Problem med dualboot, win7/win8

Permalänk
Medlem

Problem med dualboot, win7/win8

Jag kör win 7 ultimate, gjorde en ny partion på disken och installerade win 8 pro för att kunna köra dualboot. När jag startar win 8 fungerar det toppen och kan stänga av och starta datorn utan problem. Om jag däremot startar win 7 måste jag ange produktnycklen igen då ms varningen kommer upp att jag kan ha ett falskt win. Ja ni förstår vad jag menar. Skriver in den igen och startar om. Äkta licens som vanligt. Bra. Om jag startar om till win 8 står det ”Windows loading files” med den vita stapeln under. Hamnar på några alternativ som starta WIN 7, WIN 8, startup repair etc. men hur jag är gör går det inte att starta win 8 igen. 7 går alltid bra. Det enda jag kan göra är att stoppa i windowsskivan, köra rep, sen promten och skriva bootrec /fixboot. När jag startar om väljer jag win 8 och allt fungerar fint. Om jag nästa gång väljer att starta 7an saknar den licens och allt börjar allt om igen…..*suck*! Har omistallerat datorn minst 10 gånger nu utan framgång. Vad faaaaaasen är det för fel? Det är inga fel på windows, det känns som att datorn liksom tappar minnet typ. Blir tokig....

Permalänk
Medlem

Låter väldigt skumt. Finns det någon anledning till att du har kvar Windows 7 och inte går över på 8 helt?

Permalänk
Medlem

Japp, win 8 suger hårt alltså:) Men man vill ju lära sig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Japp, win 8 suger hårt alltså:) Men man vill ju lära sig mer.

Varför tycker du det? Jag trivs hur bra som helst med det. Handlar väl mer om att man ska lära sig det innan?

Permalänk
Medlem

Är det en uppgraderingslicens du har av Win8?

Permalänk
Medlem

En fråga, kör du UEFI på windows 8 , 64 på båda windows versionerna?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

En fråga, kör du UEFI på windows 8 , 64 på båda windows versionerna?

Svar ja. Kör en ren installation ingen uppgradering.