Permalänk

Linux till PS3

Tjaa.

Får börja med att säga att jag är helt novice på det här med linux. Fick för mig att byta OS och efter lite googlande så upptäckte jag att man kunde ha linux på PS3 och varför inte testa det då?

Nu till mina frågor. Jag har hittat lite guider hur man gör men det värkar alla vara gamla, från 2008 och bakåt typ. Går det fortfarande? Och blir det några problem med att spela sina ps3 spel?
Varför jag vill göra det är väll mest för att testa men även för att kunna använda ps3an bättre som mediaspelare.

Så hur går jag tillväga?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

jag gissar att möjligheten att spela ps3 spelen skulle gå förlorad, och det blir nog svårt att hitta drivisar

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Har för mig att Sony har tagit bort denna funktion. Jag kan ha fel, men något säger mig att jag läst det någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

De tog bort funktionen man använde för att köra Linux för några år sedan, så nej tyvärr.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bruna Baronen:

Tjaa.

Får börja med att säga att jag är helt novice på det här med linux. Fick för mig att byta OS och efter lite googlande så upptäckte jag att man kunde ha linux på PS3 och varför inte testa det då?

Nu till mina frågor. Jag har hittat lite guider hur man gör men det värkar alla vara gamla, från 2008 och bakåt typ. Går det fortfarande? Och blir det några problem med att spela sina ps3 spel?
Varför jag vill göra det är väll mest för att testa men även för att kunna använda ps3an bättre som mediaspelare.

Så hur går jag tillväga?

Tack på förhand.

Du måste ha en riktigt gammal (fat) konsoll för att det ska fungera, firmware äldre än eller lika med 3.55 tror jag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

det funkar, övre respons menar Sonys OtherOS (endast PS3 phat under v3.41).
För nåt år sen fick jag det att fungera med CFW v.3.55 (rebug tror jag det hette) först måste du skaffa ett "moddat" firmware (vet för tillfället inte om nedgradering är möjligt). Eftersom PS3 är PowerPC64-baserat får man köra en speciell version av Ubuntu för att det ska fungera.
Googla först upp om du kan köra CFW, om du inte kan det är detta tyvärr inte möjligt.

Om man använder den icke-officiella funktionen ("OtherOS++") är det inte nödvändigt med en phat-konsol, är dock osäker om det fungerar på den senaste versionen.