inte ovanligt att kötiderna var uppe i 100 sekunder (om jag tolkar den rätt, siffervärdet är 100 men ingen anvisning om vad som mäts, kanske är det antal köade operationer?).

Skärmdump från AS SSD Benchmark:

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt min verbatim mot en crucial m4, och kan konstatera att besvären är bortflugna. Därmed tycks det rätt säkert att i alla fall mina besvär kunde hänföras till SSD:n.