vad menas med "NTLBD is missing"??

Permalänk
Medlem

vad menas med "NTLBD is missing"??

jag fick ett rätt lustigt felmeddelande när jag startade datorn igår, det stod "NTLDR is missing!"...nån som vet vad som menas med det??

jag fick installera om windows för att de skulle funka igen!!

Permalänk
Medlem

NTLRD = NTloader. alltså det program som startar upp själva booten av windows.

Om den blir korrupt så kan man ibland köra en rescue av systemet (boota på installationsmediat och välja rescue (eller restore eller va fasiken det nu heter).. men det är inte alltid det funkar tyvärr...

Permalänk
Medlem

Re: vad menas med "NTLDR is missing"??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quaz
jag fick ett rätt lustigt felmeddelande när jag startade datorn igår, det stod "NTLDR is missing!"...nån som vet vad som menas med det??

jag fick installera om windows för att de skulle funka igen!!

Du har fel, det där är INTE ett lustigt felmeddelande. Det är faktiskt ett av de minst lustiga felmeddelanden man kan få!

Slutar ofta, precis som du själv märkte och som Björne hintar om, med ominstallation av Windows. Ibland är det dock bara frågan om att tala om för bootfilerna var själva windows finns installerat. Detta inträffar ibland när man har gjort nån ändring ibland partitionerna på datorns diskar. Då kan en primär partition "tränga sig före" och putta bort partitionen med windows-katalogen från platsen den hade när man installerade windows. Man löser det genom att editera filen boot.ini som finns på systempartitionen (tyvärr har Microsoft försökt förvirra oss ytterligare genom att döpa partitionen som bootfilerna ligger på till systempartition och den som systemfilerna ligger på till bootpartition. Skulle gärna snacka allvar med den som bestämde detta!).

Öka förvirringen genom att läsa på här: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;10287...

Permalänk
Medlem

Jag får det felmesset om jag bootar med min installationsdiskett till nätverkskortet i datorn.

Lite kuriosa så...

Visa signatur

"I love the smell of napalm in the morning. It smells like......victory"
| -->Mail<-- | ------------ | -->ICQ<-- |