Permalänk

"Tvätta t-bord"

Hej. Igår natt spillde jag ungefär 3-4dl rött vin på mitt Qpad MX-80 och det var så mycket vin i det så jag la (hela) kretskortet i duschen och spola av det. Hade inget destillerat vatten hemma. Har tänkt att det ska få torka i 24h. Hur stor chans är det att det inte är trasigt ? Har tvättat moderkort förut osv men aldrig t-bord med mekaniska brytare.

Uppdate. Från Caps Lock tangenten till Enter är trasig (hela raden a-ä). Konstigt nog funkar alla Dioder.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem

24h är nästan i kortaste laget (eller ja vad vet jag ) folk brukar säga några dagar,

om det är helt eller inte beror på om vinet hann kortsluta nånting innan du drog ut sladden

Permalänk

Måste ju torka så det verkligen inte är någon fukt i, bästa är att skruva isär så mycket du bara kan osv. Torka i minst 48h är väl bäst. Är det fukt kvar så finns det stor risk att du kortsluter något när du sätter in det igen.

Har tyvärr gjort det misstaget själv

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Du bör nog ta av alla tangenter då det säkert samlas en hel del vatten i dem också.

Permalänk

Jag drack ju lite förmycket vin och öl igår och somnat så vinet hade legat hela natten. Självklart är det så ned skruvat som det går.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk

Har tvättat tangentbordet många gånger men aldrig kretskortet. Brukar ungefär en gång i månaden ta alla tangenter och lägga i ett durkslag och tvätta dom.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Har tvättat tangentbordet många gånger men aldrig kretskortet. Brukar ungefär en gång i månaden ta alla tangenter och lägga i ett durkslag och tvätta dom.

Varför varje månad? Har du bacillskräck?

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Varför varje månad? Har du bacillskräck?

hehe nae men äter allt möjligt skäp vid datorn ^^ revbensspjäll kan bli lite kladdigt och tangenterna med ^^

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

hehe nae men äter allt möjligt skäp vid datorn ^^ revbensspjäll kan bli lite kladdigt och tangenterna med ^^

Haha shiet XD Alla mina tangentbord ser som nya ut. Aldrig tvättat något, varken tangentbord eller mus. Men har god hygien vid datorn och tvättar händerna hela tiden då jag lagar mat etc. Förstår inte varför man gör så mot sitt tangentbord då det blir snuskigt väldigt snabbt och då måste man ju som du säger tvätta det typ varje månad åtminstone.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

hehe nae men äter allt möjligt skäp vid datorn ^^ revbensspjäll kan bli lite kladdigt och tangenterna med ^^

Jag som tyckte chips var kladdigt nog... XD

Permalänk

jag är nog en av dom som äter vid datorn jag med och kan hålla med om att t-bordet blir skitigt ganska fort mina knappar har tom åkt i diskmaskinen en vända:P

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk

Vet någon om det finns någon säkring eller om man kan sätta dit än ifall detta händer igen ?

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem

En halvflaska vin på tangentbordet är ganska mycket, en snudd av alkoholmissbruk där.
Men lägg lite okokt ris över tangentbordet, det suger upp mycket fukt.

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 51eYez:

En halvflaska vin på tangentbordet är ganska mycket, en snudd av alkoholmissbruk där.
Men lägg lite okokt ris över tangentbordet, det suger upp mycket fukt.

Absolut bäst är att man kombinerar det med en tygpåse som man stoppar tangentbordet i och sedan försänker hela paktet i en låda med ris. Då klara man sig på 24-48h utan problem.

Tygpåsen förhindrar direkt kladd på tangentbordet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av 51eYez:

En halvflaska vin på tangentbordet är ganska mycket, en snudd av alkoholmissbruk där.
Men lägg lite okokt ris över tangentbordet, det suger upp mycket fukt.

Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut bäst är att man kombinerar det med en tygpåse som man stoppar tangentbordet i och sedan försänker hela paktet i en låda med ris. Då klara man sig på 24-48h utan problem.

Tygpåsen förhindrar direkt kladd på tangentbordet.

Tangentbordet klara sig tyvärr inte. En hel rad på tangentbordet är död. Det där med ris får man väl testa någon gång ^^ Ganska duktig på spella öl och vin på tangentbord.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk

Väntar några dagar till och ser om tangenterna funkar då. Om inte får jag väll köpa nya brytare och löda lite.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

Tips..köp ett tvättbart tangentbord om du nu ska sitta å söla vid datorn
http://www.inet.se/produkt/6606440/logitech-k310-washable-keyboard

har nästan ett sånt nu fast A4 Tech och det känns som att skriva på en snusdosa.

Har kontaktat Qpad och får se om man kan köpa brytare separat.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g