Köp av ett nytt Grafikkort nVidia eller Amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag trodde du fick bättre fps med två kort i SLI för samma peng som ett dyrt?

SLI GTX 660 är iaf 30% bättre än GTX 680 enligt sweclockers test.
Vill man dessutom ha mer prestanda än vad man kan få med ett 680 så blir det svårt utan SLI

sli kräver kraftfullare nätagg, bättre nätagg, välventilerat och rymligt chassi, sen om man gillar att spela lite äldre spel kan sli fungera katastrofalt dåligt, sen finns microstruttering som iofs borde vara okej på gtx 660 men det finns inga garantier, med ett singelkort slipper man allt detta jag nämnt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

sli kräver kraftfullare nätagg, bättre nätagg, välventilerat och rymligt chassi, sen om man gillar att spela lite äldre spel kan sli fungera katastrofalt dåligt, sen finns microstruttering som iofs borde vara okej på gtx 660 men det finns inga garantier, med ett singelkort slipper man allt detta jag nämnt!

Du har en poäng att det kräver lite rymligare chassi och kan va problem med stöd i vissa spel.

Men kraftigare/bättre nätagg, ventilation osv är i princip i relation till vad du har för prestanda (sålänge du inte köper billigare äldre kort för att köra SLI)

I Sweclockers test drar 660 SLI systemet 416w istället för 359w som 680 (16% mer watt), men tänk på att du får 30% extra prestanda också!

Jag skulle snarare säga att kylning i SLI (iaf med flera kort) är lättare då du sprider ut värmen på två kort istället för ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

du gjorde inget fel, grattis till ett grymt grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

ingen har sagt att han gjorde fel, vi ville bara säga att han kunde ha fått bättre för priset han la ner

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

sli kräver kraftfullare nätagg, bättre nätagg, välventilerat och rymligt chassi, sen om man gillar att spela lite äldre spel kan sli fungera katastrofalt dåligt, sen finns microstruttering som iofs borde vara okej på gtx 660 men det finns inga garantier, med ett singelkort slipper man allt detta jag nämnt!

Skickades från m.sweclockers.com

Kraftigare nätagg behöver man inte så spciellt för SLI. För flesta lösningar så räcker ett bra 600-700W nätagg. Min egen rig drar max 450W ur el jacket vid full belastning. Och i och med jag har 80+ agg, så blir själva belastningen ca 360W. Så med en 600W som kan leverera ca 80% av sin effekt via 12V så räcker det även för tyngre kort så som dubbla GTX 680. Fast för dom tyngre korten så kan det vara bra ide att ha runt 700W. Men annars så ska 600W räcka så länge den har en stark 12V lina.

Kör man med stock kylare på grafikkorten, så är det inte så himla nödvändigt att ha syper ventilerat. Då stock kylarna pumpar mesta av värmen direkt ut ur chassiet.
Annars så duger icke stock kylare för flesta chassie lösningar, så länga man bara kör dubbla kort.

Microstuttering är inte så stort problem längre. Ett sätt jag gör för att nästan helt eliminera det är att köra nvidia inspector, och ställa in standard vsync med en fps limit på runt 55-59fps.

Och för äldre spel så kan du hur enkelt som helst ställa in så att det körs med single-GPU i nvidia profilen. Alternativt prova SLI compatabilitets bits via nvidia inspector.
Kunde t.ex få SLi att fungera i ett så pass gammalt spel som Neverwinter Nights 2 och fick runt en 10-15fps extra. Och kunde forcera 4xSGSSAA med helt ok framerates. Som inte är helt fel, på tanke på hur dåligt optimerat spelet annars är.

Sen så finns det såklart alltid lite SLI barnsjukdomar när ett nytt spel släpps. Men nVidia är väldigt snabba med att rulla ut optimerade beta drivers i tid för nya spel släpp. Speciellt om spelet är väldigt krävande.

Och sen så är microstutter praktiskt taget eliminerat i AMD Crossfire tack vare nya dynamic vsync som finns i senaste preview versionen av RadeonPro

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

inte så mke bättre än 7970 men om du sparar till 690 så slipper du krånglet med amd i cf.

Men far kronglet med Nvidia i SLI

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Kraftigare nätagg behöver man inte så spciellt för SLI. För flesta lösningar så räcker ett bra 600-700W nätagg. Min egen rig drar max 450W ur el jacket vid full belastning. Och i och med jag har 80+ agg, så blir själva belastningen ca 360W. Så med en 600W som kan leverera ca 80% av sin effekt via 12V så räcker det även för tyngre kort så som dubbla GTX 680. Fast för dom tyngre korten så kan det vara bra ide att ha runt 700W. Men annars så ska 600W räcka så länge den har en stark 12V lina.

Kör man med stock kylare på grafikkorten, så är det inte så himla nödvändigt att ha syper ventilerat. Då stock kylarna pumpar mesta av värmen direkt ut ur chassiet.
Annars så duger icke stock kylare för flesta chassie lösningar, så länga man bara kör dubbla kort.

Microstuttering är inte så stort problem längre. Ett sätt jag gör för att nästan helt eliminera det är att köra nvidia inspector, och ställa in standard vsync med en fps limit på runt 55-59fps.

Och för äldre spel så kan du hur enkelt som helst ställa in så att det körs med single-GPU i nvidia profilen. Alternativt prova SLI compatabilitets bits via nvidia inspector.
Kunde t.ex få SLi att fungera i ett så pass gammalt spel som Neverwinter Nights 2 och fick runt en 10-15fps extra. Och kunde forcera 4xSGSSAA med helt ok framerates. Som inte är helt fel, på tanke på hur dåligt optimerat spelet annars är.

Sen så finns det såklart alltid lite SLI barnsjukdomar när ett nytt spel släpps. Men nVidia är väldigt snabba med att rulla ut optimerade beta drivers i tid för nya spel släpp. Speciellt om spelet är väldigt krävande.

Och sen så är microstutter praktiskt taget eliminerat i AMD Crossfire tack vare nya dynamic vsync som finns i senaste preview versionen av RadeonPro

jag resonerar alltid att man ska köpa så kraftfullt single kort man bara kan och sedan i framtiden när man behöver mer kraft köpa ett begagnat likadant.

Permalänk
Medlem

Har alltid kört AMD, gick över ifrån 7970 crossfire till 680 SLI. vilken skillnad det är. Man kanske får "5" mindre fps men man slipper allt jävla krångel som jag hade med AMD. Nä Gått över till Nvidia e nog det bästa jag har gjort på länge!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

Sådär då grabbar nu har jag haft mitt GTX670 ett litet tag och är riktigt nöjd ska ni veta och riktigt bra köp :). Det är bara att gå in i min galleria så kan ni kolla på den där
Tack för all hjälp ännu en gång

Mvh

Tony

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av accerhawk92:

Sådär då grabbar nu har jag haft mitt GTX670 ett litet tag och är riktigt nöjd ska ni veta och riktigt bra köp :). Det är bara att gå in i min galleria så kan ni kolla på den där
Tack för all hjälp ännu en gång

Mvh

Tony

På sätt och vis bra köp (ångrar mitt köp av 670). nvidia är inte så klockvänliga tyvärr (låst volten). Vissa av AMD är låsta men finns utan med (som det gröna saknar). För ett 670 ska slå 7970 behöver du 1,3GHz ca (tänker endast på 1Ghz varianten från amd).

Men vist det är bra skjuts i 670, dock tok för dyrt.

Ända fördelen med 670 är att det är lite svalare kort. Men AMd vinner i pris/prestanda. 670 bör gå ner till 3k för att vara prisvärt (då menar jag lite lyxigare varianter med tredje part kylare).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

På sätt och vis bra köp (ångrar mitt köp av 670). nvidia är inte så klockvänliga tyvärr (låst volten). Vissa av AMD är låsta men finns utan med (som det gröna saknar). För ett 670 ska slå 7970 behöver du 1,3GHz ca (tänker endast på 1Ghz varianten från amd).

Men vist det är bra skjuts i 670, dock tok för dyrt.

Ända fördelen med 670 är att det är lite svalare kort. Men AMd vinner i pris/prestanda. 670 bör gå ner till 3k för att vara prisvärt (då menar jag lite lyxigare varianter med tredje part kylare).

Finns redan 670 Windforce 3X för 3000:- vilket ser väldigt prisvärt ändå med tanke på vilken kylare man får. Klockas lätt upp till 680.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Finns redan 670 Windforce 3X för 3000:- vilket ser väldigt prisvärt ändå med tanke på vilken kylare man får. Klockas lätt upp till 680.

lätt och lätt utan att kunna röra volten, kan det bli knepigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

lätt och lätt utan att kunna röra volten, kan det bli knepigt.

Man behöver knappt röra volten ens, glömde även säga att 670 Windforce 3X OC har ungefär samma prestanda som 680 referens då den var fabriksöverklockad.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

På sätt och vis bra köp (ångrar mitt köp av 670). nvidia är inte så klockvänliga tyvärr (låst volten). Vissa av AMD är låsta men finns utan med (som det gröna saknar). För ett 670 ska slå 7970 behöver du 1,3GHz ca (tänker endast på 1Ghz varianten från amd).

Men vist det är bra skjuts i 670, dock tok för dyrt.

Ända fördelen med 670 är att det är lite svalare kort. Men AMd vinner i pris/prestanda. 670 bör gå ner till 3k för att vara prisvärt (då menar jag lite lyxigare varianter med tredje part kylare).

äsch går det inte att klocka mer än vad jag behöver köper jag ett nytt kort :P.
Men visst det är tråkigt men än så länge funkar de suveränt
Köpte mitt kort för ca 3300kr och de kanske inte är så farligt men då är det inte värsting kylningen på dock

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av accerhawk92:

äsch går det inte att klocka mer än vad jag behöver köper jag ett nytt kort :P.
Men visst det är tråkigt men än så länge funkar de suveränt
Köpte mitt kort för ca 3300kr och de kanske inte är så farligt men då är det inte värsting kylningen på dock

Köpte mitt för det priset med. Men för runt 3,6/4,1k får man ett mycket bättre kort (har inte koll på dagspriset).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Köpte mitt för det priset med. Men för runt 3,6/4,1k får man ett mycket bättre kort (har inte koll på dagspriset).

Fan sitter och kollar lite för skoj skull, ser att dem har sänkt priset på gtx670 4Gb. Nu ligger den billigaste på ca3700kr. Om jag bara hade väntat

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av accerhawk92:

Fan sitter och kollar lite för skoj skull, ser att dem har sänkt priset på gtx670 4Gb. Nu ligger den billigaste på ca3700kr. Om jag bara hade väntat

Nja 2 Vs 4 Gb gör inte kortet mycket bättre. Fördelen är att du kan köra tre skärmar och högre upplösning, dock får du dra ner grafiken. Det är i så fall man skulle köra två kort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Nja 2 Vs 4 Gb gör inte kortet mycket bättre. Fördelen är att du kan köra tre skärmar och högre upplösning, dock får du dra ner grafiken. Det är i så fall man skulle köra två kort.

okej okej :). men de var ju inte så mycket extra så hade jag orkat vänta hade det varit en kul grej att köpa ett sådant kort istället

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|