Källa på det tack. Annars tänker jag avfärda det som ett uttalande av en allt annat än beläst person. Det finns nämligen vad jag sett, läst och hört inte ett enda virus* till OS X, däremot finns det malware vilket kräver att du som användare startar det. Med några få enkla knep kan du minimera denna risk:
- Ladda inte hem piratade versioner av applikationer. Applikationer från App Store samt från utvecklare med ett Developer ID är "the-way-to-go".
- De-aktivera Java (inte JavaScript utan Java) i din webbläsare eller ännu bättre, avinstallera Java om du inte behöver det. OS X har dock inte Java installerat från början längre.
- Avinstallera (om du har installerat) Flash och använd endast Chrome** för Flash-innehåll.
- Se till att OS X alltid är uppdaterat. Du/ni borde redan ha installerat OS X 10.8.1 (som kom för ett par timmar sedan ).
Vill du sedan öka skyddet ytterliga kan du givetvis installera ett så kallat anti-virus program. OS X har än så länge varit relativt skonat från just malware till skillnad från Windows. Vidare skulle jag vilja påstå att OS X har en betydligt bättre grund, vilken kan byggas på som vi nu sett i Mountain Lion/10.8, för att skydda sig mot malware än Windows monolitiska arkitektur.
*) Virus är malware som är självspridande.
**) Chrome har en "sandbox"ad version av Flash som inte har åtkomst till "något" på ditt system.
borgona: Inte provat själv men jag fick upp ClamXav som är gratis när jag Googlade http://www.clamxav.com.
När du skriver "Det ska inte bara vara en genomsökning, såsom Sophos verkar vara, utan mer mot iAntivirus, som jag dock inte vet så mycket om." Vad menar du då? Att den ska ha aktiv koll när du startar applikationer, öppnar filer osv.?