Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det var ju inte frågan, du sa flera dygn och jag tycker det är en väldigt dålig rekommendation då det får folk att köra alldeles för långa onödiga minnestest. Ett pass tar ca 3 timmar för 16 Gb DDR3-1600, 6-12 timmar låter med andra ord som en rimlig tid. Du tycker alltså man behöver göra mer än sexton passes för att hitta minnesfel på en burk med 16 GB minne?

Det finns en massa skakiga minnen från Corsair (och även Micron) som kanske ger 1-10 fel på pass 6 av 22. Jag har varit med om det både på DDR2 och DDR3. Så jag tycker att man minst ska köra ett dygn. Det ena Corsair Value RAM 1333 8GB jag köpte ger typ ett 1-3 bitfel när jag kör 1-3 dygn, kör jag 12 timmar hinner den oftast inte ge något fel (det andra Corsair 8GB-minnet jag köpte ger massvis med fel).

Beteendet är även upprepningsbart om jag sätter det "skakiga" minnet i en annan dator, som min X220-laptop. (Och jo, dessa minnen som bara ger ett fel på pass 6 kan och har ställt till med blåskärmar, programkrascher osv).

Skrivet av Henrico:

Eftersom det finns flera som kör 525:or utan problem så är det väl tämligen intermittent och allt annat än obvious? Du skriver ju till och med själv att du körde den i veckor utan att märka något?? "Obvious" är ju typiskt att den inte detekteras i bios, eller att ett OS inte kan installeras som du även ser på de som inte är godkända/fungerande. Frågan är ju om detta är ett problem med NUC eller med Intel 525, det är så vitt jag vet inte klarlagt. (Endast att det uppstår oftare på NUC eftersom den går tämligen varmt.)

Intermittent tycker jag inte, de fall som kan hända med NUC + 525 är:

  • Gammal 525 + NUC + belastning av disken = överhettning och hängning

  • Ny 525 + NUC +belastning av disken = överhettning men 525-disken kommer begränsa prestandan instället för att stänga av sig (intels fantastiska fix). Begränsar prestandan och antagligen livslängden på disken

  • Ny eller gammal 525 men utan nämnvärd belastning = Märker inte av problemet

Jag har bara kört NUC för att testa hur bra den fungerar. Det jag egentligen tänkte ha den till belastar både CPU och disk mer än vad dina ESXi-servrar gör. Nu har testerna kommit fram till att den inte duger.

Skrivet av Henrico:

Att de har dåliga tester är ju irrelevant. De har genomfört några tester, det fungerade utan fel. De har inte utlovat någon komplett certifiering.

Skiten fungerar ju inte som den ska, har inget med komplett certifiering att göra.

De borde lagt mer tid på bättre tester och mindre tid på den fåniga lådan som spelar en låt när man öppnar den. Knappast miljövänligt heller...

Skrivet av Henrico:

Om du vill ha en helt testad hårdvarustack ska man inte köpa barebones. Det är därför vi har företag som Dell, Lenovo etc som certifierar och tar ansvar för hela hårdvaran och anledningen till att en NUC kan kosta 2000 kr och inte 4000 kr.

Nej, jag vill ha en enhet där det som står som "compatible" (och är enda seriösa alternativet) fungerar utan värmeproblem. Knappast särskilt höga krav egentligen.

Skrivet av Henrico:

Om du är missnöjd med din NUC, reklamera den. De kommer ju knappast neka dig.

Vi får väl se.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Intel NUC I3

Hej alla, har en liten fråga.
Jag köpte precis en I3 NUC med 4 gb minne och en 64 gb ssd. Tanken är att den ska köra Windows 7/Google Chrome 24/7, den ska visa 2 webbsidor på 2 st 48 tums Thomson tv i Full HD.
Nu blir jag dock lite nervös när jag läser om värmeproblem etc.
Sedan kan jag passa på med en annan fråga. NUCen kommer vara rätt svårtillgänglig så den kommer antagligen vara på som tidigare nämnt 24/7. Finns det några program man kan använda för att den stänger av kl.17 varje vardag och sätts på kl.07.00 varje vardag? Eller ska jag köra någon schemalagd energisparfunktion?

Tacksam för svar!

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Sedan kan jag passa på med en annan fråga. NUCen kommer vara rätt svårtillgänglig så den kommer antagligen vara på som tidigare nämnt 24/7. Finns det några program man kan använda för att den stänger av kl.17 varje vardag och sätts på kl.07.00 varje vardag? Eller ska jag köra någon schemalagd energisparfunktion?

Tyvärr finns det ingen funktion i bios på NUC att automatiskt starta dem vid en viss tid som annars hade varit rätt modell för dig. Med tanke på hur lite last det kommer vara på den i och med att den bara visar statiskt material skulle jag inte oroa mig speciellt mycket. Vid idle blir åtminstone inte mina speciellt varma. Tänk på att ha tillräckligt med ventilation runt den dock och hoppas du inte köpte en Intel 525 SSD.

Skrivet av mfm:

Beteendet är även upprepningsbart om jag sätter det "skakiga" minnet i en annan dator, som min X220-laptop. (Och jo, dessa minnen som bara ger ett fel på pass 6 kan och har ställt till med blåskärmar, programkrascher osv).

Låter ju snarare som något annat än minne som är fel på eftersom pass 1-x är identiska och det är slumpmässigt när du hittar ett fel om det är intermittent, d.v.s antingen i alla pass eller i slumpmässigt pass. (Kan ju vara värmerelaterat så att det uppstår vid ungefär samma tid dock så att det kan verka som det alltid kommer i pass 6.)

Skrivet av mfm:

Intermittent tycker jag inte, de fall som kan hända med NUC + 525 är:

Samtliga fel du nämner är ju kända och som även Intel har erkänt att de har, och det är ju 525:an som är boven, inte NUC:en som bara råkar vara en varm plattform.

Intel har för övrigt lanserat en "Thermal Pad" för Intel 525 som ska lösa dessa problem, ska gå att få tag på genom Intels support. (Att reklamera 525:an och köpa något som fungerar låter som en bättre lösning än en sådan fullösning är ju min personliga åsikt.)

Skrivet av mfm:

Jag har bara kört NUC för att testa hur bra den fungerar. Det jag egentligen tänkte ha den till belastar både CPU och disk mer än vad dina ESXi-servrar gör. Nu har testerna kommit fram till att den inte duger.

Ehh, ykskaft? Jaja, säg vad du kör då så kan jag virtualisera det till fyra instanser på två noder så det belastar det ännu mer än vad det gör i singelinstans.

Skrivet av mfm:

Skiten fungerar ju inte som den ska, har inget med komplett certifiering att göra

Nej, och då reklamerar man, fast det känns ju mer som det är 525:an som borde reklameras än NUC:en?

Skrivet av bm500:

Tänkte köpa följande på Dustin. Har en fråga angående minnen.. Ska jag välja 1x8gb eller 2x4gb? Vad är skillnaden? Även ssd undrar jag om det är ett bra val. Jag kommer att köra XBMC från en NAS så jag är inte behov av grym prestanda. Priset är viktigare för mig.
Tacksam för synpunkter.

Om du ska köra XBMC så varför ha en SSD överhuvudtaget? (Om du inte verkligen måste köra XBMC på windows av någon anledning.) OpenELEC t.ex. fungerar utmärkt från USB-sticka så du slipper både licens för Windows och kostnad för SSD.

Om du tänker på priset köp 1x4? Du klarar dig gott och väl på så mycket minne till XBMC.

Skrivet av Orio:

Med överhettning så syftar ni på att fläkten låter oerhört mycket eller att datorn stänger av sig själv/krashar? Låter verkligen som spridda problem här dock.

Fläkten låter väldigt lite, även när den varvar upp vilket den gör tämligen sällan. (Det är laptopkomponenter i NUC:en som är utformade för att köras vid högre temperaturer.)

De fel som har varit relaterade till att den kraschar/går långsamt verkar främst varit relaterade till Intel 525 SSDn som åtminstone jag skulle undvika.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Låter ju snarare som något annat än minne som är fel på eftersom pass 1-x är identiska och det är slumpmässigt när du hittar ett fel om det är intermittent, d.v.s antingen i alla pass eller i slumpmässigt pass. (Kan ju vara värmerelaterat så att det uppstår vid ungefär samma tid dock så att det kan verka som det alltid kommer i pass 6.)

Man kan tro det men det är fel på minnena i alla fall. Det är upprepningsbart med samma minne på olika datorer, och problemen försvinner när man bytt ut minnena.

Skrivet av Henrico:

Samtliga fel du nämner är ju kända och som även Intel har erkänt att de har, och det är ju 525:an som är boven, inte NUC:en som bara råkar vara en varm plattform.

Intel har för övrigt lanserat en "Thermal Pad" för Intel 525 som ska lösa dessa problem, ska gå att få tag på genom Intels support. (Att reklamera 525:an och köpa något som fungerar låter som en bättre lösning än en sådan fullösning är ju min personliga åsikt.)

Och vilken annan 240-256GB mSATA SSD ska jag köpa istället för att det garanterat ska fungera? Som är gjord för inbyggda system, har minst 5000 P/E-cykler och har fem års garanti?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Henrico:

Tyvärr finns det ingen funktion i bios på NUC att automatiskt starta dem vid en viss tid som annars hade varit rätt modell för dig. Med tanke på hur lite last det kommer vara på den i och med att den bara visar statiskt material skulle jag inte oroa mig speciellt mycket. Vid idle blir åtminstone inte mina speciellt varma. Tänk på att ha tillräckligt med ventilation runt den dock och hoppas du inte köpte en Intel 525 SSD.

Nu var det tyvärr Intel 525 som jag beställt:(.
Denna:
http://www.elgigantenbusiness.se/products/Harddiskar-optiska-...

Jag har dock pratat med dem så att jag kan ändra ordern. Har du några tips på alternativ? Lite svårt att hitta den varianten av SSD diskar hos elgiganten.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

Någon mer som har samma problem som dessa i denna tråd med Intel HD graphics 4000?
http://communities.intel.com/thread/38686
Senaste posten är från 15maj 2013.

Att texten och logotyper ser konstiga ut i gränsnittet?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Nu var det tyvärr Intel 525 som jag beställt:(.
Denna:
http://www.elgigantenbusiness.se/products/Harddiskar-optiska-...

Jag har dock pratat med dem så att jag kan ändra ordern. Har du några tips på alternativ? Lite svårt att hitta den varianten av SSD diskar hos elgiganten.

Plextor M5M och Kingston SSDNow mS100 verkar ju båda finnas hos Elgiganten business? Tror även det finns någon Transcend (som dock är riktigt långsam) men som är testad vad jag vet.

Skrivet av mfm:

Och vilken annan 240-256GB mSATA SSD ska jag köpa istället för att det garanterat ska fungera? Som är gjord för inbyggda system, har minst 5000 P/E-cykler och har fem års garanti?

Är nog svårt att hitta i MSATA-format om man inte ska titta på betydligt dyrare lösningar för industrisystem, och de är oftast SATA för msata-är en så liten marknad som mest är inriktad mot laptops och slutanvändare. Vad jag vet så finns ingen med mer än 3 års garanti förutom Intel så det är ju kört redan där? (OCZ har väl, men de har ingen MSATA-SSD längre.)

Är Intels 5000 P/E-cykler egentligen värt något? Vad jag vet så är det inte en garanti de backar upp med något utöver den vanliga garantin - d.v.s. går den sönder så byter de ut den men inget annat - då kan man lova tämligen mycket relativt riskfritt.... Är det någon annan tillverkare som ens pratar om P/E än Intel?

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Har nu testat mSATA SSD:n från Crucial. M4:an fungerar, den är slöare än Intels 525:a - men huvudsaken är att NUC:en fungerar. Jag ska testa PM841:an nu i helgen.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Tänkte bara dela med mig hur jag använder min NUC idagsläget. Kör OS X på den i en "iMac" konfiguration för att administrera all media här hemma.

Galleriet: 20" HackiMac med Intel NUC

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Intressanta val av CPU:er från Intel. Båda är 15W-delar, marginell minskning mot dagens 17W-parts - i realiteten försumbar. i3:an är en 1.7GHz-variant med HT utan turbo - likvärdig med dagens i3:a CPU-mässigt.

i5:an är intresant. Det är en 1.3 GHz del med turbo upp till 2.6 GHz - ska bli intressant att se hur den beter sig - tyvärr kommer den väl bli lika katastrofalt dyrt som nuvarande NUC.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Skrivet av Henrico:

Plextor M5M och Kingston SSDNow mS100 verkar ju båda finnas hos Elgiganten business? Tror även det finns någon Transcend (som dock är riktigt långsam) men som är testad vad jag vet.

Blev en 525 ändå, får hoppas att den duger. Kommer ju stå på dygnet runt och visa en google chrome hemsida på två 48 tums Thomson tvn. Temperaturen i stället för NUCen är mellan +10 grader i vinter till ca max 20 grader i sommar så det borde väl hjälpa? Jag hoppas att det går bra med den ändå och skulle det strula så finns ju garantin.

Har ni några tips på program som man kan schemalägga av/påsättning av dator alternativt viloläge. Vill kunna lägga in ett schema tex Lördag-Söndag avstäng, mån-fre 17-06 avstängd. Finns det sådana program? Har försökt hitta men det går inte så bra.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

Min i3 NUC kör windows 8 och allt går fint, dock så tappar den kontakten med en ljuddevice via HDMI titt som tätt.

Detta ser jag på speakerikonen i notification area som har ett rött kryss på sig, bild har jag dock via HDMI men
inget ljud. En omstart hjälper ju, men jag har hittat ett annat sätt som är lite smidigare. Man kan helt enkelt sätta
windows i viloläge eller hybernate och efter att den kommer upp igen så är krysset borta.

Jag skall köra med sista display driver tror jag

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för er som kör 60gb SSD i denna med XBMC? Finns det plats över eller 120gb att rekommendera för biblioteket med bilder fanart etc?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orio:

Hur ser det ut för er som kör 60gb SSD i denna med XBMC? Finns det plats över eller 120gb att rekommendera för biblioteket med bilder fanart etc?

60 GB räcker perfekt för mig som endast kör XBMC, ingen risk att det blir för lite utrymme över. Däremot 30 GB hade jag inte valt då det är precis att det går igen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Är nog svårt att hitta i MSATA-format om man inte ska titta på betydligt dyrare lösningar för industrisystem, och de är oftast SATA för msata-är en så liten marknad som mest är inriktad mot laptops och slutanvändare. Vad jag vet så finns ingen med mer än 3 års garanti förutom Intel så det är ju kört redan där? (OCZ har väl, men de har ingen MSATA-SSD längre.)

Så vad finns det för diskar som är gjorda för hårdare belastning än att "farmor kollar mailen på helgerna"? Och då större diskar, en långsam Transcend 32GB Industrial SSD är inte så rolig heller...

Att Crucial m4 verkligen fungerar är det ingen som bevisat ännu, enda skillnaden mot 525 är att man inte vet om disken är överhettad för att den saknar sensor. (Ja, min NUC "fungerar" också med 525, bara att man kan se att temperaturerna blir för hög).

Skrivet av Henrico:

Är Intels 5000 P/E-cykler egentligen värt något? Vad jag vet så är det inte en garanti de backar upp med något utöver den vanliga garantin - d.v.s. går den sönder så byter de ut den men inget annat - då kan man lova tämligen mycket relativt riskfritt.... Är det någon annan tillverkare som ens pratar om P/E än Intel?

Hur menar du då? Att Intel ljuger? Det är väl en specifikation på samma sätt som att den är mSATA-kompatibel. Finns flertalet tillverkare som säljer specifika budget-diskar med 3000 P/E.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

60 GB räcker perfekt för mig som endast kör XBMC, ingen risk att det blir för lite utrymme över. Däremot 30 GB hade jag inte valt då det är precis att det går igen.

Beror ju på vad du kör XBMC på.. OpenELEC tar under 2 GB för min del. För Windows skulle jag inte köra mindre än 60 GB, men det känns ju som 30GB inte är speciellt prisvärt per GB i vilket fall som helst utan bästa valet är någonstans 60/80 Gb ändå.

Skrivet av mfm:

Så vad finns det för diskar som är gjorda för hårdare belastning än att "farmor kollar mailen på helgerna"? Och då större diskar, en långsam Transcend 32GB Industrial SSD är inte så rolig heller...

Att Crucial m4 verkligen fungerar är det ingen som bevisat ännu, enda skillnaden mot 525 är att man inte vet om disken är överhettad för att den saknar sensor. (Ja, min NUC "fungerar" också med 525, bara att man kan se att temperaturerna blir för hög).

Konsumentteknik är ju gjord för den belastningen, så du får ju vad du betalar för. MLC flash nuförtiden offrar ju just driftsäkerhet för att få ned priset. Finns en del industriella SSD:er för MSATA men då pratar vi ju SLC-flash och en kostnad som är astronomisk jämfört med konsument-SSD:er... Jag tror knappast du hittar något som "utlovar" mer än de som redan är nämnda i denna tråd. Rent empiriskt verkar ju dock M4:an fungera bättre i NUC:en eftersom ingen rapporterar problem.

Vad ska du ha den till förresten?? Som allt annat här i världen är det ju svårt att äta kakan och ha den kvar, och en NUC med valfri konsument msata-disk är ju inte något som är gjort för "tyngre" tillämpningar.

Skrivet av mfm:

Hur menar du då? Att Intel ljuger? Det är väl en specifikation på samma sätt som att den är mSATA-kompatibel. Finns flertalet tillverkare som säljer specifika budget-diskar med 3000 P/E.

Stor skillnad på att specificera något och lova/garantera. Jag menar att garantin är tämligen värdelös. Jag kan t.ex. lova att jag springer 100 m på 9.82 om jag bara behöver satsa en krona på det, om jag däremot får betala 1 miljon i skadestånd om jag inte gör det så kommer jag inte lova det.

Om du gör 2000 rewrites på din 525:a och den går sönder så får du bara en ny disk, och det är bara en bråkdel av deras diskar som kommer upp till den nivån så det är ganska riskfritt att lova lite till för dem. De ger ju ändå ingen ersättning för ditt förlorade data om den går sönder tidigare än utlovad gräns så den risk de utsätter sig för är tämligen minimal eftersom 99% av användarna har användarmönstret som gamla farmor.

Återigen, konsumentteknik....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Konsumentteknik är ju gjord för den belastningen, så du får ju vad du betalar för. MLC flash nuförtiden offrar ju just driftsäkerhet för att få ned priset. Finns en del industriella SSD:er för MSATA men då pratar vi ju SLC-flash och en kostnad som är astronomisk jämfört med konsument-SSD:er... Jag tror knappast du hittar något som "utlovar" mer än de som redan är nämnda i denna tråd.

Intel säljer väldigt många SSDs för inbyggda system, datacenter osv och inga är SLC längre vad jag vet. Därför köper jag hellre Intel-diskar med fem års garanti som är datacentercertifierade än någon hipster-disk från OCZ som ingen har testat i seriösa applikationer.

Skrivet av Henrico:

Rent empiriskt verkar ju dock M4:an fungera bättre i NUC:en eftersom ingen rapporterar problem.

Fast som sagt, 525 fungerar lika bra som m4 (bara att jag vet att den blir för varm genom att köra CrystalDiskInfo).

Skrivet av Henrico:

Om du gör 2000 rewrites på din 525:a och den går sönder så får du bara en ny disk, och det är bara en bråkdel av deras diskar som kommer upp till den nivån så det är ganska riskfritt att lova lite till för dem. De ger ju ändå ingen ersättning för ditt förlorade data om den går sönder tidigare än utlovad gräns så den risk de utsätter sig för är tämligen minimal eftersom 99% av användarna har användarmönstret som gamla farmor.

Återigen, konsumentteknik....

Väldigt många som använder Intel SSD-er i tunga tillämpningar eftersom det inte finns några seriösa konkurrenter i samma prisklass (utom kanske Samsung).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Intel säljer väldigt många SSDs för inbyggda system, datacenter osv och inga är SLC längre vad jag vet. Därför köper jag hellre Intel-diskar med fem års garanti som är datacentercertifierade än någon hipster-disk från OCZ som ingen har testat i seriösa applikationer.

Många vet jag inte... Intel har endast en enterprise-ssd och det är S3700 där du har HET-MLC och 60% overprovisioning för att på ett kostnadseffektivt sätt överkomma MLCs begränsningar.. Finns dock inte i MSATA. 525 är och förblir en disk för desktops/slutanvändare vad du än säger, den är inte byggt för något annat.

Men du har fortfarande inte sagt vad du ska ha den till. Vill du köra Intel så gör det, men faktum kvarstår att 525 verkar vara mer värmekänslig och sämre lämpad för användning i NUC:en och andra varma miljöer så vill du fortsätta med Intel så bör du nog prata med Intels support om att få en thermal pad eller leva med throttling av prestanda.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Många vet jag inte... Intel har endast en enterprise-ssd och det är S3700 där du har HET-MLC och 60% overprovisioning för att på ett kostnadseffektivt sätt överkomma MLCs begränsningar.. Finns dock inte i MSATA. 525 är och förblir en disk för desktops/slutanvändare vad du än säger, den är inte byggt för något annat.

Men du har fortfarande inte sagt vad du ska ha den till. Vill du köra Intel så gör det, men faktum kvarstår att 525 verkar vara mer värmekänslig och sämre lämpad för användning i NUC:en och andra varma miljöer så vill du fortsätta med Intel så bör du nog prata med Intels support om att få en thermal pad eller leva med throttling av prestanda.

Allt måste inte vara Super Enterprise SLC och en miljon per disk, Intel 320 används i massvis med datacenter och vi använder den även på jobbet i inbyggda system. Använder även G2 och G1-diskarna till seriösa tillämpningar och de fungerar klockrent precis som 320-diskarna.

Sen säger Intel att 525 även är för "embedded platforms", sen att den är för dålig för det är väl synd, för konkurrenterna har inte så mycket att komma med.

Har redan thermal pads och kylflänsar, får se om jag orkar mecka med det eller om jag sätter 525an i laptopen och skaffar en annan disk och NUCen får vara en lekdator. Eller om jag skaffar en Brix men kanske inte så troligt, Gigabyte lovade högre RPM på fläkten snarare än bättre kylning...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Allt måste inte vara Super Enterprise SLC och en miljon per disk, Intel 320 används i massvis med datacenter och vi använder den även på jobbet i inbyggda system. Använder även G2 och G1-diskarna till seriösa tillämpningar och de fungerar klockrent precis som 320-diskarna.

Sen säger Intel att 525 även är för "embedded platforms", sen att den är för dålig för det är väl synd, för konkurrenterna har inte så mycket att komma med.

Har redan thermal pads och kylflänsar, får se om jag orkar mecka med det eller om jag sätter 525an i laptopen och skaffar en annan disk och NUCen får vara en lekdator. Eller om jag skaffar en Brix men kanske inte så troligt, Gigabyte lovade högre RPM på fläkten snarare än bättre kylning...

Men jag har inte sagt något annat. Klart att de "kan" fungera, men det är inget som de garanterar eller bygger diskarna för?? Precis som du inte kan förvänta dig att en NUC ska fungera perfekt som server?

Ska du slå i en spik så går det alldeles utmärkt att göra det med en tegelsten. Däremot kommer nog bygghandeln inte garantera att det fungerar eller ersätta dig för tegelstenen om du slår sönder den och kommer nog rekomendera dig en hammare - säkerligen med fina garantier. Precis som jag inte skulle rekommendera en NUC och en SSD byggd för laptops/desktops som server.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Men jag har inte sagt något annat. Klart att de "kan" fungera, men det är inget som de garanterar eller bygger diskarna för?? Precis som du inte kan förvänta dig att en NUC ska fungera perfekt som server?

Ska du slå i en spik så går det alldeles utmärkt att göra det med en tegelsten. Däremot kommer nog bygghandeln inte garantera att det fungerar eller ersätta dig för tegelstenen om du slår sönder den och kommer nog rekomendera dig en hammare - säkerligen med fina garantier. Precis som jag inte skulle rekommendera en NUC och en SSD byggd för laptops/desktops som server.

Intel 320 är byggd för datacenter och för "Enterprise Server/Storage Application" (även om det förstås finns lämpligare diskar för vissa saker). Jämfört med den är Crucial m4 rena leksaken och tyvärr verkar de SandForce-baserade enheterna också vara mest för lek...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Intel 320 är byggd för datacenter och för "Enterprise Server/Storage Application" (även om det förstås finns lämpligare diskar för vissa saker). Jämfört med den är Crucial m4 rena leksaken och tyvärr verkar de SandForce-baserade enheterna också vara mest för lek...

Du behöver nog läsa på lite mer kring datacenter.... 320 är baserad på X25M, en mainstream device för laptops och desktops.. Nämen, titta Intel har själva klassificerat dem som desktop och laptop.. Konstigt.... http://www.intel.com/content/www/us/en/solid-state-drives/sol...

Du är medveten om att Intel 525 är baserad på Sandforce SF2281?

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Du behöver nog läsa på lite mer kring datacenter.... 320 är baserad på X25M, en mainstream device för laptops och desktops.. Nämen, titta Intel har själva klassificerat dem som desktop och laptop.. Konstigt.... http://www.intel.com/content/www/us/en/solid-state-drives/sol...

Tala om att kasta sten i glashus, det är du som behöver läsa på snarare än att gissa utifrån dina gamla fördomar.

"Whether it's a consumer or corporate IT looking to upgrade from a hard disk drive, or an enterprise seeking to deploy SSDs in their data centers, the new Intel SSD 320 Series will continue to build on our reputation of high quality and dependability over the life of the SSD."

http://newsroom.intel.com/community/intel_newsroom/blog/2011/...

eller varför tror du att det finns ett "Intel® Solid-State Drive 320 Series Enterprise Server/Storage Application Product Specification Addendum" om den bara är till för farmor på söndagar?

http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/p...

eller ett datablad om "Intel® Solid-State Drive 320 Series and Dell PowerEdge*"?

http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/t...

Även på Anandtech kan du lära dig något:

"Intel's SSDs have often been used in datacenter environments, including the consumer drives [...]"

"[..].]in fact a huge percentage of enterprise workloads are served just fine by consumer SSDs. It's only the absolute heaviest of workloads that demand eMLC or SLC drives."

http://www.anandtech.com/show/5518/a-look-at-enterprise-perfo...

Även Supermicro använder 320 för datacenter: http://www.supermicro.com/products/nfo/files/datacenter/DCO_w...

Skrivet av Henrico:

Du är medveten om att Intel 525 är baserad på Sandforce SF2281?

Jo den verkar tyvärr mest för lek, precis som Crucial-diskarna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

"Intel's SSDs have often been used in datacenter environments, including the consumer drives [...]"

"[..].]in fact a huge percentage of enterprise workloads are served just fine by consumer SSDs. It's only the absolute heaviest of workloads that demand eMLC or SLC drives."

Läser du ens vad jag eller de skriver? Consumer drives? Consumer SSDs? Du skriver ju till och med själv att det är en konsumentdisk - att de sedan FUNGERAR att använda i de flesta lätta serverapplikationer är ju en annan femma, men du tjatar ju hela tiden om att du behöver teknik och garantier för din applikation som är så j*vla tung att minsann en virtualiseringsmiljö med 30 VM:ar som kör bl.a. VDI inte är något i jämförelse med den.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Läser du ens vad jag eller de skriver? Consumer drives? Consumer SSDs? Du skriver ju till och med själv att det är en konsumentdisk - att de sedan FUNGERAR att använda i de flesta lätta serverapplikationer är ju en annan femma, men du tjatar ju hela tiden om att du behöver teknik och garantier för din applikation som är så j*vla tung att minsann en virtualiseringsmiljö med 30 VM:ar som kör bl.a. VDI inte är något i jämförelse med den.

Sluta haka upp dig på ord, det verkar störa ditt tänkande...

Det är inte någon slump att det fungerar som du verkar tro,inte heller fungerar det bara för att det står enterprise på lådan eller inte. Det fungerar för att det finns väldigt mycket teknisk dokumentation så att man kan se via den och via SMART-värden om disken är lämplig för tillämpningen, att den fungerar och hur mycket den slits osv.

Med Crucial m4 har man inte en jävla susning om det kommer fungera bra utan man får hoppas och gissa. Men kör på det du.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Finns inte mer SMART-info på 320:n än på M4:an om det nu är relevant... Den har heller inte mer överprovisionering än någon annan konsumentdisk. Ingen temperatursensor heller för den delen. (/dev/sda: INTEL SSDSA2CW120G3: no sensor ) Du kan få diff:ar i PM på båda om du vill eftersom jag har en 320 i min stora server om du vill jämföra smartdata...

Ska vi lägga ned nu eftersom 320n är urgammal och inte ens finns som msata och det är en tämligen irrelevant diskussion?

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Finns inte mer SMART-info på 320:n än på M4:an om det nu är relevant... Den har heller inte mer överprovisionering än någon annan konsumentdisk. Ingen temperatursensor heller för den delen. (/dev/sda: INTEL SSDSA2CW120G3: no sensor ) Du kan få diff:ar i PM på båda om du vill eftersom jag har en 320 i min stora server om du vill jämföra smartdata...

Ska vi lägga ned nu eftersom 320n är urgammal och inte ens finns som msata och det är en tämligen irrelevant diskussion?

Testade 525 i min laptop och den överhettade där också, suck.

Tack, men jag vill hellre att någon kollar temperaturen på Crucial m4 (med IR-termometer så gott det nu går) eller andra diskar... A-DATA verkar fungera lika dåligt som Intel (inte så konstigt när det är samma kontroller, bara olika firmware).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Tack, men jag vill hellre att någon kollar temperaturen på Crucial m4 (med IR-termometer så gott det nu går) eller andra diskar...

Lär ju vara svårt att få någon vettig information eftersom man antingen måste ha lådan öppen eller stänga av den och öppna för att mäta...

Kolla om du kan hitta någon här eller på annat forum som har en Crucial/Micron M500 msata, de ska ha temp sensor... Samma marvel 9187 som sitter i Plextor M5 för övrigt. (Versionen efter 9174 som sitter i M4:an.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk

Håller på att leta ett alternativ till min TViX M-7000 som har börjat få gråa hår och en NUC med Ubuntu och XMBC verkar ju vara ett riktigt bra alternativ som ger mig allt det jag har saknat med TViXen.

Om jag nu vill slippa värmeproblemen och ha en disk på ca 120GB, vad är bäst då? Jag har funderat på Crucial m4 128GB, men några klagade på att den var långsam.

Är det någon som kör med vanlig fjärrkontroll? Jag har en Logitech Harmony och det skulle vara kanon med något tillbehör så att man kunde köra vidare med den.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--