Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Äe, ska du kunna köra netflix så får du skaffa en så pass kraftig processor att du inte behöver hårdvaruacceleration. Korkat jädra beslut att de fortfarande har silverlight för windows. Netflix erbjuds ju på massa andra plattformar utan silverlight så det måste vara ren idioti eller lättja att de fortfarande använder mjukvara för windows som inte är anpassad för HTPCs.

Kan bara hålla med, sjukt kasst.

Lutar mer och mer åt en A4-5300 setup för min del, kan inte tänka mig annat än att det bara MÅSTE funkar med Viaplay och Netflix.

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nisselask:

Netflix HD funkar bra med E350 i Netflixappen i Win8, tråkigt att man bara kan få 2.0 ljud bara!

Allright! Det var ju väldans bra nyheter! Lite surt att det kräver windows 8 bara för att det ska fungera när detta egentligen inte behöver vara ett krav. Framförallt på en HTPC där senaste OSet inte är av någon relevans alls.
Så det är inte tumme ner för netflix längre, men det är bannemej inte tummen upp ännu ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Netflix HD funkar bra med E350 i Netflixappen i Win8, tråkigt att man bara kan få 2.0 ljud bara!

Får du Netflix att funka bra med HD material alltså?

Är det något i win8 som gör att det skulle funka då eller?

Har du möjlighet att testa viaplay också?

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Lite dumt sagt, hade alla manniskor lamnar svaren efter sig sa hade man inte behovt slosa tid pa att reda pa nagot som manga andra redan vet.

Dela med sig / Battre samhalle

Klart man ska dela med sig - har inte sagt något annat och jag tycker att jag delar med mig rätt mycket i denna forumdel.

Men man kan faktiskt även söka lite själv innan man frågar samma fråga som redan ställts trettioelva ggr i samma forumavdelning - det värsta som kan hända är ju att man antingen lär sig något eller hittar det man söker utan att behöva fråga.

Om du tittar på majoriteten av trådar som skapas i denna forumdel så är det " hej kan någon hjälpa mig att bygga en HTPC för xxxx pengar"-trådar och dessa personer har då i regel inte orkat öppna köprådtråden där det finns ett otal exempel på samma fråga. Dessutom får man då även se andra förslag och tips på vad andra har haft för tankar - vilket i sin tur leder till att ens egen kunskap markant ökar jämfört med om man bara får ett svar på den fråga man ställt - för det finns oftast många svar på en fråga utan att man vet om det.

Peace love and meatballs!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Hej,

Är ute efter en htpc som ska klara 1080P och lite lättare spel company of heroes på lägsta och undrar om någon orkar plocka ihop en till mig på inet? max pris 3000, behöver inte vara något operativ med och ingen dvd/blueray läsare. ljudnivån bryr jag mig inte om hellre prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiannoren:

Hej,

Är ute efter en htpc som ska klara 1080P och lite lättare spel company of heroes på lägsta och undrar om någon orkar plocka ihop en till mig på inet? max pris 3000, behöver inte vara något operativ med och ingen dvd/blueray läsare. ljudnivån bryr jag mig inte om hellre prestanda

Du kan ju ta exemplet FM2-setupen med Milochassit och byta till en A10 5800K så kommer du ha så bra prestanda som du kan få för pengarna. Det finns lite alternativ i listan jag länkade till!

Byt gärna ut minnet till ett så snabbt som du kan ha råd med då du vinner FPS med minneshastigheten. Även SSD:n kan man byta till en snabbare/större om man jagar prestanda.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk

Klarar A4:an av 3D filmer (mkv?) och 3D Blu-ray filmer, vet inte om det är någon skillnad eller om det är så att om det klarar det ena så klarar det också det andra?

Hur som helst så om man kollar på AMD:s sida: http://www.amd.com/us/products/desktop/processors/a-series/Pa...
Så verkar det ju som om man måste upp ända till en A8 för att kunna köra ens vanlig Blu-ray?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Klarar A4:an av 3D filmer (mkv?) och 3D Blu-ray filmer, vet inte om det är någon skillnad eller om det är så att om det klarar det ena så klarar det också det andra?

Hur som helst så om man kollar på AMD:s sida: http://www.amd.com/us/products/desktop/processors/a-series/Pa...
Så verkar det ju som om man måste upp ända till en A8 för att kunna köra ens vanlig Blu-ray?

Skumt - det finns väl massor av folk som kör BluRay 3D med sämre grafik än så....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av axed:

Jag har beställt följande system.

ASRock E350M1, 621 kr
Antec ISK 310-150, 689 kr
2 x Corsair Value Select DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2GB, 97 kr
OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 60GB, 399 kr
Microsoft Wireless Desktop 800, 144 kr
D-Link DWA-131, 142 kr

SSD-disk har jag redan men la till en liknande i listan för att få ett ungefärligt pris. Vad jag har läst på olika forum ska det inte vara några problem att "driva" en HTPC med dessa komponenter. Tanken är att styra allt trådlöst via tangentbord och mus, samt via XBMC-appen som finns för Android.

Kanske hjälper det någon...

Skrivet av stoffeboffe:

Återkom du också med resultat

Har byggt ihop systemet nu och är hittills mycket nöjd. Lådan är snygg och stilren, det enda jag kan klaga på där är att chassifläkten låter för mycket. Får antingen byta den eller sänka hastigheten. CPU-fläkten på moderkortet är knappt hörbar vilket är toppen. Nätaggregatet hörs knappt heller.

Har installerat Windows 8 och testat att köra Netflix via deras app. Det flyter på utan problem. Så detta verkar vara en bra lösning i den här prisklassen.

Testade att sänka hastigheten på chassifläkten i BIOS (UEFI). Men det händer inget när jag testar olika nivåer. Är det något annat man måste göra för att det ska fungera? Vad rekommenderas annars för program för att styra detta?

Permalänk
Skrivet av axed:

Har byggt ihop systemet nu och är hittills mycket nöjd. Lådan är snygg och stilren, det enda jag kan klaga på där är att chassifläkten låter för mycket. Får antingen byta den eller sänka hastigheten. CPU-fläkten på moderkortet är knappt hörbar vilket är toppen. Nätaggregatet hörs knappt heller.

Har installerat Windows 8 och testat att köra Netflix via deras app. Det flyter på utan problem. Så detta verkar vara en bra lösning i den här prisklassen.

Testade att sänka hastigheten på chassifläkten i BIOS (UEFI). Men det händer inget när jag testar olika nivåer. Är det något annat man måste göra för att det ska fungera? Vad rekommenderas annars för program för att styra detta?

Låter ju riktigt bra måste jag säga.

Är det Netflix med HD material du testat eller lågupplöst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Låter ju riktigt bra måste jag säga.

Är det Netflix med HD material du testat eller lågupplöst

Vet inte riktigt, det jag har testat är att köra igång Netflix-appen utan att göra några inställningar alls. Jag hittar inte vart man skulle kunna ända kvalitén på upplösningen? Trodde att den ställde in det själv beroende på uppkopplingshastighet? Kör iallafall med mobilt bredband och ligger i runt 10 Mbit/s. Bilden ser helt ok ut, duger utan problem åt mig.

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Återkom gärna med resultat. Intressant att se hur de prylarna klarar avXBMC (720p/1080p x264 mkv) och streaming youtube, viaplay eller liknande.

Va har du tänkt för användningsområde till din HTPC? Alla har ju så olika tankar vad en HTPC skall klara av.

Okey nu har jag fått ihop allt och kört i 2dagar och är väldigt nöjd! Jag kör XBMC på ett windows 7, allt har funkat bra.
Använder den till surfning, streaming från diverse kanaler/NAS. 720p/1080p och mkv har funkat bra, allt som allt är jag förbannat nöjd över detta.

Jag upplever inte fläkten som störande, dock så har jag htpc i en låda med glasvägg som mottagaren till tangentbordet fungerar galant igenom.

+
Billigt
Inget störande ljud för min del
Relativt snabb inget jag stör mig på

-
tangentbordet är VÄLDIGT plastigt
tangentbordet kan tappa kontakt om man har ett ben emellan
XBMC har hängt sig 2ggr nu, vet inte vad det beror på, ska kolla upp det.

Som sagt detta är min första htpc och jag är helt ny på området, hoppas detta hjälper någon, kom gärna med frågor!

Allt som allt är jag väldigt nöjd med detta köp!

Permalänk
Skrivet av axed:

Vet inte riktigt, det jag har testat är att köra igång Netflix-appen utan att göra några inställningar alls. Jag hittar inte vart man skulle kunna ända kvalitén på upplösningen? Trodde att den ställde in det själv beroende på uppkopplingshastighet? Kör iallafall med mobilt bredband och ligger i runt 10 Mbit/s. Bilden ser helt ok ut, duger utan problem åt mig.

Tack för infon. Bara läst en massa som har problem med netflix hd och e450. Försöker samla så mycket info jag kan innan eventuellt köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Turglarokhn:

Okey nu har jag fått ihop allt och kört i 2dagar och är väldigt nöjd! Jag kör XBMC på ett windows 7, allt har funkat bra.
Använder den till surfning, streaming från diverse kanaler/NAS. 720p/1080p och mkv har funkat bra, allt som allt är jag förbannat nöjd över detta.

Jag upplever inte fläkten som störande, dock så har jag htpc i en låda med glasvägg som mottagaren till tangentbordet fungerar galant igenom.

+
Billigt
Inget störande ljud för min del
Relativt snabb inget jag stör mig på

-
tangentbordet är VÄLDIGT plastigt
tangentbordet kan tappa kontakt om man har ett ben emellan
XBMC har hängt sig 2ggr nu, vet inte vad det beror på, ska kolla upp det.

Som sagt detta är min första htpc och jag är helt ny på området, hoppas detta hjälper någon, kom gärna med frågor!

Allt som allt är jag väldigt nöjd med detta köp!

Låter bra tack för updaten! Hoppas du fortsätter vara nöjd också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

Ultra-budget - 700kr:

* Billigaste E350-kortet (ca 600kr)
* 2GB minne (ca 100kr)

* Inget chassi - mycket snyggare att lägga datorn i t.ex. en av TV-bänkens lådor
* Nätagg - ta ett gammalt du eller en vän har liggande. Modda ev. med tystare fläkt.
* Ingen hårddisk - kör Openelec eller liknande från USB-minne. Alternativt ta någon gammal disk du har liggande.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt att bygga en budget HTPC, köpte mig en raspberry pi (tänkte den skulle klara att streama från min dator men fungerar inget vidare).
Vill kunna streama film från min vanliga dator samt att den ska klara att streama film utan problem från olika program i XBMC.
Har även tänkt sätta i en HD så man kan spara lite filmer där.

Saker jag har:
Chassi mATX (tänkte eventuellt bygga in datorn i min tvbänk eller ställa den i en garderob)
Nätagg: har ett gammalt liggande tror det är på 400W
RAM: 1x4gb DDR3 1600mHz

Just nu kollar jag på film med XBMC på min speldator i5 2500k, 16gb minne och då flyter det perfekt tror dock inte att xbmc ska behöva så mkt för att flyta fint.
Om jag skulle köpa mig ett E350 sen sätta i 8gb ram skulle det flyta fint för mina ändamål eller måste jag ha en kraftigare cpu?
Vill inte ha något lagg i menyer och vill inte heller att det ska ta lång tid att starta program från XBMC.
Mycket tacksam för svar

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2582108/htpc <- Vad har man för nätagg till denna?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2582196/htpc-2 <- Denna med mitt gamla nätagg

Permalänk
Medlem

Byt hdd till denna istället, kallare och mindre vibrationer.
PicoPSU 90/150w till båda...

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

Ska köpa en htpc för Max 3000, krav:

Tyst, snabb, klarar samtliga format (720/1080) utan lagg,hack,ryckig bild. Ska klara netflix,viaplay. Liten, snygg låda som inte tar för mycket plats, wlan och SSD disk på 128gb.

Kan enbart handla på inet (presentkort)

Fraktfritt och dylikt behövs inte läggas till då jag köper den i butik.

Stort tack!

Visa signatur

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Permalänk

Glömde i e35 ta bort 1600mhz funkar ej

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2621639/effe köp detta på cdon.com med swec rabbat eller mencenat rabbat och du får allt för 2227 kr

Permalänk
Skrivet av nafs:

Skumt - det finns väl massor av folk som kör BluRay 3D med sämre grafik än så....

Kan detta ha något med saken att göra: http://www.avsforum.com/t/1438867/looking-at-a-new-cheap-htpc... ?
A-4 och A6 verkar sakna MVC-decode hårdvaru avkodning som tydligen används i 3D Blu-ray? Skulle det kunna vara orsaken till att de skriver så? Altså att de lägre modellerna måste mjukvaru avkoda 3D blu-ray filmer?

Permalänk

Har någon köpt/testat Chieftec chassit som nafs rekommenderar i sitt exempelbygge? Tänker på Chieftec Flyer FI-02BC 200W. Vet någon vad ljudnivån på nätdelens 80mm fläkt ligger på?

En del har ju köpt ett motsvarande nätagg (Antec ISK 310-150) och fått den tråkiga överraskningen att fläkten låter rätt mycket. Enligt en kommentar på prisjakt verkar det dessutom som om det är fläkten i nätagget som låter och där vill man helst inte gräva.

Har försökt hitta en recension på Chieftec Flyer FI-02BC 200W som nämner något om ljudnivå men utan framgång. Även försökt söka lite på nätdelen, en TFX DSI-200P men inte fått några vettiga träffar. Inte ens Chieftecs hemsida anger någon dB på specifikationslistan men jag vet inte om jag skulle litat på den i alla fall.

Så om någon har köpt detta chassi och kan uttala sig om hur mycket det låter så skulle det vara väldigt uppskatt i alla fall av mig :).

Permalänk
Skrivet av neveronline:

Har någon köpt/testat Chieftec chassit som nafs rekommenderar i sitt exempelbygge? Tänker på Chieftec Flyer FI-02BC 200W. Vet någon vad ljudnivån på nätdelens 80mm fläkt ligger på?

En del har ju köpt ett motsvarande nätagg (Antec ISK 310-150) och fått den tråkiga överraskningen att fläkten låter rätt mycket. Enligt en kommentar på prisjakt verkar det dessutom som om det är fläkten i nätagget som låter och där vill man helst inte gräva.

Har försökt hitta en recension på Chieftec Flyer FI-02BC 200W som nämner något om ljudnivå men utan framgång. Även försökt söka lite på nätdelen, en TFX DSI-200P men inte fått några vettiga träffar. Inte ens Chieftecs hemsida anger någon dB på specifikationslistan men jag vet inte om jag skulle litat på den i alla fall.

Så om någon har köpt detta chassi och kan uttala sig om hur mycket det låter så skulle det vara väldigt uppskatt i alla fall av mig :).

Ta codgen mx 31 mycket bra chassi så billig också bara 479 inkl frakt på net2world

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort brann i helgen och måste nu köpa en ny htpc, snälla kan jag få hjälp med en beställning hos inet (har presentkort där)

Kommer inte använda något från gamla datorn så behöver en komplett med chassi. Ända kravet är att den ska vara relativt tyst och palla samtliga format utan något som helst lagg. Dvs helt laggfri, min tidigare laggade alltid vid svepningar i filmer eller när man såg över tex en skog och man rörde sig snabbt det var som små hackningar om ni förstår?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Mitt moderkort brann i helgen och måste nu köpa en ny htpc, snälla kan jag få hjälp med en beställning hos inet (har presentkort där)

Kommer inte använda något från gamla datorn så behöver en komplett med chassi. Ända kravet är att den ska vara relativt tyst och palla samtliga format utan något som helst lagg. Dvs helt laggfri, min tidigare laggade alltid vid svepningar i filmer eller när man såg över tex en skog och man rörde sig snabbt det var som små hackningar om ni förstår?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Inget av förslagen ovan som föll dig i smaken?

Just tystheten är lite svår att uppfylla i denna prisklass då de billiga chassina med inbyggd PSU i regel inte är de tystaste, det är ju i majoritet vanliga fläktkylda PSU:er, och skall man får gott hålla sig till BOX-kylaren om man ska hålla budgeten nere.

Visa signatur

Permalänk

lite över 2K men färdigbyggd

MSI Wind Box DC100 -Demo
AMD Fusion E-450, 4GB RAM, 320GB HD, Radeon HD6320, WLAN, No OS

2.295:-
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759688

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har läst igenom tråden, och finns många fina förslag givet att man använder Windows.

Jag är ute efter en HTPC som klarar 1080p h264-enkodning. Min nuvarande (Apple TV gen 1, med BCM70013-HD-dekoderkort börjar ledsna då jag kastar på mer och mer grejjer på den).

Jag är alltså ute efter en billig maskin, jag behöver allt utom hårddisk då jag tänker PXE-boota (Nätverksboota) den från min server.
Problem 1a: Jag ska köra Linux på maskinen i fråga, AMD har alltid vart lite sisådär i min bok när det gäller Linux-drivare - eller har det ändrats nu? Jag har googlat lite men inte blivit klar på det hela. Sen XBMC på det hela. Inget annat.
Fördel: Fläktlöst, eller iaf tyst.
Budgetmål: 1500 pengar (jag behöver som sagt ingen disk).
Burken ska ha HDMI ut, där man kan skicka med ljud, samt trådat nätverk. Gärna externt nätagg! PicoPSUer ska ha 19V in va? Jag har massor med Dell-laddare som ligger på just den spänningen, som har en effekt om cirkus 90W-ish.

Kloka ord mottages tacksamt!
/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Hej!

Jag har läst igenom tråden, och finns många fina förslag givet att man använder Windows.

Jag är ute efter en HTPC som klarar 1080p h264-enkodning. Min nuvarande (Apple TV gen 1, med BCM70013-HD-dekoderkort börjar ledsna då jag kastar på mer och mer grejjer på den).

Jag är alltså ute efter en billig maskin, jag behöver allt utom hårddisk då jag tänker PXE-boota (Nätverksboota) den från min server.
Problem 1a: Jag ska köra Linux på maskinen i fråga, AMD har alltid vart lite sisådär i min bok när det gäller Linux-drivare - eller har det ändrats nu? Jag har googlat lite men inte blivit klar på det hela. Sen XBMC på det hela. Inget annat.
Fördel: Fläktlöst, eller iaf tyst.
Budgetmål: 1500 pengar (jag behöver som sagt ingen disk).
Burken ska ha HDMI ut, där man kan skicka med ljud, samt trådat nätverk. Gärna externt nätagg! PicoPSUer ska ha 19V in va? Jag har massor med Dell-laddare som ligger på just den spänningen, som har en effekt om cirkus 90W-ish.

Kloka ord mottages tacksamt!
/Zyber

Om man ska köra på Intel med dess integrerade grafik och vill komma ner till 1500 så blir det ingen prestandamaskin vad gäller grafiken - då får man nog nöja sig med Intels HD Graphics. Det klarar väl 1080p h264 men inte med någon marginal. HD2000/HD3000 och uppåt skulle jag rekommendera, helst de nya 2500 eller 4000 men då kostar CPU:n bara i sig 1000!

Men kör man billigaste Pentium Gxxx + ett billigt passivt grafikkort så kan man ju komma ner i pris och fortfarande få tillfredställande prestanda. Är nVidia fortfarande att föredra när det gäller Linux?

1155 Intel CPU:er från 300:-

1155 Moderkort från 350:-

(ifall den integrerade grafiken skall användas bör man kolla att moderkortet har HDMI samt så bör man kolla att det har stöd för den CPU man väljer).

Passivt GeForce med HDMI från 200:-

DDR3 minne, från 65:-

Är man riktigt snål kan man alltså komma under 1000:- för detta och då har man 500:- kvar till chassi och PSU och om du vill ha en picoPSU kan man väl hitta en 90w för runt 250:-.

Fast jag kanske hade satsat på 150W picoPSU för dryga 300:- för att ha lite marginal.

Detta ger dig inte många kronor kvar till Chassit. Ska du ha något HTPC-liknande så börjar ju dessa på närmare 400:- och då gäller det dessutom att matcha ihop det så det passar med moderkortet du valt. Kan du dock ta vilket chassi som helst borde du kunna ro detta i hamn...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkte försöka pressa prislappen. Ända kravet är at kunna spela upp 1080p filmer. Kom gärna a med förslag på varor som finns i lager för direkt leverans