Permalänk
Medlem

Apple TV 3

Tja!

Jag funderar på att köpa en Apple TV 3 eller liknande och och den förstnämnda ska finnas på specialerbjudande i helgen...

Undrar lite över hur det funkar bara.

Kan jag köra VLC på min MBP och streama trådlöst till den och sedan vidare till tvn, eller tillåter den bara itunes/quicktime?

Klarar den inte av x264? Jag inbillar mig att det är det vanligaste formatet nuförtiden och att den inte klarar det känns som något väldigt negativt...

Tack på förhand.

EDIT: Går det att jailbreaka den än?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Om MBP är 2011 eller nyare kan du använda airplay mirroring och spegla hela skärmen till ATV. Det är dock inte helt felfritt, filmer laggar till ibland t ex. Annars är det enbart itunes.
Den klarar av det du kan lägga i itunes-biblioteket.
Workaround är att ha en iphone / ipad och använda airplay, men då får man inte surroundljud.

Inget jailbreak än.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har en Apple TV 3 själv och jag märkte kraftig lagg när jag körde stream (airplay) via WIFI. lösningen var att köpa Netgears N900 router som överför i superhastighet... nu streamar jag via iPad2, iphone och MBP utan lagg whatsoever

Permalänk

Jag köpte en igår (Apple TV 3) och streamar valfri film-fil med hjälp av Beamer (kostade $15, men det är det värt). Nya betan stödjer även undertexter och liknande. Allt detta från en MacBook Pro mid 2009 (2,26 GHz).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av Ohrstrom:

Klarar den inte av x264? Jag inbillar mig att det är det vanligaste formatet nuförtiden och att den inte klarar det känns som något väldigt negativt...

Jodå den klarar H.264* hur bra som helst. Dock spelar inte den eller iTunes upp filer som är packade i MKV filer utan endast MP4/MV4. Det går att göra om MKV-filer till MP4 filer om man vill och det är en tämligen lätt operation för datorn. Detta eftersom de båda formaten bara är “behållare” (jämför en låda av kartong och en av plast), själva videon är kodad på samma vis. (Edit:) Detta låter t.ex. program så som Plex Media Center (PMC) att omvandla H.264 video i MKV-filer till något som t.ex. iOS-enheter enkelt kan spela upp utan att maskinen som kör PMC behöver arbeta ihjäl sig.

*) H.264 är standarden och x264 är en implementation av standarden.

Visa signatur