Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej de finns de som får errors på sin Klock efter 47timmar.
Köra Prime 95 i minst 24h.
Märker du sedan att spel kraschar eller program inte riktigt startar eller stänger av sig oväntat/hänger sig så kan det mycket väl vara för låg spänning.

1h är absolut för lite.
Jag brukar köra 8-10h första prime omgången. sedan kör jag prime typ varje gång jag är iväg från datorn en längre tid.

Upplever jag inga problem varken med Prime eller under spelande/normalt användande efter en månad eller så, då anser jag att den är stabil.

Om ett spel kraschar en gång i månaden pga överklockningen så är den INTE stabil.

Hade inte velat betala din elräkning. Snacka om energislöseri. Tänk iaf LITE på miljön. Aldrig hört något så meningslöst som det du sysslar med...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Jag kör prime95 så många timmar jag spela. (Använder datorn under lite load.) När jag är lat, dvs om jag ändra något som jag vet kommer göra den stabilare (man har ju fel ibland, men man får tänka efter lite.) så spelar jag bara tex BF 3 under hela kvällen. Kollar tempsen under loading screen...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Kör inte prime95, 1 timme prime säger inte mycket. Kör occt cpu , och linpack i 5-8 timmar. Men som Thompan säger är 24timmar om du vill vara säker. Jag brukar kör 3-4 dagar när jag är nöjd.

Dina system är praktexemplar på e-penisar!

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fissure:

Hade inte velat betala din elräkning. Snacka om energislöseri. Tänk iaf LITE på miljön. Aldrig hört något så meningslöst som det du sysslar med...

Knappast att det kostar mycket. kostar kanske en 15-20kr på sin höjd om jag tar i. Och jag gör ju detta typ en gång om året.

Betalar gärna 50-100kr mer och handlar från en butik jag vet har bra service. På så sätt kostar det mig en liten slant men jag slipper stök och problem senare. Tycker jag det är värt.

Och tänka på miljön... Jag och min sambo drar 750kWh om året. Det är löjligt lite.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Knappast att det kostar mycket. kostar kanske en 15-20kr på sin höjd om jag tar i. Och jag gör ju detta typ en gång om året.

Betalar gärna 50-100kr mer och handlar från en butik jag vet har bra service. På så sätt kostar det mig en liten slant men jag slipper stök och problem senare. Tycker jag det är värt.

Och tänka på miljön... Jag och min sambo drar 750kWh om året. Det är löjligt lite.

Okej då! Känns fortfarande som att du tar i lite väl mycket

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Jag skulle inte påstår att det där är att ta i, det är vad jag brukar rekommendera samt köra själv. Roligt är dock att jag hade kört Prime95 i 24 timmar en gång, då jag stängde av testet så kraschade datorn...

Detta är inte jättekonstigt då det uppstår spänningsspikar när du plöttsligt går från idle till full load, och tvärt om. Speciellt om du använder LLC.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fissure:

Okej då! Känns fortfarande som att du tar i lite väl mycket

Handlar väl om hur seriös man är.
Hur länge körde du stresstest om man får fråga?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Minsc S2:

Bara för att vakna av att halva rummet står i lågor, när det visar sig att kylningen inte pallade trycket?

Haha, det är en stor anledning till att jag inte har min dator på på natten. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag brände ner huset eller mig själv för den delen. (Frågan är ju hur jag ska kunna förlåta mig själv då men ni fattar )

Någon som vet vad brandrisken är för en dator som är i full load? Ett ganska intressant ämne tycker jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Minsc S2:

Bara för att vakna av att halva rummet står i lågor, när det visar sig att kylningen inte pallade trycket?

Fast man tittar ju till den efter de första 15minutrarna och kollar av tempsen. De stiger inte efter det om man inte saknar luftcirkulation i rummet helt så man höjer rumstemperaturern med 5-10°C.

Skrivet av crow2:

Låter som en paranoia om man skall anta att ett spel crachar i gång i månaden att det skulle bero på clockningen. Spel och program crashar rätt ofta, tror inte jag lirat ett enda spel 3h+ om dagen i en månad som inte crashat minst en gång... mycket som kan påverka en crash. Bästa är väl att testa en rad program och spel i någon vecka innan clockning.. sen prova dem igen nån vecka efter clockning. Crashar spelen/programmen inte oftare efter som före clock så är det stabilt. Upptäcker man däremot att spel och program börjat bete sig annorlunda (sämre) så kan det vara fel i clockningen/spänningen. Och ja.. kör lipak och prime95 är ett måste..

Antar att du inte kollar dina logg filer speciellt ofta

Skrivet av DevilsDad:

Detta är inte jättekonstigt då det uppstår spänningsspikar när du plöttsligt går från idle till full load, och tvärt om. Speciellt om du använder LLC.

LLC eller VDroop Controll är till för att motverka spikarna, inte tvärt om som du har formulerat dig.

Går man från idle till Load får man inte en spänningsspik utan ett spänningsfall.

Skrivet av Uzanar:

Haha, det är en stor anledning till att jag inte har min dator på på natten. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag brände ner huset eller mig själv för den delen. (Frågan är ju hur jag ska kunna förlåta mig själv då men ni fattar )

Någon som vet vad brandrisken är för en dator som är i full load? Ett ganska intressant ämne tycker jag.

De flesta kretskort är tillverkade i Glasfibrer...
Hur bra tror du de brinner?

Och ska man se till de varma komponenterna så är det processorn som består av kisel och koppar.
Sist och inte minst är det stål eller aluminium i kylflänsarna...

Tror de klarar ett par hundra grader innan de börjar brinna. Troligen kommer det brännas av kretsbanor innan det börjar brinna och nätagget kortsluta från väggen innan antändningsentalpin är uppnådd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

LLC eller VDroop Controll är till för att motverka spikarna, inte tvärt om som du har formulerat dig.

Går man från idle till Load får man inte en spänningsspik utan ett spänningsfall.

LLC kompenserar för spänningsfallet, men då den inte kan förutsäga hur mycket ström processorn kommer att dra nästa hundradel så är den något fördröjd. Därav upstår spänningsspikar (både upp och ner) när processorn plöttsligt går från idle till 100% load, och tvärt om.

Anandtech (tror jag det var) förklarade detta väldigt utförligt i samband med att LLC började dyka upp på moderkorten, kan säkert leta upp artikeln om du vill de

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DevilsDad:

LLC kompenserar för spänningsfallet, men då den inte kan förutsäga hur mycket ström processorn kommer att dra nästa hundradel så är den något fördröjd. Därav upstår spänningsspikar (både upp och ner) när processorn plöttsligt går från idle till 100% load, och tvärt om.

Anandtech (tror jag det var) förklarade detta väldigt utförligt i samband med att LLC började dyka upp på moderkorten, kan säkert leta upp artikeln om du vill de

Jo det är sant. Dock är det ju betydlig lägre spikar och dippar än om man kör utan LLC/Vdroop.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Bara för att vakna av att halva rummet står i lågor, när det visar sig att kylningen inte pallade trycket?

nja till och med intels s478 har värmeskydd så det går inte så långt heh

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo det är sant. Dock är det ju betydlig lägre spikar och dippar än om man kör utan LLC/Vdroop.

Det beror på, om den instantly går mellan 0% till 100% load kan den första spiken bli lika stor som Vdroppen du får utan LLC, sedan går den lite upp och ner innan den stabiliserar sig. Detta sker dock så fort att man inte hinner se det om du mäter med mjukvara i datorn, men det kan fortfarande orsaka en krash om du har otur.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Detta är inte jättekonstigt då det uppstår spänningsspikar när du plöttsligt går från idle till full load, och tvärt om. Speciellt om du använder LLC.

Oh, aldrig tänkt på LLC. Hur löser jag mitt problem tror du?

Förlåt att jag hijackar tråden en aning.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De flesta kretskort är tillverkade i Glasfibrer...
Hur bra tror du de brinner?

Och ska man se till de varma komponenterna så är det processorn som består av kisel och koppar.
Sist och inte minst är det stål eller aluminium i kylflänsarna...

Tror de klarar ett par hundra grader innan de börjar brinna. Troligen kommer det brännas av kretsbanor innan det börjar brinna och nätagget kortsluta från väggen innan antändningsentalpin är uppnådd.

DavidtheDoom, inte bara expert på OC, utan också månadens brandingenjör.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Falcon:

DavidtheDoom, inte bara expert på OC, utan också månadens brandingenjör.

Gäller att vara påläst

Brandingenjör får någon annan vara.

[citat="HElephant"]Oh, aldrig tänkt på LLC. Hur löser jag mitt problem tror du?[/citat]

Förlåt att jag hijackar tråden en aning.

Om du dör precis vid belastning/ när du släpper belastningen så testa att leka lite med LLC.

Egna erfarenheter:

Att den kraschar lätt om man överdriver och sätter på högsta nivån/100%.
Näst högsta / 75% har alltid fungerat bäst för mig men har endast testat med ett exemplar änsålänge. (Har inte hunnit införskaffa en fläkt till 2500k som duger ännu).

Ibland har man mer tur att gå ner lite mer mot 25-50%.

Testa lite. Sätt igång prime95 och stäng av efter 10-15min och upprepa och se om det kraschar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Haha, det är en stor anledning till att jag inte har min dator på på natten. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag brände ner huset eller mig själv för den delen. (Frågan är ju hur jag ska kunna förlåta mig själv då men ni fattar )

Någon som vet vad brandrisken är för en dator som är i full load? Ett ganska intressant ämne tycker jag.

så länge man inte stänger av värmesäkringen så datorn stänger av sig när den når 90c så är det nog lungt. om man nu inte fått för sig och göra en cpu kylare med kartong och papper heh ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar köra prime över natten eller när jag är på jobbet (drygt 8h), klarar datorn det så är den så gott som alltid stabil. I alla fall vad gäller CPU, moderkort och minne. Prime95 är det bästa programmet på att hitta instabilitet vid CPU klock. OCCT, Linpack och alla andra är helt enkelt inte bra nog.

Sen när du tror dig ha en stabil klock så rekommenderar jag dig att testa lite mer krävande spel på datorn. Det är det bästa all-around testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macken88:

Hej jag har en amd phenom x4 be 3,4 ghz har höjt från x17 till x19 och 200,0 mhz och full load 54 grader. Är det stabilt har kört prime 95 och allt fungerar som det ska med vanliga volten.

ursäkta, men har du höjt basklockan?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

ursäkta, men har du höjt basklockan?

Basfrekvensen är 200 på Phenom.. 200*17 = 3400

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Basfrekvensen är 200 på Phenom.. 200*17 = 3400

Okej, då förstår jag

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Oh, aldrig tänkt på LLC. Hur löser jag mitt problem tror du?

Förlåt att jag hijackar tråden en aning.

Jag ser inte detta direkt som ett problem då fenomenet uppstår när du omedelbart går från 0% till 100% load eller tvärt om, vilket mer eller mindre alldrig händer i vanligt användande. Om det skapar ett problem för dig rekomenderar jag dock att stänga av LLC och höja spänningen.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Jag ser inte detta direkt som ett problem då fenomenet uppstår när du omedelbart går från 0% till 100% load eller tvärt om, vilket mer eller mindre alldrig händer i vanligt användande. Om det skapar ett problem för dig rekomenderar jag dock att stänga av LLC och höja spänningen.

Jaha, aldrig tänkt på att det är just då jag går från 100% > 0% load. Detta ska inte vara något problem för mig, då får jag ta och dra upp klockfrekvenserna till helgen!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║