Permalänk

Benq pixelfel

Skaffade en Benq XL2411T som har 2st pixelfel precis intill varandra.

Har försökt få en uppfattning om benq pixelgaranti men inte hittat några svar svart på vitt.

Båda pixlarna lyser rött under vitt underlag vilket är mycket irriterande och syns mycket väl. pixlarna är i mitten av skärmen till höger vid kanten som syns i bilderna

Blir detta ett garanti ärende eller är detta "tolerabelt" enligt benqs tabeller? (http://www.dustin.se/PDF/Pixelpolicies/benq_pixelpolicy.pdf)

http://i.imgur.com/UwRby.jpg
http://i.imgur.com/tCSp9.jpg
http://i.imgur.com/4CVK7.jpg
http://i.imgur.com/VKZ7Q.jpg
http://i.imgur.com/EWezU.jpg

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tolerera ett enda pixelfel. Gå till stället du köpte skärmen på och fråga.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias90:

Skaffade en Benq XL2411T som har 2st pixelfel precis intill varandra.

Har försökt få en uppfattning om benq pixelgaranti men inte hittat några svar svart på vitt.

Båda pixlarna lyser rött under vitt underlag vilket är mycket irriterande och syns mycket väl. pixlarna är i mitten av skärmen till höger vid kanten som syns i bilderna

Blir detta ett garanti ärende eller är detta "tolerabelt" enligt benqs tabeller? (http://www.dustin.se/PDF/Pixelpolicies/benq_pixelpolicy.pdf)

http://i.imgur.com/UwRby.jpg
http://i.imgur.com/tCSp9.jpg
http://i.imgur.com/4CVK7.jpg
http://i.imgur.com/VKZ7Q.jpg
http://i.imgur.com/EWezU.jpg

Enligt denna så är inga kluster med felaktiga pixlar tillåtna, så den ska bli utbytt. Blir det tjafs kan du alltid utnyttja ångerrätten i distansköplagen istället, om du köpt den på distans dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roadspig:

Enligt denna så är inga kluster med felaktiga pixlar tillåtna, så den ska bli utbytt. Blir det tjafs kan du alltid utnyttja ångerrätten i distansköplagen istället, om du köpt den på distans dvs.

Det är nog lite utav en tolkningsfråga. Om dessa pixlarna anses vara ljusa eller mörka så är det ett garantiärende.
Jag hade nog mailat och frågat dustin.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag skulle inte tolerera ett enda pixelfel. Gå till stället du köpte skärmen på och fråga.

Skärmen ska tillbaka då jag heller inte kan stu ut med pixelfel.

Skrivet av roadspig:

Detta är min tanke. vart bara lite fundersam om detta är ett garanti ärende eller om jag helt enkelt ska chansa igen med just distans lagen.
Köpte skärmen på dustinhome så jag får surra med dom på måndag. känner dock att jag vill ha lite mer kött på benen utifall jag stöter på motstånd ifrån dustin.

Permalänk
Medlem

Hur länge sen var du du köpte den? Jag har skickat tillbaka en skärm till Dustinhome utan problem inom två veckor. Man behöver man ju inte ens berätta varför, bara att returnera och köpa en annan.

Permalänk

två stycken pixlar är för lite att få det utbyten enligr pdf filen så ska där vara 12 till 35 stycken

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik433:

två stycken pixlar är för lite att få det utbyten enligr pdf filen så ska där vara 12 till 35 stycken

Inte om det är ett kluster med ljusa / mörka pixlar. Jag tycker de ser mörka ut.

Permalänk
Skrivet av Beamy:

Hur länge sen var du du köpte den? Jag har skickat tillbaka en skärm till Dustinhome utan problem inom två veckor. Man behöver man ju inte ens berätta varför, bara att returnera och köpa en annan.

Hämtade den idag på posten. Hur är det igentligen med dessa två veckor? räknas det ifrån den dagen man la ordern eller dagen man hämtade paketet?

Skrivet av fredrik433:

som jag fattat det är det ett kluster när det är 2st eller fler pixlar inom 5x5 pixlar vilket jag har. vet dock inte om det ska defineras som mörka eller ljusa pixlar eller innom kategorin "andra fel"

Skrivet av roadspig:

Inte om det är ett kluster med ljusa / mörka pixlar. Jag tycker de ser mörka ut.

hur ser du att dom är mörk?

Enligt dells pixelpolicy säger dom detta

Skrivet av Dells pixelpolicy:

Bright Sub-Pixel defects: A sub-pixel remains permanently lit, resulting in a white or colored dot on a Black background.

Dark Sub-Pixel defects: A sub-pixel remains permanently unlit, resulting in a black or colored dot on a White background.

Permalänk

skriv och säg att du vill byta,annars kommer du ge dom dåligt betyg på prisjakt och berätta för alla att dom har dålig bytesrätt ..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias90:

hur ser du att dom är mörk?

Nej det är som jag tycker och tror bara, då de syns vid ljus bakgrund, har ingen erfarenhet egentligen.

Dina bilder stämmer väl hyffsat med Dell's text om mörka pixlar också tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias90:

Hämtade den idag på posten. Hur är det igentligen med dessa två veckor? räknas det ifrån den dagen man la ordern eller dagen man hämtade paketet?

Nästan säker på att det räknas från dagen du hämtat.

Jag beställer alltid från Dustinhome i första hand, just eftersom dom aldrig brukar krångla när det gäller returer. Det kommer nog inte vara några problem!

Permalänk
Skrivet av darknessviking:

skriv och säg att du vill byta,annars kommer du ge dom dåligt betyg på prisjakt och berätta för alla att dom har dålig bytesrätt ..

Kommer väl inte sjunka så lågt utan det är så att är detta ett pixelfel som anses vara tolerabelt av benq så skickar jag bara tillbaka den till dustinhome med hjälpen av distansköpslagen

Skrivet av roadspig:

Nej det är som jag tycker och tror bara, då de syns vid ljus bakgrund, har ingen erfarenhet egentligen.

Dina bilder stämmer väl hyfsat med Dell's text om mörka pixlar också tycker jag.

haha att jag inte ens såg det när jag läste det. tror om man ska ringa benq och fråga hur dom ser på pixlarna. är det tolerabelt så retur till dustin om inte rma till dustin. eller man kanske helt enkelt bara ska surra med dustin själva och höra vad dom säger.

Att det inte finns exempelbilder hur tillverkarna grupperar in dessa pixelfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias90:

tror om man ska ringa benq och fråga hur dom ser på pixlarna. är det tolerabelt så retur till dustin om inte rma till dustin. eller man kanske helt enkelt bara ska surra med dustin själva och höra vad dom säger.

Gör så att du snackar med dustin bara, du har lagstadgad ångerrätt och det vet de, så jag kan inte tänka mig att det ska vara några problem att få den utbytt.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som döda subpixlar. Varje pixel på skärmen består av 3 subpixlar (röd, grön och blå). I pixelpolicyn där skulle jag då säga att det går under "Other error (like coloured pixel)" som antagligen innefattar en eller två döda subpixlar men inte helt döda pixlar. Död blir ju pixeln när alla tre subpixlarna är döda och då blir det svart. Om dom tre subpixlarna är konstant på så får du en ljus/vit pixel. Du har två pixlar där som är defekta, båda har defekt grön subpixel som man ser av den gröna bilden den ena pixeln har också en defekt blå subpixel att döma av den blå bilden men båda röda subpixlarna fungerar. På den vita bakgrunden så ska alla dom tre subpixlarna vara aktiva när det ska bli vitt men eftersom en del subpixlar är trasiga så blir det inte vitt.

Jag skulle ha utnyttjat ångerrätten i distansköplagen här som är på 14 dagar och skickat tillbaka skärmen.

Edit: Väldigt bra bilder du tagit för övrigt med röd, grön, blå, svart och vit bakgrund det tyder ju på att du redan känner till att en pixel består av en röd, grön och blå subpixel.

Enligt standarden för pixelfel ISO 13406-2 som dom flesta skärmtillverkare baserar sina pixel policys på så har man delat in pixelfel i tre typer:

• type 1 = a hot pixel (always on, being colour white)

• type 2 = a dead pixel (always off, meaning black)

• type 3 = a stuck pixel (one or more sub-pixels (red, blue or green) are always on or always off)

Även BenQ använder dom här tre klassificeringarna av pixelfel i sin policy som länkades till. Dina defekta pixlar faller då under "type 3" med sina defekta subpixlar där några subpixlar är "always off", i BenQ´s policy kallat "Other error (like coloured pixel)".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Det ser ut som döda subpixlar. Varje pixel på skärmen består av 3 subpixlar (röd, grön och blå). I pixelpolicyn där skulle jag då säga att det går under "Other error (like coloured pixel)" som antagligen innefattar en eller två döda subpixlar men inte helt döda pixlar. Död blir ju pixeln när alla tre subpixlarna är döda och då blir det svart. Om dom tre subpixlarna är konstant på så får du en ljus/vit pixel. Du har två pixlar där som är defekta, båda har defekt grön subpixel som man ser av den gröna bilden den ena pixeln har också en defekt blå subpixel att döma av den blå bilden men båda röda subpixlarna fungerar. På den vita bakgrunden så ska alla dom tre subpixlarna vara aktiva när det ska bli vitt men eftersom en del subpixlar är trasiga så blir det inte vitt.

Jag skulle ha utnyttjat ångerrätten i distansköplagen här som är på 14 dagar och skickat tillbaka skärmen.

Edit: Väldigt bra bilder du tagit för övrigt med röd, grön, blå, svart och vit bakgrund det tyder ju på att du redan känner till att en pixel består av en röd, grön och blå subpixel.

Enligt standarden för pixelfel ISO 13406-2 som dom flesta skärmtillverkare baserar sina pixel policys på så har man delat in pixelfel i tre typer:

• type 1 = a hot pixel (always on, being colour white)

• type 2 = a dead pixel (always off, meaning black)

• type 3 = a stuck pixel (one or more sub-pixels (red, blue or green) are always on or always off)

Även BenQ använder dom här tre klassificeringarna av pixelfel i sin policy som länkades till. Dina defekta pixlar faller då under "type 3" med sina defekta subpixlar där några subpixlar är "always off", i BenQ´s policy kallat "Other error (like coloured pixel)".

Det är lite intressant att man enligt BenQ ska tolerera över 100st sådana pixelfel, alltså pixlar som lyser i fel färg eller är "halvtrasiga" liksom.
35 stycken mörka pixlar skulle nog inte heller vara så trevligt att ha, för att ta ett till exempel.
Hur ska man våga köpa en BenQ?
Hundra dåliga pixlar, och inget på garanti?

Är övriga tillverkare lika illa, eller utmärker sig några med extra bra garantier?
Kanske är det alltid en chansning att köpa ny monitor - de allra flesta har tur, men har man otur får man snällt köpa en ny och slänga den gamla obrukbara?

Antagligen spelar det mindre roll om man tvingas tolerera 2 eller 100 riktigt störande pixlar, bägge är lika illa liksom, och inget jag skulle tolerera.
Det jag vill ha är 100% garanti att jag slipper störande pixlar via garantin, men det existerar nog inte, så man får väl lita till turen och ha pengar i reserv till ett extra köp om det behövs.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Köpt samma skärm och har en grön pixel mitt i bilden. Bara att leva med

Permalänk
Medlem

Undra om vissa paneltyper är säkrare köp, om man vill ha jämn kvalitet?
Kanske billiga halvdana TN är jättestabila, aldrig fel eller avvikelser, medan kanske VA eller IPS oftare har pixelfel eller bleeding och väldigt avvikande utan att ändå gå på garanti?
Bara en tanke, kan det finnas något sådant samband mellan "stabil kvalitet" och paneltyp?

Om jag kunde skulle jag själv hellre köpa en billig halvdan monitor som jag vet är "ok", än chansa på en dyr där jag vet att jag kan få ångra mig bittert. Men någon sådan lösning/säkerhet finns troligen ej

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)