Den där bruksbo-grejen funkar säkert, iallafall ett tag. 30000 rpm duger fint, men man vet inte hur länge såna billiga grejer håller. Kör så det ryker tills det ryker.
Angående tillbehör/verktyg:
För det första, köp en riktig backchuck. Spännhylsechucken (som följer med) håller fast grejorna dåligt, och man måste byta hylsor för olika tjocka tillbehör.
Backchuck kostar 100 spänn på CO, borde passa även "Dremel-kopior".
Vad gäller kapskivor (det klart mest använda verktyget till en Dremel): De tunna "standardskivorna" (Dremels nr 409, Clas Ohlson 20-5766) är fullständigt värdelösa för att kapa plåt, de går sönder hela tiden, och om en skiva mot förmodan skulle hålla är den nernött på några sekunder. Det finns lite tjockare skivor (420 / 20-5771) som är aningen bättre. Bäst är de glasfiberarmerade (426 / 20-5776). De är rätt tjocka (räcker MYCKET längre än de vanliga, så de är väl värda det betydligt högre priset) och är mer flexibla (spricker inte).
CO har ett par andra varianter på webben, de har jag inte sett/testat.
Ett annat oumbärligt verktyg är slipband. Skaffa både små och stora, fin och grov. (CO 30-7914 / 20-5764 (m.fl), Dremel#407,408,432,430,432,438). Bra till mycket, t.ex. fixa kanterna efter att man kapat. Duger ofta fint istället för kapskiva för att få bort småsaker.
Fräsar: Det är värt pengarna att skaffa en hårdmetallfräs (ca 100 spänn, en sämre snabbstålsfräs är betydligt billigare, men är kass för att fräsa i t.ex. datorchassiplåt). CO 20-5808 är lagom till det mesta om man ska fräsa i plåt eller plexiglas (om du inte ska fräsa ut mönster, då ska man ha nåt annat).
För att kunna fräsa rakt behöver du nån slags hållare. Bäst är överfrästillsatsen (20-5757). Den är perfekt, men kostar 500 spänn. Någon av skärsatserna (t.ex 30-6705, 200 spänn) funkar att fräsa med, även om det inte är det de är gjorda för. Det är lite yxigare, men det går om man vill. De är dock väldigt bra att ha om man vill kunna borra rakt. Enda skillnaden mellan de två skärsatser som finns är vilka borrar som följer med (trä&gips eller keramik).
När du kör: Använd så högt varvtal det bara går. Då minskar risken att du kör fast (vilket ofta leder till att nåt går sönder, oftast kapskivan), du slinter inte lika lätt, och kanterna blir jämnare. Vissa tillbehör (t.ex. borstar och polerskivor) tål inte maxvarv (då slungas de sönder), men så gott som allt annat gör det. Dessutom: Akta ögonen (skyddsglasögon är bäst, allmän försiktighet funkar om man vet vad man gör). En kapskiva som splittras gör ganska ont. Glödande metallspån gör inte alls lika ont, om man inte får dem i ögonen, vilket är skitilla.