Räkna ut den bästa lådan?

Permalänk
Medlem

Räkna ut den bästa lådan?

Hejsan!
Jag och en kompis kanske ska göra ett skolprojekt där vi ska räkna ut hur vi ska bygga den bästa högtalarlådan (även bygga den)!
Vi har dock inte bestämt oss än men jag undrar nu om det är någon som kan förklara lite snabbt vad det är vi kommer ge oss in på!
Jag har redan byggt en baslåda till en bil (sluten), men nu tänkte jag om man skulle kunna räkna ut hur ljudet studsar inne i lådan och sedan kunna använda grafer/tabeller eller liknande för att sedan kunna presentera den "bästa" högtalaren.

Vi har nog tänkt oss att bygga en relativt liten låda som även ska vara portabel eller fixa 220 anslutning och köra den vid ett uttag. Men vi kommer nog behöva högtalar element, förstärkare med 3,5mm uttag, träskivor med mera!

Så om någon som är kunnig inom detta ämne skulle kunna antingen skriva rakt här eller länka bra länkar med nyttig information skulle det vara super!

Detta är som sagt inte bestämt att vi ska göra utan detta är endast en "förundersökning"!

MVH

Wille

Permalänk
Medlem

Man brukar förhindra att ljudet studsar med dämpning och icke räta vinklar på lådan, att räkna med papper och penna är avancerat, något som jag testat i min ungdom, gav upp och skaffade ett program som hette BassBox, kostade 900kr någon gång på 90-talet.

Lådan ska vara anpassad för just det element du tänker använda, så för att räkna ut en låda så behöver du välja ett baselement först, väljer du "vanliga" högtalare, typ 2-vägs med diskat och sånt så kan det vara svårt med de värden som man behöver för att beräkna lådan, T-S. http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Ni ska alltså bygga en portabel högtalare?
Att bygga "den bästa" högtalaren kan ni glömma, det går inte oavsett budget. Även om ni har tio miljoner att röra er med så blir den aldrig "bäst".

Men som lite tips... Köp en bra och effektiv förstärkare från t.ex www.41hz.com
Som material så använder ni 15 eller 18mm björkplywood. INTE MDF!
Element beror på... Ska det vara en bashögtalare eller ska den spela hela registret?

Vad har ni för budget?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare