Gratis antivirusprogram för MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Gratis antivirusprogram för MacBook Pro

Jag söker ett gratis antivirusprogram för Mac. Det ska inte bara vara en genomsökning, såsom Sophos verkar vara, utan mer mot iAntivirus, som jag dock inte vet så mycket om.

Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Jag söker ett gratis antivirusprogram för Mac. Det ska inte bara vara en genomsökning, såsom Sophos verkar vara, utan mer mot iAntivirus, som ajg dock inte vet så mycket om.

Vad rekommenderar ni?

Första träffen på free antivirus for mac: http://www.sophos.com/en-us/products/free-tools/sophos-antivi...
Eller ja... första träffen var egentligen Mac Cleaners men den ska du AKTA dig för.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Första träffen på free antivirus for mac: http://www.sophos.com/en-us/products/free-tools/sophos-antivi...
Eller ja... första träffen var egentligen Mac Cleaners men den ska du AKTA dig för.

Skrivet av borgona:

Jag söker ett gratis antivirusprogram för Mac. Det ska inte bara vara en genomsökning, såsom Sophos verkar vara, utan mer mot iAntivirus, som jag dock inte vet så mycket om.

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha antivirus när du inte kör Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaroze:

För att få gå med i hemnätverket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaroze:

För att OS X har mycket sämre virusskydd än Windows.

Permalänk
Medlem

AVG Secure Search

Vad tror vi om detta?

Citat:

AVG Secure Search alerts you before you visit dangerous webpages to make sure your identity, your personal information and your PC are kept safe.
It provides an additional security layer on top of a world leading search engine. Once installed just search from any browser search box and you will receive search results that include clear safety ratings for each link.
Rates each link for safety
AVG Secure Search provides clear safety ratings for each link in your search results, allowing you to instantly assess the safety of every site you’re interested in before you go there. Infected sites are marked so that you immediately know which sites are safe and which to avoid. AVG Secure Search works with Google Chrome®, Firefox® and Internet Explorer®.

Finds threats that other software might miss
AVG Secure Search provides unique, preventative, real-time protection while you search and surf. As soon as you start browsing to a web page that is infected and that AVG has rated 'Dangerous', AVG Secure Search warns you and prevents the page from opening. It’s as simple as that. AVG Secure Search always protects you when you enter a web address directly into your browser, when you click links on search engines or social networking sites, and anytime a program or application opens your web browser.
(Additional features not yet supported on Google Chrome®)

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

För att OS X har mycket sämre virusskydd än Windows.

Källa på det tack. Annars tänker jag avfärda det som ett uttalande av en allt annat än beläst person. Det finns nämligen vad jag sett, läst och hört inte ett enda virus* till OS X, däremot finns det malware vilket kräver att du som användare startar det. Med några få enkla knep kan du minimera denna risk:
- Ladda inte hem piratade versioner av applikationer. Applikationer från App Store samt från utvecklare med ett Developer ID är "the-way-to-go".
- De-aktivera Java (inte JavaScript utan Java) i din webbläsare eller ännu bättre, avinstallera Java om du inte behöver det. OS X har dock inte Java installerat från början längre.
- Avinstallera (om du har installerat) Flash och använd endast Chrome** för Flash-innehåll.
- Se till att OS X alltid är uppdaterat. Du/ni borde redan ha installerat OS X 10.8.1 (som kom för ett par timmar sedan ).

Vill du sedan öka skyddet ytterliga kan du givetvis installera ett så kallat anti-virus program. OS X har än så länge varit relativt skonat från just malware till skillnad från Windows. Vidare skulle jag vilja påstå att OS X har en betydligt bättre grund, vilken kan byggas på som vi nu sett i Mountain Lion/10.8, för att skydda sig mot malware än Windows monolitiska arkitektur.

*) Virus är malware som är självspridande.
**) Chrome har en "sandbox"ad version av Flash som inte har åtkomst till "något" på ditt system.

borgona: Inte provat själv men jag fick upp ClamXav som är gratis när jag Googlade http://www.clamxav.com.

När du skriver "Det ska inte bara vara en genomsökning, såsom Sophos verkar vara, utan mer mot iAntivirus, som jag dock inte vet så mycket om." Vad menar du då? Att den ska ha aktiv koll när du startar applikationer, öppnar filer osv.?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Källa på det tack. Annars tänker jag avfärda det som ett uttalande av en allt annat än beläst person. Det finns nämligen vad jag sett, läst och hört inte ett enda virus* till OS X, däremot finns det malware vilket kräver att du som användare startar det. Med några få enkla knep kan du minimera denna risk:
- Ladda inte hem piratade versioner av applikationer. Applikationer från App Store samt från utvecklare med ett Developer ID är "the-way-to-go".
- De-aktivera Java (inte JavaScript utan Java) i din webbläsare eller ännu bättre, avinstallera Java om du inte behöver det. OS X har dock inte Java installerat från början längre.
- Avinstallera (om du har installerat) Flash och använd endast Chrome** för Flash-innehåll.
- Se till att OS X alltid är uppdaterat. Du/ni borde redan ha installerat OS X 10.8.1 (som kom för ett par timmar sedan ).

Vill du sedan öka skyddet ytterliga kan du givetvis installera ett så kallat anti-virus program. OS X har än så länge varit relativt skonat från just malware till skillnad från Windows. Vidare skulle jag vilja påstå att OS X har en betydligt bättre grund, vilken kan byggas på som vi nu sett i Mountain Lion/10.8, för att skydda sig mot malware än Windows monolitiska arkitektur.

*) Virus är malware som är självspridande.
**) Chrome har en "sandbox"ad version av Flash som inte har åtkomst till "något" på ditt system.

borgona: Inte provat själv men jag fick upp ClamXav som är gratis när jag Googlade http://www.clamxav.com.

När du skriver "Det ska inte bara vara en genomsökning, såsom Sophos verkar vara, utan mer mot iAntivirus, som jag dock inte vet så mycket om." Vad menar du då? Att den ska ha aktiv koll när du startar applikationer, öppnar filer osv.?

Bra svar! Tänker mig som de mer välrenommerade programmen för Windows. F-Secure o.s.v.

EDIT:

ClamXav övervägs...

Permalänk

Vet faktiskt inte om det finns några som kör annat än genomsökningar av hela systemet eller specifika mappar. Alla de som finns på App Store kan mig veterligen endast göra detta. De stora för OS X verkar vara ClamXav, Sophos och så har även Kaspersky en applikation. Är inte tillräckligt insatt för att ge ett mer specifikt råd. Kan lägga till att OS X har inbyggd funktionallitet för att göra delar av det du vill. Listan uppdateras automatiskt.

Det verkar också som att "iAntivirus", precis som "MacKeeper"/"Mac Cleaners", är något att hålla sig låååångt borta ifrån.

[rant]Vidare ska det nog påpekas att mer eller mindre alla anti-virus-program för Windows och OS X (mm.) bygger på samma princip. En princip som tyvärr är urusel. De går igenom alla filer på din dator och letar efter sekvenser som någon redan identifierat som ett virus. Detta betyder tyvärr att falsk-positiva matchningar förekommer allt för ofta. Jag hör om det lite då och då inom utvecklar-världen. Det är då heller inte helt lätt att bli av med stämpeln. Sådana här falsk-positiva matchningar har till och med drabbat anti-virus utvecklarna själva vilket orsakat att användare varit tvungna att installera om Windows för att kunna uppdatera sitt anti-virus program. Lyckat…[/rant]

Dessutom är alltid listan med känd malware konstant gammal. Det tar alltid en stund för företagen bakom anti-virus programmen att få tag på en kopia av malware:n, hitta en sekvens som kan identifiera den samt skicka ut den. Sen ska instansen som körs på din dator uppdateras vilket kan ta en stund. Nä dagens anti-virus program är tyvärr inte mycket att hänga i granen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

ClamXav finns på App-store. Kör det själv lite sporadiskt.

Permalänk
Medlem

Avast! Free Mac Edition rekommenderar jag. Det är det jag själv kör på min Mac Mini, funkar prima!

http://www.avast.com/free-antivirus-mac

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.