Stor offentlig leverantör hackad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Går jag in på detaljer så skulle det vara ett annat säkerhetsproblem. Men jag har/har haft inblick i en myndighets miljö. Huvudproblemet är att saker tar en otrolig tid att genomföra, det gäller även säkerhetsåtgärder. De lägre lönerna jämfört med privat sektor lockar inte heller till sig den mest kompetenta personalen.

Min erfarenhet är snarare att det är en organisatorisk fråga och att pga budgetar osv kan man inte göra vissa saker som man velat, inte att det är folk med låg kompetens eller löner.

Där jag var då var det vissa konsulter på driften som ansåg sig veta bäst och de höll nästan hela driften kidnappad. En testledare som ansåg sig vara lösningsarkitekt och la sig i mitt arbete. Ska tillägga att jag också jobbade som konsult.

Detta kan även förekomma på hos privata aktörer, men här var det ytterst dysfunktionellt.

Vad jag har hört ska Skatteverket ta över mycket av driften för många myndigheter. Kan bli bra, vi får se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Så nu kan folk läsa om all skit som kommunen har skrivit om en?

Vart finns läckan, jag vill läsa!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)