Fractal design R4, otroligt tyst bygge endast 39 dB

Permalänk

-----------------------------------------------------

Tyvär så kunde jag inte modifiera chassit som jag ville då företaget som skulle hjälpa mig med lackering och anodisering tyvär drog sig ur men jag hoppas på att det ska kunna göras inom en inte allt för lång tiden så följ bygget så får ni se.

Först vill jag börja med att tacka mina sponsorer för deras engatimang i detta dator bygge.

Från Bequiet skickades ett nätaggregat som är i topklass DARK POWER PRO 10 750W är ett otroligt bra nätaggregat med stor potensial, otroligt tyst samt har otroliga möjligheter när det kommer till kabeldragingen då det är modulert och då dom medföljande kablarna värkligen vissar på att man tänkt på alla typer av problem, det är otroligt kraftfult och framförallt tyst.
Ett stort tack till Bequiet

Sen vill jag även tacka Fractal design med deras bidrag av en R4 Black Pearl – Window, det är verkligen ett chassi i toppklass med väldigt smarta lösningar samt möjligheter att få ut det som passar just dina behov, att dom fått stort beröm från flera ledande kritiker runt om i världen vissar på att dom vet vad dom håller på med och att dom värkligen är ett företag att följa under dom kommande åren.
Ett stort tack till Fractal design

Jag valde att skapa en dator som skulle fungera som min hemma bas inte bara nu men även under flera år, tanken är att visa att man inte behöver köpa det dyraste och starkaste för att få ett top resultat, man behöver inte bygga en dator som kostat skjortan bara för att kunna spela dom mordernaste spelen på ultra och nästan får skämmas när man slösurfar och liknande,

Målet var att vissa att man kan få en tyst, kraftfull allround dator som klarar allt från slösurfning till moderna krävande spel och renderingar inom CAD och 3D, med stor lagringsplats och snabba diskar som gör upplevelsen blixt snabb,

Det ska även vara så att kompontenterna inte måste bytas ut inom något år utan som faktist har möjligheten att vara på top och som lätt kan updateras och överklockas utan att bygga en helt ny dator på flera år.

Datorsystem:

Dark Power Pro 10 - 750W
Asus sabertooth Z77
Intel Core i7 3770K 3,5GHz
XFX Radeon HD7970 3GB

Fractal design R4
Corsair 16GB (4x4048MB) 1600MHz Vengeance
Corsair Hydro H80i

Samsung 840 120GB SSD
Samsung 840 250GB SSD
WD 3 Tb
WD 1 Tb

Windows 7 Ultimate x64

Kolla även in på följande sida där jag beskriver mer vilka komponenter jag har och varför jag just valt dom, här kommer även dom först uppdateringarna komma när jag väl kommer modda om chassit som jag tyvär inge kunnde göra denna gång,

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?p=3290387#post32903...

Permalänk
Medlem

Förespråkar för all del ett galleri som är välfyllt med text då det är något man sällan ser bland dagens galleri. Men om man nu ska skriva så mycket text så kan man väll skriva det i Word?

Övrigt, bra bygge

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Fint bygge men vänd på takfläktarna så det drar ur luften istället för att pusha in den!

Permalänk

Vänta nu... Blev du sponsrad med agget och chassit? Hur i hela friden gick detta till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Förespråkar för all del ett galleri som är välfyllt med text då det är något man sällan ser bland dagens galleri. Men om man nu ska skriva så mycket text så kan man väll skriva det i Word?

Övrigt, bra bygge

Stawningän var under all krithk.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Varför har du 4 st fläktar som in blås och en som utblås? är det inte bättre att ha 3 som in och 2 som ut? och varför har du satt att fläktarna drar in luft i toppen? De trycker bara ner varmluften som stiger uppåt. och det kommer även in mer dam om du har fläktarna som insug i toppen.
Annars väldigt snyggt galleri!

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Varför har du 4 st fläktar som in blås och en som utblås? är det inte bättre att ha 3 som in och 2 som ut? och varför har du satt att fläktarna drar in luft i toppen? De trycker bara ner varmluften som stiger uppåt. och det kommer även in mer dam om du har fläktarna som insug i toppen.
Annars väldigt snyggt galleri!

Varmluft har inte stark kraft uppåt, det går alldeles utmärkt ur kylningssynpunkt att köra insug i toppen. Men jag håller med, man bör alltid sträva efter att balansera antal in- och utåtriktade fläktar.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Skrivet av Ekner:

Varmluft har inte stark kraft uppåt, det går alldeles utmärkt ur kylningssynpunkt att köra insug i toppen. Men jag håller med, man bör alltid sträva efter att balansera antal in- och utåtriktade fläktar.

Nej, men det är ändå så att du trycker ner varmmuften. Det är ju kallare längst ner i chaassit. Sen får du in mer dam i chassit.

Det är bättre att ha balanserat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmmm, med tanke på dina tidigare trådar har jag extremt svårt att tro att någon sponsrar dig. Ditt bygge är dessutom väldigt "Svensson", både när det gäller komponentval och finish, så varför skulle Fractal och Be-quiet sponsra just dig?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...