Hjälp med att konfigurera ASUS RT-N56U..

Permalänk
Medlem

Hjälp med att konfigurera ASUS RT-N56U..

Hej,

jag har lite problem med att konfigurera min router. Datorn säger att min trådlösa hastighet ligger på 135-150 mb/s men jag får bara ut 20-30 mb/s på speedtest. Någon som har en sån här router och vet hur man bör konfigurera den? Min bärbara dator har Intel(R) Centrino(R) Wireless-N 1030 som bör klara av upp till 300 mb/s trådlöst om jag inte misstar mig. All hjälp uppskattas!

Tack på förhand,

Mvh!

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig upp i den hastighet som det utlovas, Speciellt inte på trådlöst så be happy.

Permalänk
Medlem

Skumt jag har för mig att jag har läst att vissa får in ca 80 mbps trådlöst genom den här routern....

Permalänk
Medlem

Har du skaffat en ny router nu, du hade ju samma problem med en linksys cisco e1500 i tråden du startade i förrgår. Då skrev jag en del allmänna tips hur du kan förbättra din trådlösa anslutning men några 135Mbit/s blir det inte.

Permalänk
Medlem

Oh, måste ha missat det ska kolla upp det nu, tack! Jag letade på google och såg att ciscon inte presterade särskilt bra trådlöst så jag skaffade asusen efter att jag gjort lite research. Kanske är min dator som inte pallar trycket isf. Får se vilken jag lämnar tillbaka isf Ciscon eller asusen

Permalänk
Medlem

Har som mest fått ut runt 100mbps från min n56u till en asus dongel över 5GHz nätet.
Lite inställningar och så också för att få så optimalt som möjligt.

Permalänk

Konstigt om ni inte får högre hastigheter, tycker jag.

Jag får från min router mellan 10 till 12 MiB/s.
Till min router får jag 14 till 17 MiB/s, detta med en betydligt billigare WNDR3700 och en Macbook Pro från 2009.

Dessa hastigheter får jag vid filöverföringar.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Problemet är kanske att min bärbara dator inte klarar av att köra i 5ghz nätet...Fast ajg är rätt säker på att nätverkskortet ska klara av 300 mpbs (teoretiskt iaf).

Permalänk
Medlem

Det finns väldigt mycket som påverkar vad man kan få för genomströmning i det trådlösa nätet förutom vilken router och vilket nätverkskort man har i datorn. Framförallt är det hur långt man befinner sig från routern och hur hur mycket hinder det är som radiovågorna måste gå igenom, radiovågor har olika lätt att ta sig igenom olika typer av material också. Har du bra signalstyrka där du mäter hastigheten?

Permalänk
Medlem

Fördelen med 5GHz bandet är att det finns fler kanaler och mindre trängsel. När man bor i lägenhet som du säkert gör så ska alla dina grannar också använda 2,4GHz bandet till sina trådlösa nätverk och om dom ligger på samma kanal som du gör så stör det ditt nätverk.

Permalänk
Medlem

Jag har 4-5 streck på signalstyrka när jag är ansluten till 2,4gh-nätet. Jag försöker ansluta till 5 ghz-nätet men av nån anledning så dyker inte det SSID-namnet inte upp när jag letar efter anslutningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seosaidh:

Jag har 4-5 streck på signalstyrka när jag är ansluten till 2,4gh-nätet. Jag försöker ansluta till 5 ghz-nätet men av nån anledning så dyker inte det SSID-namnet inte upp när jag letar efter anslutningar.

Jag kollade upp ditt nätverkskort och det står inget om att det skulle fungera i 5GHz-bandet för det är inte alla nätverkskort som gör det.

Permalänk
Medlem

Hepp då är det förmodligen det som är problemet. Får väl köra med sladden i värsta fall Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Frågan är om man ska lämna tillbaka Asusen o behålla Ciscon eller vice versa

Permalänk
Medlem

RT-N56U stödjer inte tredjepartsfirmare, så den lämnar du tillbaka föreslår jag.

Asus routers är i regel rätt schyssta, jag har t.ex. fått ut 95mbps genom WLAN på min laptop med 150mbps lokal länk.
Ditt nätverkskort måste stödja ett visst antal strömmar för att kunna länka upp i "N300"

Permalänk
Medlem

Det här låter kanske jättedumt. Men vad är tredjepartsfirmare? Och varför är det viktigt?

Permalänk

Har för mig jag läst i inställningar för den att med viss konfiguration kan man få ut max 54 mbps om man vill ha b/g nätverk och/eller vissa krypteringar.
Tror de står i de inbyggda tooltipsen i routern när man konfigurerar trådlösa nätverk.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seosaidh:

Det här låter kanske jättedumt. Men vad är tredjepartsfirmare? Och varför är det viktigt?

Det finns ett antal open source projekt som utvecklar mjukvara för routrar som man kan installera istället för den mjukvaran som kommer från tillverkaren av routern. Det kan ge tillgång till extra funktioner.