Inet nekar reklamation, har jag eller Inet rätt?
Hej! innan ni tänker på att vem F_N orkar läsa detta, läs detta lovar det är väldigt underhållande och hur Inet försöker lura min vän.
Jag vill starta denna tråden på begäran av min vän!
Det är nämligen så att han har inhandlat en dator (delar som han byggde ihop från Inet) + all tillbehör som mus, högtalare, hörluror etc.
Allting har gått på 12082kr och där blandannat Mus Razer Deathadder Re- Spawn Infrared Sensor för 479 kr.
Denna musen handlades hos Inet den 16.11.2011 (vilket innebär att den är fortfarande inom reklamationstiden).
Garantin på musen var 2 år, vilket gör att musen är och var utanför garantin när den anmäldes hos Inet men innanför reklamationstiden, då har man ju rätt att reklamera produkten hos förhandlaren.
Problemet med musen, var att den gick i sönder (inte fysisk, utan att lasern slutade fungera) i och med detta så
startade han ett reklamations ärende hos Inet 22.02.2013 kl 00:09, där han begärde om en ny mus.
Så ser hans felanmälan ut hos Inet:
_____________________________________________________________________________________________________________________
ArtikelNr. Benämning
6101547 Mus Razer Deathadder Re- Spawn Infrared Sensor
Felbeskrivning
Fel på vara – begäran om omleverans
Begäran om ny vara
Med detta skriftliga meddelande så hävdar jag konsumentköplagen i förbindelse till min produkt som jag har inhandlat hos er på senare tid av 2010.
Den 16.11.2010 la jag en order hos er på några varor bl.a. en Razer Deathadder Re-Spawn Infrared Sensor med order nr: 1349813.
Varan har nu gått sönder. Förutom att knapparna på sidan av musen har varit helt ur funktion sedan 1år tillbaka vilket inte gör mig något, så har även vänster klicken dvs. på av front knapparna också gått i sönder genom att den dubbel klickar av sig själv och detta är ett känt problem som skrivs i många forum. Men jag brydde mig inte förens mus la av helt, dvs. att nu har musen slutat fungera helt och hållet och detta precis efter garanti tiden gick ut. Vilket jag tycker är oerhört tråkig och oacceptabelt.
Jag begär att ni snarast byter ut den trasiga varan mot en ny, felfri.
Jag kan se på hemsidan har ni ju ersättnings produkt Razer Deathadder ReSpawn Gaming Mouse till min nuvarande trasiga produkt.
Jag önskar om att få ert besked om hur ni ställer er senast den 08.03.2013. Då det är en rimlig tid för att behandla en reklamations ärende.
Tack på förhand
Med vänliga hälsningar
_____________________________________________________________________________________________________________
Detta är svaret han får tillbaka av Inets kundtjänst samma dag kl 11:06, där ni kan se att Inet makulerar och avisar hans reklamation.
Åtgärd
Hejsan,
Det var tråkigt att höra att du upplevt problem med musen sedan en tid tillbaka.
Enligt konsumentköplagen som du hänvisar till har du dock tyvärr inte längre rätt att reklamera produkten då du inte meddelat oss om detta inom skälig tid;
"23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.".
Ha nu en fortsatt bra dag.
_________________________________________________________________________________________________________________
Det första jag kan se som Inets kundtjänst försöker göra här är att de skriver inte hela paragraf §23 utan till den punkten som passar Inet bäst för att
kunna avvisa min vän, men om kollar på hela paragraf 23 enligt riksdagens hemsida eller kosumentverket så står det följande:
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).
______________________________________________________________________________________________________________________
Då tog min vän kontakt med Inet igen (2013-02-23), och korrigerade paragrafen för dem med följande svar:
Tack för svaret, och det var tråkiga nyheter jag fick från er.
Men jag önskar att du/ni kunde skriva den paragrafen till sin fullständiga mening vilket ni inte gjort och det är precis som att försöka lura en konsumentkund (mig), vilket jag hoppas att ni inte fortsätter göra vid nästa respons. Jag kan korrigera den paragrafen till dig/er enligt konsumentverkets hemsida och riksdagens sida så att vi både kan komma tillbaka på rätt spår utan att vi ska försöka missleda varandra.
Enligt konsumentverkets hemsida på länk: http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...
Står det följande:
"Reklamera felaktiga varor
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år från köpet har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.
Eller om vi tar stycket från riksdagens hemsida där jag tror mig att ni har använt för att upplysa mig om informationen enligt paragraf 23, så har ni fortfarande inte skrivit den paragrafen till sin fullständiga utlåtande som följer här nedan. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...
Reklamation
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).
Ni har makulerat och nekat min reklamation efter 11 timmar vilket är ganska imponerande om man tänker på hur snabbt ni hanterar ett ärende. Att det görs rätt vet jag mig, att det inte alls görs vilket är en stor besvikelse. Som ni kan också se har jag flera ordrar hos er där bl.a. att jag har köpt en dator + en skärm för sammanlagt 12084kr (inkl mus + högtalarna) och här hjälper ni inte mig med 479kr vilket musen har kostat mig. Utan ni har försökt med andra ord förleda/lura mig, att ni nekar mig reklamera min produkt för att jag inte reklamerat produkten inom skälig tid, det är just för att de tidigare felen var ju inget som störde mig då enheten fungerade till mina behov, och jag ansåg att enheten var fungerande. Nu har ju hela enheten lagt av, och jag är fortfarande inom skälig tid, om man ser på denna mening enligt riksdagen ” Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62)”.
Så jag hoppas på ett ärligare och mera rättvis svar för om det så skulle krävas så kan jag vända mig till ARN (allmänna reklamation nämnden och konsumentverket i min kommun). Detta är inget hot utan det är allmäna rätten som jag lägger fram för vilken kosument kund som helst. Men jag ju också starta en diskussion gällande ärenden på Sweclockers och andra stora forum som jag kan dra vidare på diskussionen för att folk ska se hur ni hanterar ärenden. Men det hoppas jag att vi inte ska behöva gå vidare utan att ni löser mitt problem och får mig som en nöjd kund.
Med vänliga hälsningar
_____________________________________________________________________________________________________________
Efter detta roliga svaret till Inets kundtjänst, så har Inet inte svarat på ärende mera utan den står still på is och "inväntas", sedan 2013-02-23.
Jag vill varna er alla på att Inet är inte så bra som det sägs och vara dvs "årets nätbutik 2012" Är det ett skämt?
Vad tycker ni min vän ska göra? vända sig till kosumentverket, då han enligt begäran från Inet vill ha Inets ställning senast den 08.03.2103.
Eller ge dom ytterliggare lite tid, han har även påmint dem gällande ärende, men han får inget svar alls.
Att ge ett slutgiltig svar genom ett ofullständigt paragraf till en kosumentkund som kan påverka kundens rätt anses det inte som ett brott? (Då kunden var nära på att bli lurad)?