Uppskatta luftflödet i mitt chassi, söker hjälp

Permalänk

Uppskatta luftflödet i mitt chassi, söker hjälp

Hej

Jag sitter och funderar på Gigabyte 670 2xSLI eller efter några månader 680 2xSLI men är lite rädd för att temperaturen skulle skena.

EDIT: 680 SLI är inte inom min budget. och ensamt 680 spöas av 670 SLI.

När jag spelar når mitt ensamma Gigabyte 670 mellan 60 och 70 grader..

Med SLI skulle det blir ännu varmare då gigabyte kylaren verkar mest blåsa runt luften.. inte bort den.

Mitt chassi är ett Obsidian 550D, stock fläktar i fronten (2x 120) intag
1x 140 intag framför PSU, 1st 140 utblås bakom CPU'n.

Enligt mig skulle luftflödet vara bra.. men temperaturen verkar visa en annan sak..

Funderar på om jag kanske skulle byta ut Gigabyte mot EVGA med sin kylare som blåser ut luften ur chassit.. då kommer ju nästa problem, ljudnivån..

Gigabyte 670 fläktarna går typ aldrig över 50%, men det är 3 st jämfört med EVGA 1st.

Vad skulle ni göra?
Jag kan montera 2st 140mm fläktar i sidan med som blåser rakt på korten, men då går ju ljudnivån åt skogen..

som det är nu ligger det hela på ca 42 dB, men det förändras ytterst lite oavsett vad jag gör.. går typ upp i 47-48 dB när jag spelar som mest.

Hur skulle ni lösa det hela?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Börja med att ändra fläktkurvan till den högsta nivå du tycker är acceptabel för att klargöra hur mycket det påverkar med nuvarande chassi tempratur

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Skrivet av Choppern:

Börja med att ändra fläktkurvan till den högsta nivå du tycker är acceptabel för att klargöra hur mycket det påverkar med nuvarande chassi tempratur

Jag har gjort det, det slutar med ca 3-6 grader lägre under tunga spel.

EVGA kylaren ska ju blåsa ut varmluften bakom chassit, därmed skulle antagligen hela chassit bli kallare..
Men frågan är vad det landar på för ljudnivå.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Men frågan är vad det landar på för ljudnivå.

högre

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Skrivet av Zyzz:

jo, så mycket fattar jag med, men om jag skulle köra med 2st Gigabyte, medans ljudet skulle vara helt ok, vad hamnar tempen på?

Dessa kort klockar ju ner sig själva vid 70 och 80 grader.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag kör själv ett 550D med ASUS DCUII 670 SLI med två stycken 140mm Couger fläktar på sidan (Samt couger bak och fram). Temperatuerna fungerar ganska bra under spelande och aldrig fått problem.

(Också inne på att byta chassi så fläktarna av avstängde med lucka på för att simulera ett fönster, rapport kommer efter nattens bf3 runda!)

Permalänk
Medlem

Vad får du för tempratur när du tar bort sido panelen?

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Skrivet av Choppern:

Vad får du för tempratur när du tar bort sido panelen?

menar du hela sidan, eller den lilla panelen som sitter för fläkthålen?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

menar du hela sidan, eller den lilla panelen som sitter för fläkthålen?

hela sidan

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Behöver du ett till kort? massa nackdelar med SLI

Är väl referenskylare som gäller annars. Har ingen erfarenhet av dem själv men vet att de låter en del. Så för mig hade det varit en stor fetdiss till 2 kort

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Skrivet av Choppern:

hela sidan

Stabiliserar sig kring 65 grader, ca 3-4 grader lägre än med sidan på.

Oroar mig ganska mycket för att temperaturen kommer bli skyhög..

Skrivet av Zyzz:

Behöver du ett till kort? massa nackdelar med SLI

Är väl referenskylare som gäller annars. Har ingen erfarenhet av dem själv men vet att de låter en del. Så för mig hade det varit en stor fetdiss till 2 kort

vilka nackdelar då?

Får nästan 70% mer prestanda med 2 kort.
Så vitt jag har hört är 600 serien mycket stabil i SLI.
Microstuttering ska vara icke existerande på 600 serien.

Vilka nackdelar tänker du på?

Enda sättet att nå 670 SLI prestanda är ett enkelt 690 kort, och då betalar jag mer än för 2 670.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Skulle råda till ett gtx 680 som har stock fläkt, den låter ingenting jämfört med stock 670.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Skulle råda till ett gtx 680 som har stock fläkt, den låter ingenting jämfört med stock 670.

dock är 680 bara marginellt snabbare än 670.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

dock är 680 bara marginellt snabbare än 670.

Du kan ju överklocka det ganska bra fast att det är stock så prestandan sjukter i taket.
Har ett själv och maxar alla spel jag har testat.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Du kan ju överklocka det ganska bra fast att det är stock så prestandan sjukter i taket.
Har ett själv och maxar alla spel jag har testat.

vilken upplösning? Jag kör på 2560 x 1440.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

vilken upplösning? Jag kör på 2560 x 1440.

Aha, trodde du körde på 1920x1080 men om du kör med fler skärmar så är ju radeon serierna ett ganska bra val.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Aha, trodde du körde på 1920x1080 men om du kör med fler skärmar så är ju radeon serierna ett ganska bra val.

bara en skärm, vilket det kommer förbli.. jobbigt nog med 27" och behöva vrida huvudet och flytta ögonen för att se allt.. (men hellre det än min gamla 19")

Jag är ganska fast vid Nvidia, även om 7970 är lockande har jag läst om många problem med dem, stabilitet och liknande..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

bara en skärm, vilket det kommer förbli.. jobbigt nog med 27" och behöva vrida huvudet och flytta ögonen för att se allt.. (men hellre det än min gamla 19")

Jag är ganska fast vid Nvidia, även om 7970 är lockande har jag läst om många problem med dem, stabilitet och liknande..

men nu har juh AMD släppt nya drivrutiner, och enligt tester slog 7970 både 670 och 680 i bf3, källan fanns någonstans pallar ej leta upp ^^

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Stabiliserar sig kring 65 grader, ca 3-4 grader lägre än med sidan på.

Oroar mig ganska mycket för att temperaturen kommer bli skyhög..

Tror det kommer klara sig ganska bra, 3-4 grader lägre med öppet chassi tyder ju på att det inte är något större fel på flödet.

Visst det kommer bli varmare men inte skyhögt över det du har nu. Skulle kanske vara en idé att testa med en tyst lågvarvare på sidan bara för att få in lite till rakt på korten.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Skulle råda till ett gtx 680 som har stock fläkt, den låter ingenting jämfört med stock 670.

Mitt Zotac 670 amp låter inte ett skit med stockylare...!!!!!

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Skrivet av Roxxer:

Mitt Zotac 670 amp låter inte ett skit med stockylare...!!!!!

Vad jag kan se så har Zotac AMP 670 en liknande kylare som Asus. Långt ifrån stock blower typ.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Stabiliserar sig kring 65 grader, ca 3-4 grader lägre än med sidan på.

Oroar mig ganska mycket för att temperaturen kommer bli skyhög..

Du är medveten om att "stock" kylaren eller EVGA kylaren inte är efektiv.. Mitt 580 ligger på 80+ när jag splear!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av elklazor:

Du är medveten om att "stock" kylaren eller EVGA kylaren inte är efektiv.. Mitt 580 ligger på 80+ när jag splear!

nej, de är ju inte lika effektiva som Gigabyte, men samtidigt så spottar Gigabyte kylare ut varmluften i chassit, EVGA eller stock skulle spotta ut det utanför..

Men du har nog rätt.. för att kyla bra nog skulle de behöva snurra mycket snabbare än Gigabyte, och då skulle de inte vara tysta längre..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Du är medveten om att "stock" kylaren eller EVGA kylaren inte är efektiv.. Mitt 580 ligger på 80+ när jag splear!

Konstigt, det är ett 580... INTE ett 680.

Tog 15 sekunder att googla fram skillnaden...
Men visst, det finns bättre kylare, helt klart.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Konstigt, det är ett 580... INTE ett 680.

http://images.anandtech.com/graphs/graph5699/45177.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph5699/45178.png

Tog 15 sekunder att googla fram skillnaden...
Men visst, det finns bättre kylare, helt klart.

Tror jag håller mig till 670 och tar SLI ist..

670 SLI spöar 680, och enda andledningen jag skulle gå upp till 680 är för att få 4gb Vram.. men som det är nu använder jag aldrig mer än 45% på mitt 2gb..

Kanske skulle vara bra för framtids säkring, men det är också bra mycket dyrare..

Frågan kvarstår. Jag har ju en Windforce 3 670 just nu, vad ska jag köpa till för att köra SLI..

Blir väl troligen ett windforce 3 till bara för att ha samma..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Tror jag håller mig till 670 och tar SLI ist..

670 SLI spöar 680, och enda andledningen jag skulle gå upp till 680 är för att få 4gb Vram.. men som det är nu använder jag aldrig mer än 45% på mitt 2gb..

Kanske skulle vara bra för framtids säkring, men det är också bra mycket dyrare..

Frågan kvarstår. Jag har ju en Windforce 3 670 just nu, vad ska jag köpa till för att köra SLI..

Blir väl troligen ett windforce 3 till bara för att ha samma..

Vilket kommer att ställa ännu högre krav på ditt chassi... Finns en anledning till varför man rekommenderar kylare som blåser ut luften ur chassit vid SLI. Personligen skulle det fungera bra i mitt chassi att köra 2 x windforcekylare, men då flyttar jag nog en hel del mer luft än dig när jag drar på fullt

Edit: Baserat på dom fläktar du har idag då. Att du dessutom vill ha det tyst borde göra att du premierar att få ut luften ännu mer..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag kör ett GTX 670 KFA2 .kort, det är stockkylare på den så den blåser ut där bak, den hörs ju knappt alls i standardklockning, jag överklocka den och pressa den till sitt yttersta och då snurra fläkten iväg och låter mer när de behövs.. Har ett Fractal R4-chassi..

Är så nöjd med detta kort att jag också funderat på att skaffa mig ett till 670 kort framöver när jag känner att de inte räcker till riktigt i spelen mer.. fast jag är inte orolig för värmeutvecklingen.. kommer nog bara sätta in en fläkt som blåser in luft från "sidoplåten".

Permalänk
Medlem

För det första så är 60-70 grader ingenting för ett grafikkort.

För det andra så bör du testa vända dina chassifläktar till att blåsa ut. Oroa dig inte att du måste tillföra luft. Ett chassi är inte lufttätt. Luft kommer strömma från alla möjliga håll och således sprida ut kylningsförmågan i chassit.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av shaglord:

För det första så är 60-70 grader ingenting för ett grafikkort.

För det andra så bör du testa vända dina chassifläktar till att blåsa ut. Oroa dig inte att du måste tillföra luft. Ett chassi är inte lufttätt. Luft kommer strömma från alla möjliga håll och således sprida ut kylningsförmågan i chassit.

/s

För ett grafikkort som byggts på Kepler kärnan är det en del då den underklockar sig själv vid 70 och 80 grader..

Har egentligen bara en fläkt jag skulle kunna vända isf, det är den framför PSU'n och då kommer den ju dela den inkommande luften från fronten och blåsa ut den igen..

Om jag lägger till några hundra lappar kan jag skaffa ett 680 2gb ist, men då de kostar mer måste de också vara längre.. då vill jag ha 4gb versionen ist.. som ligger på 5800. vilket är snudd på lika dyrt som 2st 670.

Kanske skulle införskaffa ett EVGA kort och köra tillsammans med Gigabyte? eftersom det ena är blower kyld kommer det andra inte få dess varmluft..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

För det första så är 60-70 grader ingenting för ett grafikkort.

För det andra så bör du testa vända dina chassifläktar till att blåsa ut. Oroa dig inte att du måste tillföra luft. Ett chassi är inte lufttätt. Luft kommer strömma från alla möjliga håll och således sprida ut kylningsförmågan i chassit.

/s

Riktigt så bra fungerar det tyvärr inte. Det är bättre att blåsa in luft vid grafikkorten än att suga ut den där t.ex... Fläktarna i fronten har ganska liten påverkan på cpu/gpu jämfört med sidomonterad som blåser in och upptill/bak som suger ut.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K