Skype stjäl min telefon!

Permalänk
Medlem

"Håll kontakten via Skype. Ring gratis internetsamtal, skicka snabbmeddelanden till vänner och kolla läget med videochatt. Lägg till lite Skype-kredit och ring billiga samtal till fasta telefoner och mobiler"

Internetsamtal. En av tjänsterna. Uppkopplad enhet-uppkopplad enhet.

"billiga samtal till fasta telefoner och mobiler"

En annan tjänst, som inte är gratis av en anledning. Man går inte via datorn, bredbandet, utan via telenätet. Det är den enda vägen att nå en helt vanlig telefon. En vanlig telefon kan bara nås televägen. Och en dator kan nås datavägen, och telefoner med både surf och samtal blir en kombo. Men bara för att kombon finns, så innebär inte det att båda vägarna nyttjas.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Så Skype kör via datanätet när du ringer till det fasta nätet? Bara som exempel. Skype är inte alls per automatik data, det blir data mellan uppkopplad enhet och uppkopplad enhet. Till vanliga nr kan Skype agera vanlig teletjänst.

Ja. Skype klient (t.ex. din mobil) -> Skype server -> fasta nätet. Alltså du ringer via datatrafik men skype ringer via telenätet.

Skrivet av Telepati:

"Håll kontakten via Skype. Ring gratis internetsamtal, skicka snabbmeddelanden till vänner och kolla läget med videochatt. Lägg till lite Skype-kredit och ring billiga samtal till fasta telefoner och mobiler"

Internetsamtal. En av tjänsterna. Uppkopplad enhet-uppkopplad enhet.

"billiga samtal till fasta telefoner och mobiler"

En annan tjänst, som inte är gratis av en anledning. Man går inte via datorn, bredbandet, utan via telenätet. Det är den enda vägen att nå en helt vanlig telefon. En vanlig telefon kan bara nås televägen. Och en dator kan nås datavägen, och telefoner med både surf och samtal blir en kombo. Men bara för att kombon finns, så innebär inte det att båda vägarna nyttjas.

Samma svar på detta, du skickar endast datatrafik till Skypes servrar.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadwood:

Ja. Skype klient (t.ex. din mobil) -> Skype server -> fasta nätet. Alltså du ringer via datatrafik men skype ringer via telenätet.

Bra där säger du det. Jag kan inte nå den andra änden av samtalet med min dataväg, utan Skype transporterar det televägen. Det är det jag sagt hela tiden, du når endast vanliga telefoner via telenätet, och vad spelar det för roll om min mobil är uppkopplad till servern närsamtalet inte presenteras den vägen. Samtalet sker ju i telenätet då det är den vägen Skype når abonnenten.

Citat:

Samma svar på detta, du skickar endast datatrafik till Skypes servrar.

Men Skypes servrar kopplar ner samtalet till telenivå, då det är förutsättningen för att samtalet ska gå ut.

Man kan alltså inte använda bara data för att få till ett utom-Skypesamtal. Då är det skitsamma om du sitter i en elskåp om mottagaren pratar i en plastlur. jag talar egentligen med Skype och Skype med den fasta luren. Skype får agera växel då det inte går annars med vanliga datavägen. Så du säger samma sak fast du använder dig av en annan förklaring.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Bra där säger du det. Jag kan inte nå den andra änden av samtalet med min dataväg, utan Skype transporterar det televägen. Det är det jag sagt hela tiden, du når endast vanliga telefoner via telenätet, och vad spelar det för roll om min mobil är uppkopplad till servern närsamtalet inte presenteras den vägen. Samtalet sker ju i telenätet då det är den vägen Skype når abonnenten.

Men Skypes servrar kopplar ner samtalet till telenivå, då det är förutsättningen för att samtalet ska gå ut.

Man kan alltså inte använda bara data för att få till ett utom-Skypesamtal. Då är det skitsamma om du sitter i en elskåp om mottagaren pratar i en plastlur. jag talar egentligen med Skype och Skype med den fasta luren. Skype får agera växel då det inte går annars med vanliga datavägen. Så du säger samma sak fast du använder dig av en annan förklaring.

När jag säger att Skype endast använder datatrafik syftar jag självklart på den trafik som du och din enhet använder, alltså endast datatrafik. Jag kan nå någon annan via Skype endast genom att använda datatrafik, sen att Skype i sin tur använder telenätet är ju oväsentligt för mig som användare.

Men det är ju bra att vi har kommit fram till att vi pratar om samma sak, bara på olika sätt.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadwood:

När jag säger att Skype endast använder datatrafik syftar jag självklart på den trafik som du och din enhet använder, alltså endast datatrafik. Jag kan nå någon annan via Skype endast genom att använda datatrafik, sen att Skype i sin tur använder telenätet är ju oväsentligt för mig som användare.

Men det är ju bra att vi har kommit fram till att vi pratar om samma sak, bara på olika sätt.

Men innan så gick diskussionen om Skype var en ren IP-tjänst, och Viber likaså. Vilket jag då sa att de inte är. Då sa någon att samtalen sker via Wifi och data. Och sedan har man fått plocka ner det i bitar för att komma dit vi är nu, att samtalet sker på telenätet.

När jag snackar så sker det till mottagaren via telenätet (Skype-server förmedlar mina ord) och när mottagaren pratar, så sker det också via telenätet då han snackar till Skype så att orden kommer fram.

Kortfattat - Skype agerar brygga till telenätet, inte till datanätet, då datanätet är Skypes egentliga plats. Bryggan är bort från data mot tele. Och bryggan är ett måste för att sammankoppla det, pga att att informationen passerar den vägen. Därför blir det praktiska pga bryggan, det är den som skapar den nya förutsättningen. Utan brygga inga samtal. Utan ingång i telenätet, inga samtal. Det blir patetiskt när man plockar isär det. Men kan någon fortfarande säga att Skype endast agerar via datanätet?

Du själv var ju själv här innan "Skype och viber använder datatrafik för samtal." Vilket blir fel att säga då samtal till vanliga telefoner sker via telenätet, något du själv har sagt. Det är Skypes brygga in på telenätet som skapar samtalet, då kan man inte säga att Skype använder data (det kan man bara säga när det sker inom Skype.).

För att vara övertydlig: Skype agerar som en tolk gör vid en konversation. Men denna tolken är trespråkig.(data-data, data+tele, tele-tele)

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Vad heter det Skype som du påstår ringer upp nummer?

Och vadå Viber och nätverk? Det är nummer du ringer, men kan vara aktivt via WiFi, men då sker inga samtal. Röstkommunikation sker endast över telenätet.

Eller hur trodde du det funkade?

Haha, har du rätt om Viber? Kan inte du berätta hur man pratar i en telefon, men över ett nätverk, och inte via telelinjen? Läs på för fan. Nätverk är ex Wifi och man kan inte föra röstsamtal via det, dock kan data överföras. Viber går över 3G och Wifi, men bara det ena kan koppla upp samtal.

Jag har utgått lite från din ton i inläggen där du påpekar att "man kan inte föra röstsamtal via det". Du säger alltså att röst samtal INTE kan ske via datatrafik, vilket är HELT felaktigt. Sen om du skriver lite otydligt i ett senare meddelande kommer man förmodligen tolka det som något du har skrivit innan.

Men men, om du har accepterat att det går att göra röst samtal via datatrafik så är ju allt ok.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadwood:

Jag har utgått lite från din ton i inläggen där du påpekar att "man kan inte föra röstsamtal via det". Du säger alltså att röst samtal INTE kan ske via datatrafik, vilket är HELT felaktigt. Sen om du skriver lite otydligt i ett senare meddelande kommer man förmodligen tolka det som något du har skrivit innan.

Men men, om du har accepterat att det går att göra röst samtal via datatrafik så är ju allt ok.

Nu har du rört till det igen. Jag sa, och säger, att man inte kan prata med en fast telefon via datanätet. Vilken vi gått igenom nu inte kan ske.

Att man kan snacka via datanätet är ju det som är Skype i sin grundform, så du tror väl inte ju säger det.

Du däremot sa att det är via data man når en fast lur, vilket är FEL.

Helt otroligt att du börjar om på samma sätt, och ännu inte fattat.

Permalänk
Medlem

TS har fått sin hjälp, ta eran diskussion i pm nu, är ni snälla.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070