Permalänk
Medlem

Re: Re: Nätfråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eg0

Netgear FA311 10/100Mbit TP bulk PCI2000 är korten vi kommer att köra på. Kanske 2 i varje burk, och i framtiden ska vi köpa gigabit kort.

Nätverket kommer att bestå av en backboneswitch på förmodligen 100Mbit/sec. Där kopplar vi in de andra switcharna som Lanarna är anslutna till. Servrarna kommer ligga direkt på BackboneSwitchen.

Så kommer det funka...

Arghh, Netgear är nästan lika illa!!!

Köp 3com på ebay istället! Ni kan säkerligen få tag på ett gäng billigare
än de där Netcrap korten.

Och om ni ska ge er in på Gigabit så kan ni ju lika gärna köra med
det på en gång. Om det finns pengar vill säga.

Permalänk
Medlem

Netgear är ju bra. Mina FA311 fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

Varför bråka på folk som det funkar för...

Ja, vad kan jag säga...

Det är som att jämföra en Skoda från 70-talet med en ny Porche,
skodan kanske funkar, men det finns de som är bättre...

Du kanske inte märker något om du sitter och små fiser lite
vid datorn.

Men tro mig, det gör skillnad under belastning.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Nätfråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doc

Arghh, Netgear är nästan lika illa!!!

Köp 3com på ebay istället! Ni kan säkerligen få tag på ett gäng billigare
än de där Netcrap korten.

Och om ni ska ge er in på Gigabit så kan ni ju lika gärna köra med
det på en gång. Om det finns pengar vill säga.

Jag har inte hort att NetGear ska vara direkt daligt innan. Markte heller inta problem pa forra lanet dar vi korde med NetGear-utrustning.

Har hort att 3com ska vara bra. men har samtisigt hort att deras produkter inte ska ha nagon sadar jattegat levnadsalder

Visa signatur

nisse

Permalänk
Medlem

Tror det är lugnt med Netgear har 3 FA311, en Netgear router och en hub samtliga fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

"Vi har tänkt beställa 7 st AMD duron 1200Mhz med mycket minne... till att börja med.. det kommer ju få plats 16 st. så det blir fler framöver..."

skulle det inte vara bättre med några stycken dual, då skulle man juh lätt kunna halvera vikten och platsen genom att bara lägga på 3000:- och 7stycken 1200MHz låter overkill... på ett lan där ja tog en sväng förbi och kollade så var dom 16pers som spelade varav en var server med sin lilla 1.5GHzare eller va det nu va och det flöt som fan, och vad ja har hört så ska en vanlig 450MHz räcka till för att ha som cs server om man nu bara har en del minne i det

okej gör som ni vill, ja tänker inte hindre er men ja skulle personligen satsat på några mindre, men snabbare, burkar som körde ett stabilt os(linux/bsd)

btw kör ni windows eller? då är dte vel inte så konstigt att det krävs stora datorer får en liten pluttig cs server

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Polaren kör 166 till sin CS server, 128 ram.. 10 i ping, iofs bor han 100 meter ifrån (ADSL)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille
"Vi har tänkt beställa 7 st AMD duron 1200Mhz med mycket minne... till att börja med.. det kommer ju få plats 16 st. så det blir fler framöver..."

skulle det inte vara bättre med några stycken dual, då skulle man juh lätt kunna halvera vikten och platsen genom att bara lägga på 3000:- och 7stycken 1200MHz låter overkill... på ett lan där ja tog en sväng förbi och kollade så var dom 16pers som spelade varav en var server med sin lilla 1.5GHzare eller va det nu va och det flöt som fan, och vad ja har hört så ska en vanlig 450MHz räcka till för att ha som cs server om man nu bara har en del minne i det

okej gör som ni vill, ja tänker inte hindre er men ja skulle personligen satsat på några mindre, men snabbare, burkar som körde ett stabilt os(linux/bsd)

btw kör ni windows eller? då är dte vel inte så konstigt att det krävs stora datorer får en liten pluttig cs server

Nej vi körde Slackware.

Jag har sagt det hur många gånger som helst så jag orkar inte säga det igen...

Visa signatur

|| Duron 950 || 384 || 40 || Geforce 256 ||

Permalänk

Re: Re: Nätfråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eg0
Netgear FA311 10/100Mbit TP bulk PCI2000 är korten vi kommer att köra på. Kanske 2 i varje burk, och i framtiden ska vi köpa gigabit kort.

Tänkte citera från internetforumet (det här inlägget).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
FA311 är så mycket skräp som det kan bli. Föregånaren FA310TX var av mycket bättre kvalite, men sen bestämmde sig netgear att satsa på chipset från national semiconductors som var billigare istället för Tulip-chippet som återfinns i FA310TX.

Tydligen så får man fortfarande inte mer än man betalar för.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

alpha... kör han med 166 mhz på 1.5 versionen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eg0

Nej vi körde Slackware.

Jag har sagt det hur många gånger som helst så jag orkar inte säga det igen...

hehe, tyvärr så sa du det igen
Men jag tycker det låter hellt okej bygge. Men som någon sa att ni kanske skulle köpa något snabbare, glömm. Behövs inte snabbare, minnet är det nästan som bara spelar roll. Jag kör 16 pers. hur bra som helst på min 400Mhz:are med 256 I minne. Så det är inga problem. Tror ni kan köra 2-3 st CS servrar på varje burk. Men som jag sa tidigare i en tråd, var det svårt i eran kommun och få "Förenings-bidrag". Själv blev jag lite sugen på att starta en sådan förening i min lilla kommun efter som det så sällan händer något så

Lycka till med bygget / Marwin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eg0

... då vi planerar att nita dit sidorna.

Om ni popnitar dit aluplåt så lägg en liten silikonsträng mellan plåten och fyrkantsjärnet. Då slipper ni att det kan bli lite skramlande efter ett par flyttar om någon nit blir lite slapp.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin

hehe, tyvärr så sa du det igen
Men jag tycker det låter hellt okej bygge. Men som någon sa att ni kanske skulle köpa något snabbare, glömm. Behövs inte snabbare, minnet är det nästan som bara spelar roll. Jag kör 16 pers. hur bra som helst på min 400Mhz:are med 256 I minne. Så det är inga problem. Tror ni kan köra 2-3 st CS servrar på varje burk. Men som jag sa tidigare i en tråd, var det svårt i eran kommun och få "Förenings-bidrag". Själv blev jag lite sugen på att starta en sådan förening i min lilla kommun efter som det så sällan händer något så

Lycka till med bygget / Marwin

meningen med att köpa snabbare var inte att det krävdes det, det var att få ner storleken från 7 datorer till kanske 2

1200MHz*7datorer=8400MHz

om man istället skulle köra dual mp 1800+ så skulle det räcka med max 3st iofs så kanske dual:en skulle kosta mer men om ja ens hade pengar för att köpa 7 skapligt snabba datorer så skulle ja nog glatt lägga till en tusing för att få ner storleken och vikten till en 3e del

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

7 * AMD Duron 1.2 GHz OEM (200 MHz bus) - Socket A processor 3 220kr
7 * MSI MS-6378 Moderkort för Socket A Bulk - VIAKLE133,ATA/100, VGA, ljud, LAN, M-ATX 4 851kr
totalt 8071kr

4 * AMD Athlon MP2000+ 1,66 GHz 266 MHz bus - Socket A (Palomino) processor 7 784kr
2 * Asus A7M266-D Moderkort Socket A Dual - AMD760MPX, ATA100, ATX 266MHz FSB 4 840kr
totalt 12624kr

12624-8071=4553kr

dvs cirka 4.5k för att få ner storleken från 7 till 2 datorer... sa ni inte att ni tyckte dte va lättare att frakta allt i ett skåp än att ta dom löst? isof så säger ja att 2 datorer väger mindre och e lättare att frakta än 7... sen så är det juh snabbare FSB på AMD MP:n dvs den borde gå snabbare än en duron, och ja tror nog en MP har bättre prestanda än en Duron i övrigt, som till exempel bättre överhättningsskydd vilken kan va bra om dom ska stå som servrar...

och sen så ska dom juh bara anävändas 2 gånger per år, som ni sa. vad ska dom göra emellan lanen? är det ite bättre att ha 2 übersnabba datorer på 4GHz styck att leka med en massa gamla sega duron på 1.2GHz?

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin

hehe, tyvärr så sa du det igen
Men jag tycker det låter hellt okej bygge. Men som någon sa att ni kanske skulle köpa något snabbare, glömm. Behövs inte snabbare, minnet är det nästan som bara spelar roll. Jag kör 16 pers. hur bra som helst på min 400Mhz:are med 256 I minne. Så det är inga problem. Tror ni kan köra 2-3 st CS servrar på varje burk. Men som jag sa tidigare i en tråd, var det svårt i eran kommun och få "Förenings-bidrag". Själv blev jag lite sugen på att starta en sådan förening i min lilla kommun efter som det så sällan händer något så

Lycka till med bygget / Marwin

Vi har inte försökt. vi är med i sverok kolla www.sverok.se

Där får man lite bidrag. kommunen lånar ut ström och switchar till oss...

Visa signatur

|| Duron 950 || 384 || 40 || Geforce 256 ||

Permalänk
Medlem

När kommer det mer bilder ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perco
När kommer det mer bilder ?

nästa vecka...

Visa signatur

|| Duron 950 || 384 || 40 || Geforce 256 ||

Permalänk
Medlem

Um, min 1200'a med 384mb ram hade det kämpigt med tror d var 25 spelare. Cpu usage runt 80%, kör FreeBSD. Troligen taskigt med ram + att jag körde med något -pingboost 3 eller va det nu var? Kanske inte spelar så stor roll. Men hur ska då en duron snurra med 3st servrar på varje förstår jag inte? Tilläggas ska kanske att jag inte är någon form av expert på cs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xds
Um, min 1200'a med 384mb ram hade det kämpigt med tror d var 25 spelare. Cpu usage runt 80%, kör FreeBSD. Troligen taskigt med ram + att jag körde med något -pingboost 3 eller va det nu var? Kanske inte spelar så stor roll. Men hur ska då en duron snurra med 3st servrar på varje förstår jag inte? Tilläggas ska kanske att jag inte är någon form av expert på cs.

min kompis 450 klarar 12 spelare, och om inte ja minns fel så är det en 384mb. så kolla ram usage medans du kör din som server, den SKA klara mycket mer om det är en bra fungerande dator, men som sagt det kan vara för lite ram så kolla upp det använder den inte ram så får den använda swapen och då ökar cpu usage en del

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det känns lite "amatör-mässigt" med 7st Duron..

Jag säger också dubbla processorer av nåt slag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag tycker också det känns lite "amatör-mässigt" med 7st Duron..

Jag säger också dubbla processorer av nåt slag...

va förväntar dig du av dom då? som ja har förstått, så är det bara massa cs-lamers på lanen :Þ och vad är dom som orndar lan för cs-lamers?

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille

va förväntar dig du av dom då? som ja har förstått, så är det bara massa cs-lamers på lanen :Þ och vad är dom som orndar lan för cs-lamers?

hehe, inte bara massa cs-lamers, vi har ju datorkastning också

Visa signatur

nisse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egrom

hehe, inte bara massa cs-lamers, vi har ju datorkastning också

cs-lamers/datorkastare... whatever... samma sak

föresten så ska ja också starta en sverok förening... har snackat länge om en ungdomsförening hos kommunen men sen för kanske 2 veckor sen så sa brorsan att man kunde starta via sverok... han hade en rollspelsförening där så, och efter ja kollar länken i det här meddelandet så blev det lite mer interesant

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Köp 1700+ processorer istället för 1200 durons, Kostar 140:- mer på datorbutiken. Sen har dom säkert 30-40% mer prestanda per prolle...
Sen tycker jag att ni ska sätta upp BF servrar. Senaste lanet jag var på så spelades det 4-5timmar CS under hela lanet.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Köp 1700+ processorer istället för 1200 durons, Kostar 140:- mer på datorbutiken. Sen har dom säkert 30-40% mer prestanda per prolle...
Sen tycker jag att ni ska sätta upp BF servrar. Senaste lanet jag var på så spelades det 4-5timmar CS under hela lanet.

Synd bara att ingen orkar palla sig til skivaffärn och köpa det, jag har köpt det, och en polare, inga fler =/

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat vill man inte sätta upp en BF server när hela spelet är rent åt helvete!
Men en sådan sunkig nätkod mm så är det inte ens kul att spela skiten! UT2K3,CS,Q3,Q2 skall de vara

Server bra ut jobba på!

Permalänk
Medlem

nån mer än jag som tycker att Q1 är det lätt röjigaste spelet?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
nån mer än jag som tycker att Q1 är det lätt röjigaste spelet?

Spelade Q1 för typ några år sen, sen dess har jag inte spelat mkt alls, men så nu i veckan lirade vi det i skolan, skojj som fan... ett jävla drag... DM4 är utan tvekan bäst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag brukar också köra Q1 i skolan :D. 166:or med 2mb graffe och 32mb EDO...

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Q1 är soft!
det ända spel jag kan tänka mig att spela

Visa signatur

nisse