Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;13534737']
Funderar på dessa komponenter.

Jag köpte OCZ NOCTI SERIES 60GB MSATA SSD och inga överhättnings problem hitentills och inte häller sätt någon som haft problem med denna disk. Fövisso inte den snabbaste(kanske anledningen) men det lär du inte märka.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Men vilken j***a skitprodukt NUC är. Jag vet ju sedan tidigare att Intel inte klarar att göra bra moderkort, men ändå...

Nyaste BIOS, fläktprofil Cool och en ny Intel 525 240GB. Ändå är disken uppe i 76 grader när jag testar lite. Oanvändbar dator, FAIL.

Är det någon som har testat Crucial m4 eller några andra alternativ? Och med testar menar jag hårda testdata (maxtemp under belastning av CPU och disk), inte att det verkar fungera när man inte belastar.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en Crucial M4 msata SSD nu och även en Samsung P841 msata SSD. Återkommer med resultat då jag inte orkar med 525:an just nu. Funderar på att köpa en msata -> sata släde och använda den någon annanstans :P.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

Jag har beställt en Crucial M4 msata SSD nu och även en Samsung P841 msata SSD. Återkommer med resultat då jag inte orkar med 525:an just nu. Funderar på att köpa en msata -> sata släde och använda den någon annanstans :P.

Från Mythlogic? Beställde en PM841 därifrån då jag tröttnade på min 525 med och inte hittade en PM830. Hann hämta den först igår så jag har inte hunnit prova den än.

Permalänk
Medlem

Känns väl som det kan vara det dåligt designade chassit snarare än just den disk man använder.

Testade 70% fläkt som någon sa skulle fixa problemet: nu hörs fläkten väldigt högt och tydligt (helt oacceptabelt högt) men ändå överhettar SSDn (den går upp i 80 grader under belastning).

Synd att nästan ingen i tråden har koll på temperaturen utan bara hoppas och gissar...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Beror på vad du ska göra med datorn men ska du bara använda den till XBMC så lär ett 4GB räcka så länge.

Jag kör själv på HP USB IR, det finns en bra tråd om detta på XBMC forumet. Man kan köpa dem på Ebay för runt 100 kr eller 150 kr inkl fjärr. Man ska ju veta att Harmony fjärren är sjukt seg(Har flera själv, blandannat en Harmony One). De enklare kontrollerna som man kan köpa till IR mottagare är mycket snabbare i regel.

Open elec funkar bra på NUC det lilla jag provat men sammtidigt känns det som att man köpt för fin hårdvara för att bara nöja sig med XBMC. Det finns dot en stor fördel med Openelec och det är att det är lättare att få till att rulla prefekt. Tyvärr sattsar inte XBMC teamet så hårt på Windows längre utan deras huvud mål är att nå ut till så många platformar som möjligt även om det kan störa funktionaliteten i ex Windows. Sen handlar detta så klart också till en viss del om hur petig man är, vissa upplever inget lagg eller synk problem medan andra tycker det är väldigt jobbigt.

Ang K400 så är det troligen det bästa för en maskin som denna just nu om man kan nöja sig med storleken. Tänk bara på att radiomottagaren kan i vissa fall behövas sättas på en USB förlängning och då monteras högre för att man ska få god mottagning.

Tack för tipsen! Har planerat att köpa en HP fjärr/IR-mottagare via Ebay efter tips här och på annat håll.

Jo, jag har förstått att en NUC är lite overkill för att openelec... Min kommer säkerligen få Windows så småningom men till att börja med lutar det åt en openelec.

Har känt på K400, den känns trist och plastig men Alina kör dem för 249 kr just nu och till det priset kan jag leva med plastigheten.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Inaktiv

Och nu finns det alternativ till Intel NUC. Bara att vänta på att den kommer med Haswell... http://www.gigabyte.com/products/list.aspx?s=47&ck=104

och en review från Geek http://www.geek.com/chips/gigabytes-brix-mini-pc-fights-intel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Från Mythlogic? Beställde en PM841 därifrån då jag tröttnade på min 525 med och inte hittade en PM830. Hann hämta den först igår så jag har inte hunnit prova den än.

Precis, från Mythlogic. Ska bli intressant och se om den är lika snabb som sin "storebror". Se till att prova den nu ;).

Skrivet av mfm:

Synd att nästan ingen i tråden har koll på temperaturen utan bara hoppas och gissar...

Nja, tror de flesta har koll men det är svårt att göra något åt problemet då det är ganska vital del. Valde själv nu att testa med två andra msata ssd:er som har helt olika controllers jämfört med 525:an som har Sandforce som controller. M4:an har Marwell och PM841:an använder sig av Samsungs egna. Detta för att se om controllern i sig bidrar till värmeutvecklingen.

Kontentan är i alla fall att det hela suger, detta borde Intel testat mer noggrant. Att vara beta-testare och dessutom betalt dyra pengar för en NUC är inget jag hade räknat med :(.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Men vilken j***a skitprodukt NUC är. Jag vet ju sedan tidigare att Intel inte klarar att göra bra moderkort, men ändå...

Nyaste BIOS, fläktprofil Cool och en ny Intel 525 240GB. Ändå är disken uppe i 76 grader när jag testar lite. Oanvändbar dator, FAIL.

Är det någon som har testat Crucial m4 eller några andra alternativ? Och med testar menar jag hårda testdata (maxtemp under belastning av CPU och disk), inte att det verkar fungera när man inte belastar.

Jag kör med en Crucial m4 mSATA 128GB och har inga problem med temp, har dock mest kört 720p mkv. Har du tips på något testprogram eller filer som belastar den hårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennaboy:

Jag kör med en Crucial m4 mSATA 128GB och har inga problem med temp, har dock mest kört 720p mkv. Har du tips på något testprogram eller filer som belastar den hårt?

Testa att köra Burn-in test med AIDA64 samtidigt som du kopierar eller t.ex. RARar upp stora filer. Du kan se temperaturen med AIDA64 eller med CrystalDiskInfo.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Har inneboende med barn den här veckan så jag har inte hunnit testa så mycket. Men provade lite smått igår och initialt verkar det lovande med Samsungs PM841.
Kändes som att med Intel 525 fanns det inte mycket man kunde göra utan att temperaturen gick i taket, men med Samsung så gick den långsammare uppåt och jag hade problem att få den över 60 grader.
Men jag ska se om jag snart kan få till något i stil med det mfm föreslår ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har inneboende med barn den här veckan så jag har inte hunnit testa så mycket. Men provade lite smått igår och initialt verkar det lovande med Samsungs PM841.
Kändes som att med Intel 525 fanns det inte mycket man kunde göra utan att temperaturen gick i taket, men med Samsung så gick den långsammare uppåt och jag hade problem att få den över 60 grader.
Men jag ska se om jag snart kan få till något i stil med det mfm föreslår ovan.

PM841 måste specialbeställas från USA eller?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

PM841 måste specialbeställas från USA eller?

Är egentligen en OEM-disk så jag tyckte det var lättast att ta den från USA då jag inte hittade någon i Sverige/Europa som kunde sälja den till privatpersoner. Men tittar man på t.ex.:

http://skinflint.co.uk/eu/samsung-ssd-pm841-mobile-and-client...

nu så verkar det finnas en del alternativ i europa.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara berätta om min NUC-upplevelse... Jag har köpt två stycken med 16 Gbyte minne och 128 gb Crucial M4-diskar för att använda som testmiljö för virtualisering. (VMware vSphere)

Har fungerat klockrent från första sekund, trevlig hårdvara med bra uppdatering av bios via USB. Lågt fläktljud och har inte haft några stabilitetsproblem överhuvudtaget trots väldigt tung last i ett par veckors tid.

Hade först tänkt att köpa ett par Mac Minis men för samma pengar får jag nu 5-6 NUC om jag skulle känna för mer kapacitet.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Tänkte bara berätta om min NUC-upplevelse... Jag har köpt två stycken med 16 Gbyte minne och 128 gb Crucial M4-diskar för att använda som testmiljö för virtualisering. (VMware vSphere)

Har fungerat klockrent från första sekund, trevlig hårdvara med bra uppdatering av bios via USB. Lågt fläktljud och har inte haft några stabilitetsproblem överhuvudtaget trots väldigt tung last i ett par veckors tid.

Hade först tänkt att köpa ett par Mac Minis men för samma pengar får jag nu 5-6 NUC om jag skulle känna för mer kapacitet.

Kan du kolla vad tempen på disken ligger vid belastning? Vilken sorts minnen kör du?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Kan du kolla vad tempen på disken ligger vid belastning? Vilken sorts minnen kör du?

Crucial M4 har tyvärr ingen temp-sensor verkar det som, åtminstone inte via SMART som är den enda data jag får ut ur ESX.

Jag har olika minnen i dem, den ena kör 2x8 Corsair Value Select 1333 och den andra 1600.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Står själv och spanar på att köpa mig en NUC med Samsung SSD och 4gb minne eller denna Sapphire Edge http://www.dustinhome.se/product/5010673276/sapphire-edge-vs8...

Antar att folk kommer rekommendera NUCen här men någon som kört båda? Är Nucen tyst annars?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Står själv och spanar på att köpa mig en NUC med Samsung SSD och 4gb minne eller denna Sapphire Edge http://www.dustinhome.se/product/5010673276/sapphire-edge-vs8...

Antar att folk kommer rekommendera NUCen här men någon som kört båda? Är Nucen tyst annars?

NUC:en är snudd på knäpptyst... De två jag har hörs inte om man inte lägger örat mot dem - kan utan problem få folk att tro att de är fläktlösa.

Enda anledningen till att köpa Sapphiren är ju om du behöver optisk enhet eller vill kunna använda en 3.5"/2.5" disk som är dess enda fördelar. (Dessutom rent estetiskt är det ju ful som stryk.. Men smaken är som baken. ) CPU-mässigt är de tämligen likvärdiga. http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i3-3217U-vs-AMD-A8-4555M

Jag skulle invänta något erbjudande på NUC:en och köpa den för 1995 som jag betalade för mina.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

NUC:en är snudd på knäpptyst... De två jag har hörs inte om man inte lägger örat mot dem - kan utan problem få folk att tro att de är fläktlösa.

Enda anledningen till att köpa Sapphiren är ju om du behöver optisk enhet eller vill kunna använda en 3.5"/2.5" disk som är dess enda fördelar. (Dessutom rent estetiskt är det ju ful som stryk.. Men smaken är som baken. ) CPU-mässigt är de tämligen likvärdiga. http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i3-3217U-vs-AMD-A8-4555M

Jag skulle invänta något erbjudande på NUC:en och köpa den för 1995 som jag betalade för mina.

Man tackar för snabbt svar! Jo den är ju ful som stryk och det tyckte även frugan hemma.. Så det blev och kika på NUCen istället
Men hur fungerar det med strömsladden? Står mickey mouse behövs, följer även "strömdosan" med som man kopplar in kabeln i? Ser inte ut som NUCen klarar kabeln direkt så som den ser ut med 3 plastdelar. http://www.dustinhome.se/image/1542122

Sen är väl inte Wifi kortet nödvändigt? Eller är det värt köpa detta paketet? http://www.dustinhome.se/product/5010743059/intel-dc3217iye-n...

Känns som jag vill byta ut den ssdn mot någon annan

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Man tackar för snabbt svar! Jo den är ju ful som stryk och det tyckte även frugan hemma.. Så det blev och kika på NUCen istället
Men hur fungerar det med strömsladden? Står mickey mouse behövs, följer även "strömdosan" med som man kopplar in kabeln i? Ser inte ut som NUCen klarar kabeln direkt så som den ser ut med 3 plastdelar. http://www.dustinhome.se/image/1542122

Sen är väl inte Wifi kortet nödvändigt? Eller är det värt köpa detta paketet? http://www.dustinhome.se/product/5010743059/intel-dc3217iye-n...

Känns som jag vill byta ut den ssdn mot någon annan

Du behöver bara köpa en kabel till den, http://www.dustinhome.se/product/5010456669/kabel-nat-3-polig... en sån t.ex... Själva transformatorn är med NUC:en.

Behöver du WIFI? Behöver du verkligen 180 Gb SSD? Personligen tycker jag det där paketet är svindyrt och går säkert att hitta bättre om du kollar prisjakt.

Allt beror ju på vad man ska ha den till, ska man bara ha den som HTPC och installera XBMC eller minsta möjliga Windows klarar man sig ju lätt med 30-80 Gbyte SSD (Eller boot från USB/nät om man ska köra XBMC/Openelec t.ex.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Står själv och spanar på att köpa mig en NUC med Samsung SSD och 4gb minne eller denna Sapphire Edge http://www.dustinhome.se/product/5010673276/sapphire-edge-vs8...

Antar att folk kommer rekommendera NUCen här men någon som kört båda? Är Nucen tyst annars?

NUC fungerar ju inte... visst är den tyst men den överhettar ju också. Ingen vet som PM841 löser problemet heller, vi vet bara att den är dyr och krånglig att köpa.

Tittade på Gigabyte Brix igår och det är kanske värt att testa den istället, Gigabytes representant sa att den använde fläkten mer än NUC för att slippa överhettning. Kanske köper en sådan istället men just nu ger mig smådatorer en dålig bismak...

Skrivet av Henrico:

Crucial M4 har tyvärr ingen temp-sensor verkar det som, åtminstone inte via SMART som är den enda data jag får ut ur ESX.

Jag har olika minnen i dem, den ena kör 2x8 Corsair Value Select 1333 och den andra 1600.

Aha, tråkigt. Så då vet vi inte om det egentligen kan bli problem med Crucial m4 också... Jag körde med Corsair Value Select 1333 2x8GB och det funkade inte så bra, dock verkar ena minnet vara trasigt och det andra lite skakigt... Kör jag memtest en gång fungerar det (med minnet som inte ger minnesfel direkt) men kör jag något dygn eller två är det alltid något fel.

Köpte Kingston 1600 MHz CL9 och de kunde jag köra memtest+ 5-6 dagar konstant, verkar omöjligt med Corsair-minnen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Behöver du WIFI? Behöver du verkligen 180 Gb SSD? Personligen tycker jag det där paketet är svindyrt och går säkert att hitta bättre om du kollar prisjakt.

Förutom att kanske vara i största laget så är det ju även en Intel 525 som flest verkar ha haft problem med i samband med NUC.

Skrivet av mfm:

NUC fungerar ju inte... visst är den tyst men den överhettar ju också. Ingen vet som PM841 löser problemet heller, vi vet bara att den är dyr och krånglig att köpa.

Tittade på Gigabyte Brix igår och det är kanske värt att testa den istället, Gigabytes representant sa att den använde fläkten mer än NUC för att slippa överhettning. Kanske köper en sådan istället men just nu ger mig smådatorer en dålig bismak...

För mig har PM841 fungerat väldigt bra i alla fall. Men Brix verkar rätt intressant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

NUC fungerar ju inte... visst är den tyst men den överhettar ju också. Ingen vet som PM841 löser problemet heller, vi vet bara att den är dyr och krånglig att köpa.

Tittade på Gigabyte Brix igår och det är kanske värt att testa den istället, Gigabytes representant sa att den använde fläkten mer än NUC för att slippa överhettning. Kanske köper en sådan istället men just nu ger mig smådatorer en dålig bismak...

Aha, tråkigt. Så då vet vi inte om det egentligen kan bli problem med Crucial m4 också... Jag körde med Corsair Value Select 1333 2x8GB och det funkade inte så bra, dock verkar ena minnet vara trasigt och det andra lite skakigt... Kör jag memtest en gång fungerar det (med minnet som inte ger minnesfel direkt) men kör jag något dygn eller två är det alltid något fel.

Köpte Kingston 1600 MHz CL9 och de kunde jag köra memtest+ 5-6 dagar konstant, verkar omöjligt med Corsair-minnen.

Vet inte om jag ska tolka det som att det är NUC:en det är fel på eller om du har kassa minnen och dålig SSD.

Mina fungerar som sagt helt perfekt och jag har ju svårt att se en mycket mer krävande miljö än den som de står i just nu som virtualiseringshostar där de snittar ca 35% CPU load över hela dygnet. (Dock står de väl ventilerade ovanpå NAS:et på en garderob så de har bra luftflöde)

Jag vet ett tiotal personer med liknande setuper och de har inga problem vad jag vet. Samtliga har dock undvikit Intel 525 och kör helt utan MSATA med boot från USB/LAN eller med Crucial M4. Inga kommentarer här heller bland de som kör här heller för övrigt.
http://www.tekhead.org/blog/2013/01/nanolab-running-vmware-vs...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Vet inte om jag ska tolka det som att det är NUC:en det är fel på eller om du har kassa minnen och dålig SSD.

Mina fungerar som sagt helt perfekt och jag har ju svårt att se en mycket mer krävande miljö än den som de står i just nu som virtualiseringshostar där de snittar ca 35% CPU load över hela dygnet. (Dock står de väl ventilerade ovanpå NAS:et på en garderob så de har bra luftflöde)

Jag vet ett tiotal personer med liknande setuper och de har inga problem vad jag vet. Samtliga har dock undvikit Intel 525 och kör helt utan MSATA med boot från USB/LAN eller med Crucial M4. Inga kommentarer här heller bland de som kör här heller för övrigt.
http://www.tekhead.org/blog/2013/01/nanolab-running-vmware-vs...

Om du har kassa minnen vet du inte om du inte kört memtest några dygn... (alternativt så märks det när du minst anar det).

Klart det är fel på NUC om den inte fungerar med den enda supportade SSDn. Att nätboota utan disk är knappast ett alternativ för de flesta i den här tråden skulle jag tro.

Skrivet av Aene:

För mig har PM841 fungerat väldigt bra i alla fall. Men Brix verkar rätt intressant...

Har du hunnit gjort några tester då? Om några hade frågat mig för några veckor sedan hade jag sagt att min 525 hade fungerat väldigt bra också... innan jag hade gjort riktiga tester.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ganska allmänt med overheating i NUC tyvärr. Jag har dock aldrig haft problem med min och jag använder den dagligen.

I mitt fall kör jag dock bara XBMC och enda gången man hör att fläkten går upp i varv är när man scrollar snabbt i moviewall.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om du har kassa minnen vet du inte om du inte kört memtest några dygn... (alternativt så märks det när du minst anar det).
Klart det är fel på NUC om den inte fungerar med den enda supportade SSDn. Att nätboota utan disk är knappast ett alternativ för de flesta i den här tråden skulle jag tro.

Memtest några dygn var väl ett urbota dumt uttalande, det beror ju helt på hur mycket minne du har. Bättre då att säga ett minst ett antal pass av hela minnet. Det är allt ifrån en timme för en GB till väldigt mycket längre tid om man har några TB med RAM.... Med tanke på lasten på mina burkar så hade jag märkt om det var något stort fel på dem för flera veckor sedan. Det är inte direkt så de står och tuffar XBMC som sagt utan de kör serverapplikationer med konstant hög last.

Sedan är det ju skitsnack att det är enda supportade SSDn. Dels finns det inga "supportade" SSD:er utan det finns en lista med TESTADE SSD:er till NUC-serien. I samma lista finns dessutom SSD:er som är "customer reported" OK som t.ex. M4:an. Intel gör inga kvalificeringar av hårdvara för NUC eftersom det primärt är en konsumentprodukt som jag förstått det.

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-03376...

....och så skrev jag förvisso USB eller Nätboot. USB är väl ett mycket gångbart alternativ eftersom många verkar köra XBMC på sin NUCs.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Memtest några dygn var väl ett urbota dumt uttalande, det beror ju helt på hur mycket minne du har. Bättre då att säga ett minst ett antal pass av hela minnet. Det är allt ifrån en timme för en GB till väldigt mycket längre tid om man har några TB med RAM.... Med tanke på lasten på mina burkar så hade jag märkt om det var något stort fel på dem för flera veckor sedan. Det är inte direkt så de står och tuffar XBMC som sagt utan de kör serverapplikationer med konstant hög last.

Sedan är det ju skitsnack att det är enda supportade SSDn. Dels finns det inga "supportade" SSD:er utan det finns en lista med TESTADE SSD:er till NUC-serien. I samma lista finns dessutom SSD:er som är "customer reported" OK som t.ex. M4:an. Intel gör inga kvalificeringar av hårdvara för NUC eftersom det primärt är en konsumentprodukt som jag förstått det.

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-03376...

....och så skrev jag förvisso USB eller Nätboot. USB är väl ett mycket gångbart alternativ eftersom många verkar köra XBMC på sin NUCs.

När du börjar snacka om urbota dumt kastar du sten i glashus eftersom jag uppenbart vet hur mycket minne du har, det är inte en GB och det är inte en TB.

Skitsnacket står du också för, eftersom det står "The focus of the testing was to make sure that no obvious issues existed between the desktop board and hardware peripherals" jävligt dåliga tester eftersom det finns "obvious issues". Det står även att testerna listar vilka som är "high level of compatibility". Så det är Intel som har misslyckats.

Du har även fel om att det bara är en konsumentprodukt, jag vet folk som fått engineering samples för att se om den passar i företagsapplikationer. När jag tänker efter så fick de inte Intel 525 med sina ES heller... Fast nu duger den ju inte för konsumenter heller.

Om du tänker komma mer fler förolämpningar och markera ord, svara inte.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

När du börjar snacka om urbota dumt kastar du sten i glashus eftersom jag uppenbart vet hur mycket minne du har, det är inte en GB och det är inte en TB.

Det var ju inte frågan, du sa flera dygn och jag tycker det är en väldigt dålig rekommendation då det får folk att köra alldeles för långa onödiga minnestest. Ett pass tar ca 3 timmar för 16 Gb DDR3-1600, 6-12 timmar låter med andra ord som en rimlig tid. Du tycker alltså man behöver göra mer än sexton passes för att hitta minnesfel på en burk med 16 GB minne?

Citat:

Skitsnacket står du också för, eftersom det står "The focus of the testing was to make sure that no obvious issues existed between the desktop board and hardware peripherals" jävligt dåliga tester eftersom det finns "obvious issues". Det står även att testerna listar vilka som är "high level of compatibility". Så det är Intel som har misslyckats.

Eftersom det finns flera som kör 525:or utan problem så är det väl tämligen intermittent och allt annat än obvious? Du skriver ju till och med själv att du körde den i veckor utan att märka något?? "Obvious" är ju typiskt att den inte detekteras i bios, eller att ett OS inte kan installeras som du även ser på de som inte är godkända/fungerande. Frågan är ju om detta är ett problem med NUC eller med Intel 525, det är så vitt jag vet inte klarlagt. (Endast att det uppstår oftare på NUC eftersom den går tämligen varmt.)

Att de har dåliga tester är ju irrelevant. De har genomfört några tester, det fungerade utan fel. De har inte utlovat någon komplett certifiering.

Citat:

Du har även fel om att det bara är en konsumentprodukt, jag vet folk som fått engineering samples för att se om den passar i företagsapplikationer. När jag tänker efter så fick de inte Intel 525 med sina ES heller... Fast nu duger den ju inte för konsumenter heller.

Det är stor skillnad att marknadsföras som en konsumentprodukt eller använda för företagsapplikationer. Om du vill ha en helt testad hårdvarustack ska man inte köpa barebones. Det är därför vi har företag som Dell, Lenovo etc som certifierar och tar ansvar för hela hårdvaran och anledningen till att en NUC kan kosta 2000 kr och inte 4000 kr.

Om du är missnöjd med din NUC, reklamera den. De kommer ju knappast neka dig.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Feedback på NUC tillbehör

Tänkte köpa följande på Dustin. Har en fråga angående minnen.. Ska jag välja 1x8gb eller 2x4gb? Vad är skillnaden? Även ssd undrar jag om det är ett bra val. Jag kommer att köra XBMC från en NAS så jag är inte behov av grym prestanda. Priset är viktigare för mig.
Tacksam för synpunkter.

Antal Benämning à pris inkl. moms
1 Minne - CORSAIR 8GB DDR3 1333MHZ (1X8GB) SO-DIMM 490
1 Dator - INTEL DC3217IYE NUC I3 3217U 1.8GHZ HDMI 2 289
1 Hårddisk - KINGSTON SSDNOW MS200 120GB SSD MSATA/600 1 040
1 Nätsladd - MICROCONNECT POWER CORD NOTEBOOK 1M 45
Totalt 3 864

Permalänk
Medlem

Med överhettning så syftar ni på att fläkten låter oerhört mycket eller att datorn stänger av sig själv/krashar? Låter verkligen som spridda problem här dock.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.