Permalänk
Medlem

Köpråd Datorskärm

Hej och god jul på er alla!

"Tomten" hade med sig en Samsung S27A950D i säcken. Jag var egentligen mest intresserad av en HP ZR2440W eller i andra hand en Dell u2412m. Jag har sedan 2004 en HP 2035 (IPS 1600x1200 4:3) med väldigt grov antireflexbehandling.
Idag har jag bra betraktningsvinkel, hyfsade färger (de var åtminstone bra 2004) men den är rätt kass i spel.
Jag tycker TN-skärmen på min laptop är kass för den är blank (reflektioner), har dålig betraktningsvinkel och en oerhört dålig svärta.

Jag vill ha en skärm där jag i bf3 kan se texturerna och inte bara en suddig färgklick, har hdmi- och dviingångar (gärna displayport bara för att ingen annan använder det (än)). Fina färger och inte en helblank bildyta är också viktigt.
Jag inser att man hoppar runt mer med en laptop än en stationär, så betraktningsvinklar är kanske inte så viktigt. På grabbens skärm är det i första hand den låga höjden som retar mig. Det jag använder datorn till är att spela och "office-bruk". Ibland kan det bli någon film också.

Mina frågor gäller storlek:
Jag sitter idag 50-70cm från skärmen och undrar om 24" (endast 1920x1200) är att föredra framför 27" 1920x1080. Tomtens S27A950D har bara 1080p, vilket känns rätt snålt på en så stor skärm. Om jag saknar 120 pixlar på höjden på grabbens 23-tummare så borde jag väl sakna dem på en 27" också, eller?

Paneltyp:
Idag har jag IPS och jag tycker att de flesta TN-skärmar jag sett varit dåliga rent bildmässigt. Den skärm jag fått har 120Hz, 3D-funktion mm.. Väger 120Hz TN upp bristerna jämfört med IPS? Måste mitt grafikkort pumpa ut 120fps för att ha glädje av en 120Hz-panel? Det finns ju 100Hz-tv som är bättre än 50Hz, men sändningarna är minsann inte i 100Hz. Jag kör hellre 40 fps med grafiken på max än 120fps och det ser ut som Doom från 90-talet..

Att välja en annan 27-tumsskärm med högre upplösning än 1080p är helt ointressant. Det blir helt enkelt för jobbigt för mitt grafikkort.

Har ni några tips och synpunkter?

Mvh,
Björn

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.