Egen byggd dator - Stängt inte av ordentligt

Permalänk
Medlem

Egen byggd dator - Stängt inte av ordentligt

Jag har nyligen byggt en dator.

Moderkort: ASUS P8Z77-I Deluxe (Mini-ITX)
Nätagg: Corsair CX500
SSD: Corsair Force Series GT 120GB
HDD: Seagate Barracuda 2TB
Processor: Intel i5 3450
Grafik: Inbyggda Intel HD 2500 (och Gainward GeForece GTX 470 "Golden Sample")
Optisk enhet: Sony Optiarc
Chassi: BitFenix Prodigy (Vit)

När jag trycker "Stäng av" i operativsystemet så stängs operativsystemet ned, men datorn fortsätter vara på. Hur fixar jag detta? Jag har inte varit med om detta i något av mina tidigare byggen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Högerklicka på 'Stäng av' i startmenyn och välj 'Stäng av' i rullgardinslistan där det står 'Åtgärd för strömbrytare'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Högerklicka på 'Stäng av' i startmenyn och välj 'Stäng av' i rullgardinslistan där det står 'Åtgärd för strömbrytare'.

Det är inte det som är problemet. I listan är redan 'Stäng av' i kryssat, och det är det by default. Problemet är att operativsystemet vid avstängning inte ser till att hårdvaran stängs ned.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av enjikaka:

När jag trycker "Stäng av" i operativsystemet så stängs operativsystemet ned, men datorn fortsätter vara på. Hur fixar jag detta? Jag har inte varit med om detta i något av mina tidigare byggen.

Skriver här då jag har samma problem med min mediaserver. När jag försöker stänga av den så stängs OSet av men CPUfläkten fortsätter snurra och man måste hålla in powerknappen för att den ska stänga av helt för att kunna starta den igen.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Skriver här då jag har samma problem med min mediaserver. När jag försöker stänga av den så stängs OSet av men CPUfläkten fortsätter snurra och man måste hålla in powerknappen för att den ska stänga av helt för att kunna starta den igen.

Precis så är det för mig också. Datorn stängs av när jag håller in power-knappen efter OS:et lagt ner Dock vill man ju inte göra det varje gång ^^

Visa signatur
Permalänk

Hallå! Jag vet att jag har åtgärdat det här problemet med en BIOS uppdatering en gång på ett annat moderkort. Testa om det funkar? Om inte kan ni kanske testa med tidigare BIOS versioner?... Se till att eran processor fortfarande stöds om det är en tidigare version då!

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DimensionDude:

Hallå! Jag vet att jag har åtgärdat det här problemet med en BIOS uppdatering en gång på ett annat moderkort. Testa om det funkar? Om inte kan ni kanske testa med tidigare BIOS versioner?... Se till att eran processor fortfarande stöds om det är en tidigare version då!

Jag har den näst senaste versionen. Den nyaste BIOS uppdateringen har bara ökat stöd för Windows 8, support för nya CPUs och lite system stabilitet fixar.

Jag är tveksam till att BIOS uppdateringen fixar mitt problem...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"system stabilitet fixar" skulle mycket väl vara värt att testa för ditt problem imo

Permalänk
Medlem

Testat att stänga av hibernation? Låter ju som din datorn går i viloläge när du trycker stäng av, det kan du ändra under Control Panel/System and Security/Power Options.

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av enjikaka:

Titta i BIOS och kolla om ACPI är aktiverat. Kolla dessutom så att "shutdown mode" är i "power off", inte "suspend". Dessa saker kanske inte heter exakt så just i din BIOS, men liknande inställningar ska finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxton:

Titta i BIOS och kolla om ACPI är aktiverat. Kolla dessutom så att "shutdown mode" är i "power off", inte "suspend". Dessa saker kanske inte heter exakt så just i din BIOS, men liknande inställningar ska finnas.

Jag hittar ingen ACPI fält i BIOS...

Kör Windows 8 nu, samma problem här.

När jag "Startar om" i operativsystem så stäng allt ned av sig självt, för att sedan starta någon sekund senare. Men när jag tar "Stäng av" så stängs operativsystemet ned, signalen till skärmen slutar, men fläktarna är igång i chassit osv. Verkar inte som hårdvaran vill stängas av liksom...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Uppdatera BIOS till senaste och kör därefter en Clear CMOS (hur står i manualen). Testa igen, i värsta fall ominstallera Windows efter uppdateringen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag hade också det där problemet en gång, att datorn var avstäng men alla fläktar snurrade på. Jag löste det när jag drog ut strömkabeln, mus, skärm mm. Det fick stå ur kopplad medan jag va på skolan, nu har det gått några månader och jag har aldrig haft det problemet igen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk

Testa att resetta bios!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Uppdatera BIOS till senaste och kör därefter en Clear CMOS (hur står i manualen). Testa igen, i värsta fall ominstallera Windows efter uppdateringen.

Jag uppdaterade mitt Bäjsik Inpott Aotpott Systemm*. Clear:ade sedan CMOS. Jag ändrade lite under BOOT i options oxå, tror de flesta inställningarna där kom till efter jag uppdaterade BIOS:

På första bilden där undrar jag om det är bra att sätta "Disabled" på USB Support för snabbare start.
Mitt tangentbord är inkopplat med USB, så vågar inte riktigt sätta på det. Tänker att jag då kanske inte ens kan trycka mig in i BIOS menyn... :/

Nu funkar det i alla fall!
Tack för all hjälp allihopa!

* = http://nj.gd/WgdYdW

--

För er som undrar "Vafan är detta för konstig länk!?"; Det är en kortlänkservice som jag kör med min egen domän via bit.ly.
Om ni vill testa själva

Visa signatur
Permalänk
Antielefant

Håll dig till din andra tråd;

Tråd låst.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync