Tyst och kall HDD?

Permalänk
Medlem

Tyst och kall HDD?

Jag har precis lyckats döda alla ljud i datorn, utom HDDn. Ljudnivån fick jag på bekostnad av temperaturen (som alltid). Därför behöver jag en tyst och kall HDD. Den ska helst inte överrösta mina två Papst 12dB fläktar. Jag har tidigare använt Seagates IV 7200rpm 60GB diskar, vilka fungerade bra.

Tänkte köpa en sån, men nu såg jag att det finns olika Seagate diskar, både IV, V och U-series. Någon som kan hjälpa mig hitta den tystaste och gärna svalaste?

Tack på förhand!

Visa signatur

Gurrra

Permalänk
Hedersmedlem

U-serien lär vara svalast eftersom den är en 5400rpm-disk, men knappast något man vill ha till något annat än lagring. Barracuda ATA V skulle jag tagit, utan tvekan. Det är den tystaste disken på marknaden.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: Tyst och kall HDD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrra
Jag har precis lyckats döda alla ljud i datorn, utom HDDn. Ljudnivån fick jag på bekostnad av temperaturen (som alltid). Därför behöver jag en tyst och kall HDD. Den ska helst inte överrösta mina två Papst 12dB fläktar. Jag har tidigare använt Seagates IV 7200rpm 60GB diskar, vilka fungerade bra.

Tänkte köpa en sån, men nu såg jag att det finns olika Seagate diskar, både IV, V och U-series. Någon som kan hjälpa mig hitta den tystaste och gärna svalaste?

Tack på förhand!

heh, ljudkänslig lr?

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Jag kör på en "Seagate Barracuda V 80Gb 7200rpm 2Mb"-disk då, bara 1 219:- + frakt på Datorbutiken.

Gillar delen om "tystaste disken på marknaden".

Förresten, jag hörde något rykte om att det fanns mjukvara för att göra diskar tystare. Stämmer det, eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Gurrra

Permalänk
Medlem

@DarkStormZ

Ljudkänslig är bara förnamnet.

Visa signatur

Gurrra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Förresten, jag hörde något rykte om att det fanns mjukvara för att göra diskar tystare. Stämmer det, eller är jag helt ute och cyklar?

IBM Feature Tool (funkar även på andra diskar än IBMs), men Barracuda har som standard AAM aktiverat så det programmet behöver man bara bry sig om ifall man vill avaktivera AAM. Då får man något snabbare men oxå något ljudligare sökningar.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Aha, ja. Då vet man det med.

Tack för hjälpen!

<tittar i plånboken>
Hmm.. en hundrig.. och en tjuga .. då är det ju bara 1 100:- kvar.

Visa signatur

Gurrra

Permalänk
Medlem
Citat:

@DarkStormZ

Ljudkänslig är bara förnamnet.

heh kom te mig så ska du bli av med din ljudkänslighet

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q