Har nån försökt hacka min NAS?

Permalänk

Har nån försökt hacka min NAS?

Halloj,

kom hem från jobbet idag och skulle kika lite hur NAS:en mådde efter ett strömavbrott nyligen. Döm min förvåning när jag ser detta:

Detta fortsätter de 17 sidor jag kan bläddra bakåt, samma ip (kollade upp den, Santa Cruz i Bolivia) men olika namn som, teo, steven osv...

Alla försök har nekats vad jag kan se och inga av mina filer eller inställningar verkar vara fel/ändrade.

Vad tror ni? Verkar ju onekligen som att det är ett program som försökt komma åt den då vissa av inloggsförsöken var två-tre på samma sekund.

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk
Medlem

Låter verkligen som ett program som försöker leta reda på login-infot. Kan du inte bara IP-banna? Eller köra med whitelist?

Permalänk

Din NAS har antagligen stöd för att blockera IP nummer, kolla i manualen och lås ute puckot (eller hela Bolivia, ingen större förlust liksom).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Låter verkligen som ett program som försöker leta reda på login-infot. Kan du inte bara IP-banna? Eller köra med whitelist?

Har gjort det efter jag såg att detta hade hänt.

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk
Medlem

Det brukar se ut sådär om du har standardportar öppet för ftp,ssh. Kolla om du kan ställa in antalet inloggningsförsök per IP.
Tex 5 sen ban i ett tag förhindrar sånt där och det hindrar inte dig själv från att logga in.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Det brukar se ut sådär om du har standardportar öppet för ftp,ssh. Kolla om du kan ställa in antalet inloggningsförsök per IP.
Tex 5 sen ban i ett tag förhindrar sånt där och det hindrar inte dig själv från att logga in.

Hade för mig att jag hade gjort det men kom på att jag glömde ställa in det igen när jag bytte diskar...

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"